شناسه خبر : 4411 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امضای هشت سند همکاری در سفر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران

میهمانی از سرزمین جنوبی

برای نخستین سفر یک رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به ایران، سفر هفته گذشته جاکوب زوما را می‌توان سفر پرباری دانست.

برای نخستین سفر یک رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به ایران، سفر هفته گذشته جاکوب زوما را می‌توان سفر پرباری دانست. سفری که علاوه بر ملاقات‌های سیاسی و اقتصادی در عالی‌ترین سطوح، برای زوما و همسرش جذابیت‌های گردشگری بسیاری هم داشت؛ آنقدر که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی را مجاب کرد از همین حالا، اصفهان را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری‌اش در دوران پس از مسوولیت سیاسی انتخاب کند.
با این حال، مهم‌ترین اتفاقات این سفر نه در اصفهان که در تهران رخ داد. آنجا که جاکوب زوما در برابر حسن روحانی نشست و نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و آفریقای جنوبی را رهبری کرد. رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی پس از این مذاکرات، در کنار رئیس‌جمهور ایران نشست تا شاهد امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری و تبادل اسناد آنها توسط مقامات دو کشور باشد. یادداشت تفاهم‌هایی برای «همکاری در زمینه تجارت و صنعت»، «ایجاد کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «همکاری‌های کشاورزی»، «مدیریت منابع آب»، «همکاری‌های بیمه‌ای»، «تبادل اطلاعات مالی مربوط به پولشویی»، «برنامه همکاری در زمینه فرهنگ و هنر» و یادداشت تفاهم بین پژوهشگاه صنعت نفت و «پتروسا».
رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی پس از نشست‌های رسمی و قبل از پرواز به سمت اصفهان، دو جلسه دیگر نیز در تهران داشت؛ ابتدا به همراه همتای ایرانی‌اش به دیدار مقام معظم رهبری رفت و سپس با همراهی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت راهی اتاق بازرگانی ایران شد و در جمع فعالان اقتصادی سخنرانی کرد. زوما در این جلسه بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی تاکید کرد و از رسیدن ارزش تجارت غیرنفتی بین دو کشور به هشت میلیارد دلار تا سال 2020 خبر داد. او با بیان اینکه «آفریقای جنوبی شریکی قابل اتکا برای ایران خواهد بود»، ادامه داد: «امروز به ایران بازگشته‌ایم تا سطح روابطی را که بین دو کشور قبل از تحریم‌ها وجود داشت محقق کنیم و البته کیفیت روابط را بهبود ببخشیم.» مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست آفریقای جنوبی را «یکی از اقتصادهای پیشرو با رشد اقتصادی باثبات و قابل توجه در قاره آفریقا» برشمرد و گفت: «ایران و آفریقای جنوبی هر یک در منطقه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و آفریقا از جایگاه پراهمیت و ظرفیت‌های پرشماری برخوردار بوده و می‌توانند پرچمدار ارتباطات اقتصادی این دو منطقه باشند.»








دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها