شناسه خبر : 4235 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سراشیبی قیمت‌ها و لزوم حمایت دولت از صنعت

رکود بازار آهن‌آلات

شروع لغو تدریجی تحریم‌ها بود که با اعلام این خبر بازار ارز و طلا روند کاهشی به خود گرفت. بازار آهن‌آلات نیز که امسال حال و روز خوشی ندارد کاهش قیمت را تجربه کرد.

سیدعلی خسروشاهی
مهم‌ترین رویداد هفته گذشته اعلام شروع لغو تدریجی تحریم‌ها بود که با اعلام این خبر بازار ارز و طلا روند کاهشی به خود گرفت. بازار آهن‌آلات نیز که امسال حال و روز خوشی ندارد کاهش قیمت را تجربه کرد. به نظر می‌رسد تنها راه برون‌رفت از رکود به وجود آمده در صنعت فولاد کشور صادرات محصولات فولادی باشد حال آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با آزاد ساختن صادرات فولاد گام بزرگی در جهت حمایت از صنایع فولاد کشور برداشته است. شرکت‌های بزرگ فولادی مانند ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان برای رهایی از رکود بازار و فروش محصولات تولیدی خود در تلاشند تا با صدور محصولات خود نقدینگی لازم را برای ادامه فعالیت خود تامین کنند و به نظر می‌رسد در صادرات خود با مشکل جدی روبه‌رو نباشند. طی چند سال گذشته تاسیس واحد‌های متوسط و کوچک تولیدی در بخش صنعت فولاد توسط بخش خصوصی رشد فزاینده‌ای به خود گرفته و کمتر استانی در کشور می‌توان یافت که یک واحد تولید مقاطع فولادی در آن وجود نداشته باشد. رکود به وجود آمده در صنعت فولاد بیشتر از آنکه واحدهای بزرگ تولیدی را که اکثراً ازطرف دولت حمایت می‌شوند تحت تاثیر قرار دهد واحد‌های تولیدی کوچک بخش خصوصی را که از توان مالی کمتر برخوردار هستند با چالش مواجه کرده و این شرکت‌ها با کسری نقدینگی شدیدی به دلیل فروش نرفتن محصولات تولیدی خود دست به گریبان هستند. طی چند ماه گذشته تقریباً هیچ شرکت کوچک بخش خصوصی نتوانسته محصولات خود را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به‌فروش رساند و به همین دلیل شاهد آن هستیم که این دسته از شرکت‌های فولادی انگیزه لازم را برای عرضه محصولات خود در بورس کالای ایران از دست داده‌اند که این مساله لزوم توجه بیشتر دولت به این بخش از صنعت مولد کشور را گوشزد می‌کند. البته با توجه به لغو تدریجی تحریم‌ها توسط 1+5 این امید در صنایع کشور به وجود آمده تا با تسهیل در مبادلات تجاری بین‌المللی از رکود حاکم بر اقتصاد به تدریج کاسته شود اما نباید از این نکته غفلت کرد که فرآیند لغو تحریم‌ها تدریجی انجام می‌شود و یک فرآیند زمان‌بر است و بسیاری از صنایع کوچک تاب و توان تحمل شرایط کنونی را ندارند؛ لذا دولت می‌بایست علاوه بر تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها، حمایت‌های لازم را از صنایع کشور به عمل بیاورد. الزام شرکت‌های دولتی به خرید از صنایع داخلی، رفع مشکلات سیستم بانکی و تسهیل فرآیندهای اعتباری، کمک دولت در گسترش بازارهای صادراتی و بازاریابی محصولات ایرانی در بازار‌های جهانی و از همه مهم‌تر پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که دولت می‌تواند برای بهبود شرایط صنایع کشور انجام دهد.

رینگ صنعتی
بعد از تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش عوارض صادرات سنگ‌آهن، شرکت‌های تولیدی سنگ‌آهن خواستار واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی هستند. با توجه به پایین بودن قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی نسبت به قیمت‌های جهانی شرکت‌های معدنی ترجیح می‌دهند محصول تولیدی خود را صادر کنند؛ امری که با مخالفت دولت به دلیل خام‌فروشی روبه‌رو شده بنابراین درخواست واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن توسط شرکت‌های معدنی منطقی به نظر می‌رسد و باید منتظر بود تا سیاست دولت در این زمینه مشخص شود. هفته گذشته شمش آلومینیوم با اقبال فعالان بازار روبه‌رو شد و با شش درصد افزایش قیمت مورد داد و ستد قرار گرفت. برخلاف آلومینیوم، مس هفته خوبی را تجربه نکرد و در اکثر نمادهای عرضه‌شده رغبت کم خریداران دیده شد. هفته گذشته بحث‌هایی در مورد کیفیت شمش طلای عرضه‌شده در بورس کالای ایران مطرح شده بود که با تکذیب بورس کالا روبه‌رو شد و 2 لات مورد داد و ستد قرار گرفت. فولاد خوزستان در دو نوبت 39 هزار تن بیلت را عرضه کرد که حدود 21 هزار تن از آن مورد داد و ستد قرار گرفت. فولاد مبارکه نیز انواع ورق سرد و گرم را عرضه کرد که با اقبال بازار روبه‌رو نشد. شرکت ذوب‌آهن اصفهان 50 هزار تن تیرآهن 16 را عرضه کرد که با قیمت 16 هزار ریال داد و ستد شد.

رینگ پتروشیمی
هفته گذشته حدود 38 هزار تن انواع پلیمر در رینگ پتروشیمی داد‌و‌ستد شد که در اکثر نمادها شاهد افزایش قیمت و رقابت بین خریداران بودیم. در گروه آمونیاک نیز آمونیاک مایع و گاز عرضه شد.170هزار تن انواع قیر در تالار داخلی و صادراتی مورد داد و ستد قرار گرفت. محصول صادراتی قیر که بعد از افزایش شدید نرخ ارز در بازار طی دو سال گذشته با استقبال زیاد فعالان بازار روبه‌رو شده بود با فروکش کردن نوسانات نرخ ارز از محبوبیتش تا حدودی کاسته شده است. گوگرد کلوخه هفته خوبی را پشت سر گذاشت، 2750 تن گوگرد کلوخه عرضه شد که در اکثر نمادها پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. لوب کات سنگین و وکیوم باتوم نیز هفته گذشته مورد داد و ستد قرار گرفتند که وکیوم باتوم با اقبال بازار روبه‌رو شد.

رینگ کشاورزی
هفته گذشته با ورود عطر برنج به تالار کشاورزی، معاملات رونق بیشتری گرفت و 5500 تن برنج وارداتی عرضه شد که در مجموع سه هزار تن از آن مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر آن 9 هزار تن گندم دروم و 100تن گندم دامی نیز از دیگر معاملات رینگ کشاورزی بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها