شناسه خبر : 4193 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به وضعیت بازار سکه و طلا در آستانه سال نو

آرام؛ همراه نوسانات طبیعی

«رکود» و «رخوت» … آنها که به نوسانات شدید سال‌های اخیر بازار سکه و طلای داخلی خو کرده و از این نمد، برای خود کلاهی دست و پا کرده‌اند، آرامش نسبی این روزهای بازار را به «رکود» و «رخوت» تعبیر می‌کنند. ماه‌هاست پرونده هسته‌ای ایران به سرانجامی خوش رسیده و یک ماه است اقتصاد ایران، از زیر بار سنگین تحریم‌ها خارج شده و برخلاف برخی گمانه‌ها، هیچ فراز و فرود نفسگیری که به اتکای آن، عده‌ای ره صدساله را یک‌شبه طی کنند رخ نداده است.

فرشته رفیعی
«رکود» و «رخوت»... آنها که به نوسانات شدید سال‌های اخیر بازار سکه و طلای داخلی خو کرده و از این نمد، برای خود کلاهی دست و پا کرده‌اند، آرامش نسبی این روزهای بازار را به «رکود» و «رخوت» تعبیر می‌کنند. ماه‌هاست پرونده هسته‌ای ایران به سرانجامی خوش رسیده و یک ماه است اقتصاد ایران، از زیر بار سنگین تحریم‌ها خارج شده و برخلاف برخی گمانه‌ها، هیچ فراز و فرود نفسگیری که به اتکای آن، عده‌ای ره صدساله را یک‌شبه طی کنند رخ نداده است. سرمایه‌های خرد مردم و سرمایه‌های نیمه‌درشتی که در چشم برهم زدنی می‌تواند به بازار ارز و طلا سرازیر شود و روزی به بازار ساخت و ساز یا خرید و فروش مسکن هجوم آورد، مدت‌هاست به لطف سود ویژه و فاقد ریسک، در حساب‌های سپرده بانکی جا خوش کرده و این سودهای بالا و تضمین‌شده، بانک‌ها را همچنان به عنوان جذاب‌ترین محل سرمایه‌گذاری حفظ کرده‌اند.
حتی کاهش دستوری نرخ سود نیز از جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها کم نکرده و این تکانه آنچنان نبوده که «بهمن» سرمایه‌های سرگردان را از بانک‌ها به سمت سایر بازارها سرازیر کند. در چنین فضایی است که بازار سکه و طلای داخلی مدت‌هاست نوسانات معمول خود را تجربه می‌کند و از اوج و حضیض‌های نفسگیری که عده‌ای برایش لحظه‌شماری و حتی برنامه‌ریزی می‌کنند، خبری نیست.
البته بازار داخلی سکه و طلا تحت تاثیر نوسانات بازار جهانی طلا و تغییرات نرخ برابری دلار در برابر ریال به ‌صورت معمول نوساناتی را تجربه می‌کند. دلار آمریکا در بهمن‌ماه با تغییرات نسبتاً زیادی همراه شد؛ به طوری که در این ماه بیش از 200 تومان نوسان داشت.
نرخ دلار آمریکا در بهمن‌ماه برخلاف قیمت سکه، در بیشتر روزهای این ماه روند نزولی داشت. به طور کلی تحولات اخیر بازارهای جهانی با ریزش قابل ملاحظه ارزش دلار در مقابل سایر ارزها همراه شد و این در حالی اتفاق افتاد که دلار در بیشتر روزهای بهمن‌ماه به سمت افزایش در حرکت بود و حتی در مقطعی از مرز 3700 تومان نیز عبور کرده بود.
نکته قابل توجه در مورد وضعیت نرخ‌ها، حرکت معکوس دلار و سکه نسبت به یکدیگر بود. درست در همان روزهایی که نرخ سکه با افزایش بیش از 30 هزارتومانی در بازار مواجه شد و از مرز یک میلیون تومان هم عبور کرد قیمت دلار با شیب نسبتاً تندی به سمت کاهش سوق پیدا کرد و به کمتر از 3500 تومان رسید و این در حالی است که به طور معمول نرخ سکه و دلار چنین نسبتی با یکدیگر ندارند و اغلب از یک توازن و تعادل در جهت کاهش یا افزایش برخوردار هستند.
سکه که نگاهش به روند اونس در بازارهای جهانی است، نوساناتی را شاهد بود که به علت تغییرات منفی دلار منطبق با طلای جهانی نبود با وجود این بهمن‌ماه را افزایشی سپری کرد و همچنان با توجه به انتظارات مثبت از اونس، در انتظار کسب سطوح بالای قیمتی است.
به این عوامل باید مناسبت نوروز را هم اضافه کرد. هرسال به‌طور طبیعی با نزدیک شدن به ایام نوروز درخواست خرید برای سکه و طلای ساخته‌شده افزایش می‌یابد و این مساله تا حدودی قیمت سکه و طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تاثیر این مناسبت‌ها بر قیمت سکه و طلا کمتر از پنج درصد است. بنابراین مهم‌ترین عاملی که به نظر می‌رسد طی یک ماه باقیمانده تا نوروز 95 می‌تواند بازار سکه و طلای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد، نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها