شناسه خبر : 4490 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحلیل بازار

هرچند تصمیمات سیاستی فدرال ‌رزرو و نیز نوسانات دلار به شدت بر وضعیت دیگر ارزها در سراسر دنیا تاثیرگذار است اما در روزهای اخیر اتفاقی دیگر یعنی توفان مهیب در فیلیپین به شدت اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد این کشور که از اقتصادهای نوظهور شرق آسیا محسوب می‌شود، در بحرانی بی‌سابقه فرو برود.

هرچند تصمیمات سیاستی فدرال ‌رزرو و نیز نوسانات دلار به شدت بر وضعیت دیگر ارزها در سراسر دنیا تاثیرگذار است اما در روزهای اخیر اتفاقی دیگر یعنی توفان مهیب در فیلیپین به شدت اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد این کشور که از اقتصادهای نوظهور شرق آسیا محسوب می‌شود، در بحرانی بی‌سابقه فرو برود. اقتصاد فیلیپین که با حل نسبی مشکل کسری بودجه و جذب سرمایه‌های خارجی به تازگی در جهت بهبود گام برداشته بود، حال برای مدت نامعلومی با افت مواجه خواهد شد چرا که در حال حاضر دغدغه اصلی دولت این کشور کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و حل بحران به وجود آمده است. از طرفی به دلیل خسارت‌های شدید به بار آمده، بیشتر شرکت‌ها و واحدهای صنعتی با ضررهای هنگفتی روبه‌رو شده‌اند که جبران آنها به زمان نیاز دارد. این موارد موجب شده‌اند اقتصاد روبه رشد فیلیپین با سرعت کمتری به جلو حرکت کند. در سوی دیگر سرمایه‌گذاران خارجی در شرایط فعلی میل کمتری به سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور نشان خواهند داد. همچنین اسکان بازماندگان و فراهم کردن امکانات اولیه زندگی برای آنان مساله‌ای است که می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به دولت فیلیپین تحمیل کرده و نهایتاً کسری بودجه این کشور را شدیدتر کند.
به طور مشخص در هفته‌های گذشته پِسو، به دلایلی همچون بهبود اوضاع اقتصادی و نیز افت ارزش دلار آمریکا، کم و بیش روندی صعودی داشت اما در چند روز اخیر به دلیل حادثه مذکور واحد پول این کشور به شدت افت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها