شناسه خبر : 4225 لینک کوتاه

نظرخواهی فعالان اقتصادی درباره شیوه اثرگذاری اتاق بازرگانی

از صدور بیانیه تا جدیت در پیگیری

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس / رئیس کمیسیون تجارت: فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی انتظار دارند نسبت به مسائل جاری کشور و تصمیمات اقتصادی که اتخاذ می‌شود،

صدور بیانیه
محسن بهرامی‌ارض‌اقدس/ رئیس کمیسیون تجارت: فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی انتظار دارند نسبت به مسائل جاری کشور و تصمیمات اقتصادی که اتخاذ می‌شود، کاربردی‌تر و جدی‌تر موضع‌گیری کرده و هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، سیاست محافظه‌کارانه را کنار بگذارد. در این شرایط، توقع از نهادی چون اتاق بازرگانی به عنوان پایگاه فعالان اقتصادی کشور این است که در برابر تصمیمات غلط و تحریک‌آمیز اقتصادی دولت کوتاه نیامده و با صدور بیانیه، موضع صریح و شفافی در برابر این تصمیمات اتخاذ کند. همان‌طور که اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکنون اعلام کرده‌اند، دستور جلسات اتاق بازرگانی باید متناسب با موضوعات پیرامونی محیط کسب‌و‌کار انتخاب شود.

استقلال اتاق بازرگانی
مسعود دانشمند/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: اتاق بازرگانی در درجه نخست، باید استقلال خود را حفظ کند. در حالی که اگر اتاق بازرگانی هر اندازه به جناح‌های سیاسی متمایل باشد، نظراتش از سوی دیگر جناح‌ها نادیده گرفته شده و از این رو امکان آسیب و صدمه دیدن این نهاد بخش خصوصی بسیار بالاست. از سوی دیگر اتاق بازرگانی باید پشتوانه کارشناسی خود را تا حد ممکن قوی و منسجم کند. در این صورت است که نظرات کارشناسی نهادی چون اتاق بازرگانی مبتنی بر منافع ملی و در راستای سیاست‌های کلان کشور خواهد بود و نه حزبی.

راه‌اندازی نهاد پیگیری
محسن حاجی‌بابا/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: دولت تعامل مناسبی با نهاد اتاق بازرگانی ندارد، از این رو نمایندگان دولتی در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مسائل کلان اقتصادی کشور تصمیم‌گیر نیستند. بنابراین، در جایگاه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، جای نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین شورای پول و اعتبار خالی است که امیدوارم در دوره بعدی اتاق بازرگانی، این کرسی‌ها در اختیار نمایندگانی از این سه نهاد مهم دولتی قرار بگیرد. همچنین در اتاق بازرگانی، نهادی در راستای پیگیری توافقات صورت‌گرفته با دولت و نیز مصوبات هیات‌رئیسه و هیات نمایندگان باید دایر شود.

فقط مشورت‌دهی
شاهرخ ظهیری/ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران: طبق قانون، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشاور سه قوه است و قدرت اجرایی ندارد. از این رو، در حیطه وظایف خود، که همان مشاوره به قوای سه‌گانه است اتاق بازرگانی باید موضع مشخص و صریح خود را به دولت و قوای دیگر اعلام کند. این در حالی است که اتاق بازرگانی تهران از ابزار قوی و نیرومندی با عنوان کمیسیون‌های تخصصی برخوردار است که مسائل روز اقتصادی کشور در جلسات این کمیسیون‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و پس از ارسال به هیات‌رئیسه و تصویب آن، موضوعات کارشناسی‌شده در اختیار مجلس، دولت و قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد.

اصلاح قانون
عباسعلی قصاعی/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: اتاق بازرگانی، انجمن و کلوپ بخش خصوصی و صاحبان کسب‌و‌کار است، بنابراین نباید قالب و فرم شبه‌دولتی به خود بگیرد در حالی که اتاق بازرگانی تهران در شرایط کنونی به این قالب رفته که نگران‌کننده است. از این رو، در گام اول باید قانون اتاق بازرگانی اصلاح شود تا نقاط ضعفی که در پیدا و پنهان پارلمان بخش خصوصی رسوخ کرده برطرف شود. ضمن آنکه رادیکال عمل کردن به هیچ وجه به صلاح اتاق بازرگانی نیست.



تسهیل فضای کسب‌وکار
محمدمهدی رئیس‌زاده/ رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران: اتاق بازرگانی به عنوان تنها تشکلی که دارای قانون ویژه و خاص است، و نیز کلوپی که اعضای آن را صاحبان کسب‌ و ‌کار تشکیل می‌دهند، در صورتی می‌تواند موفق عمل کند و اثرگذار باشد که در راستای تسهیل فضای کسب‌و‌کار گام برداشته و در رفع موانع و گیر و گرفت‌های این حوزه نظرات کارشناسی خود را با دولت در میان بگذارد. از سوی دیگر نگاه اتاق بازرگانی عمدتاً باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد چرا که این بخش از اقتصاد است که نیاز به همراهی و کمک دارد که اتاق بازرگانی می‌تواند این وظیفه را به نحو شایسته انجام دهد.

از پیگیری خبری نیست
فریال مستوفی/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: در طول مدتی که در اتاق بازرگانی تهران به عنوان عضوی از هیات نمایندگان این اتاق حضور دارم، کمتر شاهد آن بوده‌ام که مسائل و موضوعات مصوب هیات نمایندگان از سوی هیات‌رئیسه و تشکیلات اتاق تهران پیگیری شود. با وجود آنکه در نشست‌های هیات نمایندگان مباحث جدی و راهکارهای کارشناسی مطرح می‌شود، اما اقدامی در راستای پیگیری این مباحث و نیز گزارش‌دهی در خصوص آن به اعضای هیات نمایندگان ارائه نمی‌شود که این مورد از جمله انتقادات جدی به هیات‌رئیسه اتاق تهران است.


دولت در سایه
محمدرضا نجفی‌منش/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: بیان مسائل و مشکلات از زبان هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به خوبی صورت می‌گیرد اما آنچه باید از آن به عنوان نقطه ضعف یاد کرد، عدم پیگیری مسائل و راهکارهای ارائه‌شده تا مرحله نتیجه‌گیری است. از این رو، باید روی پیگیری مباحث طرح‌شده در جلسات اتاق بازرگانی و رسیدن تا مرحله نتیجه‌گیری انسجام بیشتری صورت بگیرد. از سوی دیگر، اتاق بازرگانی به عنوان نهادی که از بدنه کارشناسی خبره برخوردار است، باید مانند دولت در سایه، در حوزه مسائل اقتصادی ارائه راهکار دهد تا بتواند از این طریق اثرگذاری این نهاد بخش خصوصی خود را نشان دهد.


مشاوره با آمار منطقی
محمدحسین برخوردار/ عضو هیات‌رئیسه اتاق تهران: نظرات کارشناسی و مباحث مطرح‌شده در اتاق بازرگانی و از سوی اعضای این پارلمان، باید هم‌راستا با اطلاعات و آمار دقیق و کارشناسی‌شده باشد. این رویکرد باید از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پیش گرفته شود که تحلیل‌ها توام با منطق و به دور از جانبداری‌های سیاسی باشد، در حالی که همواره منافع ملی مدنظر قرار بگیرد. اتاق بازرگانی همان‌گونه که در قانون به صراحت آمده، مشاور سه قوه است؛ از این رو اتاق بازرگانی قدرت اجرایی ندارد و تنها می‌تواند نسبت به وجود مشکلات و پیش‌بینی تصمیمات هشدار دهد.


مشارکت جدی اعضا
مرسل صدیق/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: اتاق بازرگانی تهران، دارای وظایفی سازمانی است که به اعتقاد من اگر این وظایف با جدیت بیشتر و کاراتر پیگیری شود، وجهه این نهاد بخش خصوصی را در ساختار اقتصادی کشور پررنگ‌تر خواهد کرد. در این میان، حضور جدی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در بیان مسائل و ارائه راهکارها، موجب آن می‌شود اثرگذاری پارلمان بخش خصوصی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها