شناسه خبر : 4313 لینک کوتاه

توهم یک روسیه ثروتمند

خارجیان شاید فکر کنند روسیه بر مشکل فقر غلبه کرده است.

خارجیان شاید فکر کنند روسیه بر مشکل فقر غلبه کرده است. پی‌یر اوریل روزنامه‌نگار فرانسوی در مقاله‌ای در روزنامه فیگارو نوشت «در حالی که زنان خانه‌دار در اروپا با بحران اقتصادی می‌جنگند، روسیه ظاهراً تاثیری از این بحران نپذیرفته است و خانواده‌ها به خرید کالاهای مصرفی با آهنگی شگفت‌انگیز ادامه می‌دهند.» اوریل می‌گوید که روس‌ها خودرو، کالاهای لوکس و اقلام غذایی می‌خرند گویی که آنها اصلاً تحت تاثیر هیچ مساله اقتصادی قرار نگرفته‌اند. تعداد شماره‌های تلفن همراه که برای هر100نفر به ثبت رسیده است در روسیه 5/1برابر بیشتر از فرانسه، آمریکا یا ژاپن است. مقدار پولی که روس‌ها برای سفر و گردشگری خارجی خرج می‌کنند آنچنان سریع افزایش یافته است که اینک رتبه هفتم در جهان را دارد و جای ژاپن را گرفته است. مارک‌ها و برندهای مشهور جهانی پوشاک و نوشیدنی‌ها و سایر اجناس خرده‌فروشی رشد بالایی در فروش خود در روسیه در این سال‌ها داشته‌اند.
بر اساس گزارشی با عنوان «بدرود با فقر» که میخائیل دیمیتریف رئیس مرکز فدرال توسعه اجتماعی و سوتلانا میشکینا از مرکز سیاستگذاری اجتماعی آکادمی اقتصاد ملی تهیه کردند تعداد روس‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند بر اساس تعریف بانک جهانی به شدت کاهش یافته است. جمعیت قبلاً محروم روسیه اینک به بالای معیار دو دلار در روز خرج کردن رسیدند (که به صورت برابری قدرت خرید روزانه اندازه‌گیری می‌شود) و اینک «فقرای ثروتمند» شده‌اند. تقریباً 12 درصد از روس‌ها به زندگی دو دلار تا10 دلار ادامه می‌دهند و از استاندارد زندگی بالاتر در مقایسه با همان بخش‌های جمعیت در چین، هند و اندونزی برخوردار هستند. علاوه بر اینها، آنها در حال خرید تقریباً همان مقدار غذا و تلفن، تلویزیون و کامپیوتر با مردمانی هستند که درآمدهای حتی بالاتری دارند. همچنین به لطف میراث شوروی، روس‌ها از دسترسی تقریباً برابر به همه زیرساخت‌های کشور بهره‌مند هستند. اما در بین همه این اخبار ظاهراً خوب، خیلی مانده است تا مساله فقر روسیه حل شود. نخست اینکه رونق در مصرف لزوماً نتیجه درآمدهای بیشتر نبوده است بلکه میزان استقراض سریع رشد کرد. روس‌ها بدهی زیادی را با نرخ هشداردهنده انباشت می‌کنند. استقراض فردی از استقراض شرکتی با نرخ 300 درصد پیشی گرفت. تعداد وام‌هایی که روس‌ها امسال گرفتند 40درصد بالاتر از سال قبل بود. رشد مشابه در نرخ استقراض آخرین بار دقیقاً قبل از بحران سال 2008 دیده شد، زمانی که نرخ استقراض به میزان‌56 درصد بالا رفت.
دوم اینکه اگر فقر را نه به عنوان تابعی از تعداد تلویزیون‌های خریداری‌شده بلکه با شاخص‌های کیفی‌تری از قبیل کیفیت مسکن و بهداشت و سلامت بسنجیم تصویر آنقدرها هم امیدبخش نیست که باور کنیم اوضاع بهتر شده است.
شرایط مسکن نیز یک شاخص درست از استاندارد زندگی واقعی روس‌هاست. بیش از
61 درصد از روس‌ها در فضای بسیار معمولی زندگی می‌کنند که سرانه آن از هفت متر تا
30 متر است. عده دیگری هستند که حتی در فضای بسیار کمتر زندگی می‌کنند. بدتر اینکه «فقر مسکن» در 20 سال گذشته بهبود محسوسی نیافته است. به علاوه با ملاحظه قیمت یک متر مربع آپارتمان که اکنون چندین برابر میانگین درآمد روس‌هاست تنها شانس برای اینکه شرایط زندگی بیشتر مردم بهبود یابد این است که یک عضو خانواده بمیرد و فضای بیشتری برای سایرین باقی گذارد.
درباره سلامت چه بگوییم؟ آمارهای مرگ و میر به طور منظم منتشر نمی‌شود اما با قضاوت از همان آماری که برای سال‌های2000تا2010 موجود است روسیه یک روند پایدار رو به بالایی را تجربه می‌کند که 18درصد بیماری بیشتر نسبت به قبل ثبت شده است. با در نظر گرفتن جمعیت رو به کاهش این کشور،‌ افزایش واقعی بیماری عملاً 5/20 درصد است. جداگانه اگر حساب کنیم نرخ بیماری در بین جوانان 150درصد بالا رفته است.
نابرابری درآمد که به سرعت زیاد می‌شود یک ویژگی روسیه مدرن است. حقیقتاً وضع فقیرترین روس‌ها به همان بدی فقرای هند و چین نیست، اما این کشور ترکیب فرهنگی متفاوتی دارد و از قرن گذشته گام‌هایی برای حذف بدترین شکل‌های فقر برداشته است. در عین حال برچیدن فقر گسترده،‌ رویای دور از ذهنی می‌رسد.
منبع: مسکو تایمز

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها