شناسه خبر : 4589 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا توسعه در شرایط دشوار کنونی امکان‌پذیر است؟

بی‌تردید اقتصاد ایران در حال حاضر در شرایط سخت و دشواری به سر می‌برد؛ تورمی که به‌رغم کنترل‌های شدید دولت و کاهش قابل‌توجه هنوز در صدر جدول تورم‌های بالا در دنیا قرار دارد و رکودی که به نظر نمی‌رسد به این سادگی‌ها بخواهد دست از سر اقتصاد ایران بردارد.

بی‌تردید اقتصاد ایران در حال حاضر در شرایط سخت و دشواری به سر می‌برد؛ تورمی که به‌رغم کنترل‌های شدید دولت و کاهش قابل‌توجه هنوز در صدر جدول تورم‌های بالا در دنیا قرار دارد و رکودی که به نظر نمی‌رسد به این سادگی‌ها بخواهد دست از سر اقتصاد ایران بردارد. دکتر مسعود نیلی در بخشی از گفتارش که در صفحات آینده می‌توانید بخوانید اشاره می‌کند هرگاه یک اقتصاد در دو فصل پیاپی رشد منفی داشته باشد می‌گویند وارد رکود شده و حال خود بخوانید حدیث مفصل از اقتصادی که 9 فصل است رشد منفی دارد. توسعه آن طور که در لفظ ساده آن به کار برده شده گذار از مرحله‌ای به مرحله بالاتر است. کمتر کسی در این گزاره تردید دارد که پایه اصلی توسعه، در توسعه اقتصادی ممالک است که می‌تواند با تامین منابع و رونق کسب‌وکار باعث احتراق موتور توسعه در دیگر حوزه‌ها شود.
دیگر اینکه در بین شاخص‌های توسعه، رشد اقتصادی یکی از مهم‌ترین‌ها و به معنای افزایش تولید ناخالص داخلی یک کشور در طول بازه زمانی یک‌ساله است. رشد اقتصادی اگرچه شرط کافی برای توسعه نیست اما جزو شروط لازم است. با همین یک شاخص می‌توان پی برد چقدر راه سیاستگذاران و تصمیم‌گیران برای حرکت در مسیر توسعه سخت و دشوار است و اولین گام آنها مثبت کردن رشد اقتصادی است. اما آیا توسعه نیز با رشد مثبت حاصل خواهد شد؟ اگر این نکته را در نظر بگیریم که با داشتن رشد اقتصادی مثبت در چند سال آینده، که کار بسیار سختی هم هست، تازه به شرایط چند سال قبل می‌رسیم باید بفهمیم که فعلاً خبری از توسعه نیست و نهایت توسعه ما رسیدن به شرایط چند سال قبل خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید