شناسه خبر : 4768 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سود بنگاه‌های اسلحه‌سازی از مخالفت‌های اوباما

ضدیت مثبت

اوباما در طول هشت سال دوران ریاست‌جمهوری خود، به کرات نشان داده با قانون آزادی خرید و فروش و حمل اسلحه در این کشور مخالف است.

اوباما در طول هشت سال دوران ریاست‌جمهوری خود، به کرات نشان داده با قانون آزادی خرید و فروش و حمل اسلحه در این کشور مخالف است. با هر بار تیراندازی دسته‌جمعی، که معمولاً بی‌هدف است، این ضدیت دوباره و به روش‌های گوناگونی اعلام می‌شود. البته این نگرانی چندان هم بی‌دلیل نیست. بین 270 تا 310 میلیون اسلحه در دست شهروندان آمریکایی است. یعنی به‌طور متوسط هر شهروند آمریکایی تقریباً یک اسلحه دارد. این اسلحه‌ها هر سال حدود 31 هزار نفر را در این کشور به کشتن می‌دهند که متاسفانه بخش عمده‌ای از آنها دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان هستند. یعنی تقریباً روزی 85 نفر در ایالات متحده با اسلحه کشته می‌شوند که رقم ترسناکی است.
اما حتی با وجود این ضدیت واقعی و ادامه‌دار، سرمایه‌گذاران در صنعت اسلحه‌سازی ایالات متحده، عاشق اوباما هستند. این علاقه یک طرفه البته دلیل قانع‌کننده‌ای دارد. هر بار که او نیاز ایالات متحده به غیرقانونی شدن خرید و فروش اسلحه را اعلام و سعی می‌کند افکار عمومی را با خود همراه کند، قیمت سهام کارخانه‌های اسلحه‌سازی به سرعت افزایش پیدا کرده و سود کلانی به جیب دارندگان آنها سرازیر می‌شود. این اتفاقی بود که وقتی سه سال پیش تیراندازی در مدرسه‌ای در کانکتیکات رخ داد و بعد از آن دولت تلاش کرد لایحه‌ای برای غیرقانونی کردن حمل اسلحه با حمایت مردمی تهیه کند، افتاد. بعد از تقاضای اخیر اوباما مبنی بر وسیع‌تر شدن بررسی سابقه افراد قبل از خرید اسلحه نیز، سهام این کارخانه‌ها افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد. سهام اسمیت و وسون بیش از شش درصد و سهام استارم راجر بیش از سه درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. این روند، وقتی اوباما قانون جدید کنترل اسلحه را اعلام و اجرایی کرد نیز، با افزایش قیمتی دیگری همراه شد. اسمیت وسون 11 درصد دیگر و استارم راجر هفت درصد به دنبال اعلام قانون جدید، رشد قیمت سهام داشتند. آمار و ارقام فروش هرچند هنوز تخمینی است اما پیش‌بینی می‌شود که فروش شرکت اسمیت وسون در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی حدود 40 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته باشد. علت عمده آن هجوم مردم برای خرید، قبل از سخت‌تر شدن شرایط خرید یا غیرقانونی شدن آن است.
ارقامی که تا به حال از آن صحبت شد، تنها بخشی از سود کلی است. به نظر می‌رسد هر کشتار جمعی که با اسلحه در ایالات متحده اتفاق می‌افتد، سودی را به جیب سازندگان این اسلحه‌ها سرازیر می‌کند. تنها در سال 2015، سهام استارم راجر 75 درصد و اسمیت وسون 132 درصد افزایش ارزش را تجربه کرده است، آن هم در حالی که اقتصاد جهان هنوز در دوران بعد از بحران به سر می‌برد.
اوباما تشکرهای بسیاری را در توئیتر از طرف کاربرهایی که حداقل ادعا می‌کردند سهامدار این کارخانه‌ها هستند، دریافت کرده که از وی برای افزایش فروش و قیمت سهام تشکر می‌کردند و تقاضا داشتند وی به سخنرانی و در نتیجه تحریک بازار ادامه دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها