شناسه خبر : 4529 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

منتقدان حضور هیات‌های اروپایی در ایران چه کسانی هستند؟

حضور پرماجرا

ورود زود‌هنگام ایران به فصل جدید اقتصادی را این روزها می‌توان از به اوج رسیدن رفت و آمدهای هیات‌های خارجی دریافت. هیات‌هایی که به استقبال دوره پساتحریم رفته‌اند و هر یک با مقامات سیاسی و اقتصادی خود برای مذاکره در بخش‌های مختلف وارد ایران می‌شوند.

بمانجان ندیمی

ورود زود‌هنگام ایران به فصل جدید اقتصادی را این روزها می‌توان از به اوج رسیدن رفت و آمدهای هیات‌های خارجی دریافت. هیات‌هایی که به استقبال دوره پساتحریم رفته‌اند و هر یک با مقامات سیاسی و اقتصادی خود برای مذاکره در بخش‌های مختلف وارد ایران می‌شوند.
در این میان اروپاییان، بیشترین اشتیاق را در خصوص همکاری با ایران داشته‌اند. هر چند به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی کشور، حضور این هیات‌ها، اقتصاد بیمار ایران را درمان می‌کند و ایران را از انزوایی که بدان دچار است بیرون می‌کشد اما، برخی دیگر انتقادهایی در این خصوص مطرح می‌کنند که حاکی از نگرانی این افراد است.
با حضور زودهنگام برخی از کشورهای خارجی در ایران به منظور مذاکرات تجاری، بخش خصوصی ایران انتقاداتی را در خصوص ملاقات‌های این هیات‌ها با دولت و شرکت‌های شبه‌دولتی مطرح کرد و خواهان مشارکت مستقیم در مذاکرات تجاری با هیات‌های خارجی شد، اما این موضوع تا حد زیادی برطرف شد و پس از آن هیات‌های حضور یافته در ایران، مذاکرات خود را در پارلمان بخش خصوصی صورت دادند.
برخی از نگرانی‌هایی هم که از سوی فعالان اقتصادی درباره حضور خارجی‌ها و هدف آنها از این حضور در ایران مطرح می‌شود به واردات بی‌رویه برمی‌گردد. اما اخیراً برخی از دل‌نگرانی‌های مطرح شده، فارغ از این موضوعات است. برخی از منتقدان اعتقاد دارند حضور اروپایی‌ها در ایران، مردم را به وحشت می‌اندازد. همچنین عنوان می‌کنند که دغدغه‌شان ورود کالاهای بنجل غربی است.
این در حالی است که به عقیده کارشناسان اقتصادی، بازار ایران در دوره تحریم‌ها تبدیل به مکانی برای فروش کالاهای بی‌کیفیت چینی شده بود. بنابراین اگر قرار است سیاست اقتصادی در واردات کالاهای بی‌کیفیت باشد، چه فرقی میان کالای بی‌کیفیت چینی و فرانسوی است. همچنین بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند، کسانی که در این شرایط زبان به انتقاد از وضعیت کنونی کشور به لحاظ ورود هیات‌های تجاری باز می‌کنند، همان افرادی هستند که بیشترین سود از تحریم‌ها نصیب‌شان شده است.
وحشت‌زدگی ایرانی‌ها از ورود هیات‌های اروپایی به ایران نیز یکی از مواردی است که کارشناسان از آن به عنوان توهین به جامعه ایرانی یاد می‌کنند. آنها می‌گویند فرهنگ و تمدن ایران بیانگر علاقه‌مندی آنها به ایجاد ارتباط دوستانه با دنیاست. از سویی یکی از مهم‌ترین مسائلی که به گفته این کارشناسان برای ورود سرمایه به ایران لازم است،‌ ایجاد فضایی آرام توام با ثبات اقتصادی است. این در حالی است که با چنین اظهار نظراتی نه‌تنها فضای داخلی متشنج می‌شود،‌ بلکه امیدهای اقتصاد کشور به تجربه کردن شرایط بهتر نیز از بین می‌رود. به عقیده آنها، اگر ورود سرمایه‌گذاران خارجی تحت تاثیر انتقادات بی‌پایه و اساس و خلاف واقع کاسبان تحریم قرار گیرد، این افراد بار دیگر به اقتصاد کشور خیانت کرده‌اند. بنابراین بهتر است در شرایطی که فضا برای بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی فراهم شده،‌ برای بهبود هرچه بیشتر اقتصاد ایران تلاش کنیم و اگر انتقادی را بر این روند وارد می‌دانیم،‌ انتقادی سازنده باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها