شناسه خبر : 4165 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارشی در باره الگوی مرگ‌ومیر میانسالان سفیدپوست در آمریکا

میانسالان و اعتیاد

بر اساس تحقیق منتشر‌شده‌ای از آنگوس دیتون، برنده امسال جایزه نوبل اقتصاد، الگوی مرگ و میر در میانسالان سفیدپوست ایالات‌متحده، تفاوت شایان توجهی با سایر کشورهای توسعه‌یافته، پیدا کرده است.

ایما موسی‌زاده

بر اساس تحقیق منتشر‌شده‌ای از آنگوس دیتون، برنده امسال جایزه نوبل اقتصاد، الگوی مرگ و میر در میانسالان سفیدپوست ایالات‌متحده، تفاوت شایان توجهی با سایر کشورهای توسعه‌یافته، پیدا کرده است. این تحقیق که توسط دیتون و همسرش که هر دو از استادان دانشگاه پرینستون هستند انجام شده، نشان از افزایش میزان مرگ و میر بین زنان و مردان سفیدپوست بین سنین 45 تا 54 سال از اواخر دهه 1990 به بعد دارد. اما علت این افزایش مرگ و میر، بیماری قلبی یا دیابت و سرطان نیست، متاسفانه علت آن سوءمصرف مواد مخدر، الکل و خودکشی است.
در واقع مقاله منتشرشده نشان می‌دهد اگر روند نرخ مرگ‌ومیر در بین سال‌های 1998 تا 2013، همان مسیری را طی می‌کرد که بین سال‌های 1979 تا 1998 طی کرده بود، تعداد فوت میانسالان سفیدپوست باید 500 هزار نفر کمتر از چیزی می‌شد که در واقع اتفاق افتاده است. این یعنی افزایش نسبت به روند تاریخی مرگ و میر افراد سفیدپوست میانسال در ایالات‌متحده، طی سال‌های 1998 تا 2013، برابر تعداد مرگ و میر ناشی از ایدز در این کشور است. این وضعیتی است که در سایر کشورهای توسعه‌یافته مشاهده نمی‌شود و در نتیجه ربطی به میزان ثروت و رشد اقتصادی یا درآمد سرانه کشورها ندارد. نرخ مرگ و میر افراد سفیدپوست بین سنین 45 تا 54 سال در ایالات‌متحده در سال‌های 1979 تا 1998، سالانه دو درصد کاهش داشته است. این روند مطابق با سایر کشورهای توسعه‌یافته مانند کانادا، انگلستان، فرانسه، سوئد و... بوده است اما در حالی ‌که بعد از سال 1998 در سایر کشورها این نرخ همچنان به کاهش ادامه داده است، ایالات‌متحده شاهد برعکس شدن این روند بوده است، نرخ مرگ و میر بین این گروه سالانه 5 /0 درصد رشد کرده است. بیشتر معتادان به مواد مخدر و خصوصاً هروئین، نقطه آغاز خود در اعتیاد به مواد مخدر را نسخه‌های پزشکی اعلام کرده‌اند. داروها و خصوصاً مسکن‌هایی که اعتیادآور هستند به شکل وسیعی در ایالات‌متحده توسط پزشکان تجویز می‌شوند که معمولاً مصرف‌کنندگان آن بعد از مدتی به استفاده از هروئین روی می‌آورند که هم در دسترس‌تر است و هم ارزان‌تر تمام می‌شود. مشکل دیگر، حداقل از نظر کارل سولیوان یک متخصص اعتیاد از دانشگاه ویرجینیای غربی، کم بودن تعداد کارشناسان و پزشکانی است که افراد معتاد، می‌توانند برای مشورت به آنها مراجعه کنند. علاوه بر کمبود، اینکه پزشکانی غیرمتخصص و بی‌تجربه اقدام به باز کردن کلینیک کرده‌اند، حتی مشکل را بدتر هم می‌کند. بنا به اظهارات وی در ایالت ویرجینیای غربی، که بدترین وضعیت را در ایالات‌متحده از نظر مرگ و میر ناشی از اوردوز مواد مخدر دارد، از هر شش نفر معتاد یا افراد دارای مشکل روانی که نیاز به مشاوره دارند، تنها یک نفر می‌تواند به کمک مناسب دسترسی پیدا کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید