شناسه خبر : 5016 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازارهای مالی و تاثیر‌پذیری آن از اقتصاد دنیا

بازگشت ثبات به اقتصاد آمریکا

در روز بیستم نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بازارهای مالی در کشور آمریکا رشد را تجربه کردند. دلیل این رشد را می‌توان ارتقای درآمد صنعت خرده‌فروشی در آمریکا و رشد معاملات انجام‌شده در بازارهای مصرفی به خصوص بازار پوشاک و مسکن دانست.

در روز بیستم نوامبر سال 2013 میلادی بازارهای مالی در کشور آمریکا رشد را تجربه کردند. دلیل این رشد را می‌توان ارتقای درآمد صنعت خرده‌فروشی در آمریکا و رشد معاملات انجام‌شده در بازارهای مصرفی به خصوص بازار پوشاک و مسکن دانست. در20 روز اول ماه جاری ارزش خرده‌فروشی در بزرگ‌ترین فروشگاه‌های این کشور بالغ بر 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد کرد که دلیل این مساله را می‌توان افزایش سطح اعتماد مردم به شرایط و فضای اقتصادی در آمریکا و کاهش احتمال تداوم بحران اقتصادی قلمداد کرد. در این روز بازارهای مالی در کشورهای اروپایی تحت تاثیر تصمیم مقامات مالی مبنی بر کاهش نرخ بهره قرار گرفتند. در این روز بهره حساب‌های پس‌انداز در این کشورها تقلیل پیدا کرد و همین مساله سبب شد تا حجم پول‌های ذخیره‌شده در بانک تنزل یابد. اما عکس‌العمل بازارهای مختلف مالی در اروپا به این تصمیم اقتصادی متفاوت بود و بیشتر تحت تاثیر شرایط اقتصادی داخلی کشوری بود که آن شاخص را داشت. در آلمان ارزش شاخص در این کشور رشد کرد در حالی که در بازارهای دیگر با کاهش همراه بود. از طرف دیگر در قاره آسیا شرایط کاملاً متفاوت بود. در طول یک هفته گذشته اغلب شاخص‌ها برآیندی منفی را داشتند که دلیل آن را می‌توان گزارش منتشر‌شده از عملکرد شرکت سامسونگ دانست. به هر حال از دیگر اخبار مهمی که روی بازارهای مالی دنیا در این هفته اثر داشت انتشار گزارشی مبنی بر دیدگاه‌های اقتصادی بن برنانکی رئیس سابق فدرال‌رزرو بود. وی در مصاحبه‌ای تاکید کرد دیگر نیازی به پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی وجود ندارد و اقتصاد آمریکا به سمت ثبات اقتصادی حرکت می‌کند. وی ادامه داد از نظر من از اواسط سال بعد می‌توان روند افزایش نرخ بهره بانکی را در کشور آغاز کرد. نظر این اقتصاددان کهنه‌کار آمریکایی از این جهت اهمیت دارد که دیدگاه‌هایش قرابت زیادی به دیدگاه‌های اقتصادی رئیس فعلی فدرال‌رزرو دارد و برخی بر این باورند که همین سیاست‌ها در فدرال‌رزرو اجرا می‌شود. برنانکی طرفدار سیاست کنترل تورم و رکود و تقویت فرصت‌های شغلی در آمریکا بود و در طول سال‌های حضورش در این ارگان اقتصادی تلاش کرد تا در جهت تحقق این اهداف گام بردارد. رئیس کنونی فدرال‌رزرو آمریکا هم در سخنرانی اخیرش تاکید کرده است اقتصاد آمریکا در شرایط خوبی است و آمارها از رشد درآمدها و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور خبر می‌دهد. تداوم اجرای سیاست‌هایی که برای سال‌های بحران تعریف شده بودند می‌تواند باعث آسیب دیدن کارکرد آن سیاست‌ها شود و تاثیر آنها در اقتصاد از بین برود.index:1|width:300|height:171|align:left

آیا رشد اقتصادی رفاه می‌آورد
افزایش سطح رفاه و آرامش اقتصادی همیشه دغدغه اصلی مردمی بوده است که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. حال سوال اینجاست که اگر کشوری دارای نرخ بالای رشد اقتصادی باشد ولی زیرساخت‌های مالی و اقتصادی‌اش برای توزیع عادلانه و مناسب درآمد در میان مردم طراحی نشده باشد می‌توان انتظار داشت که وضع اقتصادی ساکنان آن کشور بهبود یابد؟ بانک جهانی در گزارش مفصلی به بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای BRIC (برزیل و روسیه و هند و چین) پرداخته است. در این گزارش تاکید شده توزیع ناعادلانه درآمد در کشورهای مذکور موجب شده است که بخش اعظم منافع اقتصادی ناشی از رشد اقتصادی کشورهای BRIC به جیب گروه اندکی از مردم ساکن در آنها برود و بالغ بر نیمی از ساکنان این کشورها با درآمدی کمتر از هزار دلار در ماه گذران زندگی کنند. در سال گذشته میلادی 9/32 میلیون نفر از ساکنان کشور برزیل، 9/176 میلیون نفر از ساکنان چین و 1/108 میلیون نفر از ساکنان هند در کنار 18 میلیون نفر از ساکنان کشور روسیه با درآمدی کمتر از هزار دلار در ماه زندگی می‌کردند در حالی که شمار افرادی که بیشتر از دو هزار دلار در هر ماه درآمد داشتند در برزیل 8/10میلیون نفر، در چین 6/66 میلیون نفر، در هند 37 میلیون نفر و در کشور روسیه برابر با 11میلیون نفر بوده است. با در نظر داشتن این مطلب که کشورهای هند و چین هر یک بالغ بر 3/1میلیارد نفر جمعیت دارند ارقام اعلام‌شده برای افرادی که بیش از دو هزار دلار در هر ماه کسب می‌کنند، قابل توجه است. در سال گذشته بالغ بر 24 درصد از ساکنان برزیل و 31 درصد از ساکنان چین و 22 درصد از ساکنان هند و 36 درصد از ساکنان روسیه با درآمدی کمتر از هزار دلار زندگی کردند. این نشان می‌دهد که سهم افراد کم‌درآمد در کشور روسیه بیشتر از دیگر کشورها و در هند که به شمار بالای فقرا در دنیا شناخته می‌شود، کمترین است. ضریب جینی که نشان‌دهنده میزان نابرابری در توزیع درآمد در کشورهای مختلف است هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد نشان می‌دهد که توزیع درآمد عادلانه صورت گرفته است برای کشورهای برزیل و چین به ترتیب برابر با 55 و 5/41 است در حالی که ضریب جینی برای کشور هند 8/36 و برای کشور روسیه برابر با 7/43 درصد محاسبه شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها