شناسه خبر : 4137 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موج‌سواری برای موفقیت

اقتصاد تفریح

گردشگران برنزه نوشیدنی‌های خود را در دست گرفته‌اند در حالی که موج‌سواران از وسایل عرضه‌شده در موناکورا در پرو استفاده می‌کنند. چند دهه قبل، موناکورا فقط یک دهکده کوچک ماهیگیری بود که در محاصره بیابان قرار داشت.

گردشگران برنزه نوشیدنی‌های خود را در دست گرفته‌اند در حالی که موج‌سواران از وسایل عرضه‌شده در موناکورا در پرو استفاده می‌کنند. چند دهه قبل، موناکورا فقط یک دهکده کوچک ماهیگیری بود که در محاصره بیابان قرار داشت. امروزه این دهکده به میعادگاه اصلی موج‌سواران تبدیل شده است و انواع تفریحات تجملی در آن ارائه می‌شود. همگان بر این عقیده‌اند که موناکورا تحولات خود را مدیون الگوی امواج دریاست.
ارزش امواج موضوعی است که سال‌هاست توجه موج‌سواران را به خود جلب کرده است. ارزش‌گذاری امواج می‌تواند راهی برای پیشگیری از ساخت و سازهایی مانند دیوارهای دریایی باشد که الگوی امواج را به خطر می‌اندازند. علم اقتصاد امواج که چاد نلسون از بنیاد سرف رایدر (Surf Rider) از پیشگامان آن است ارزش امواج را با بررسی میزان پولی که موج‌سواران برای غذا، نوشیدنی و اقامت در یک ساحل خاص خرج می‌کنند برآورد می‌کند. اما ارزش‌گذاری امواج در سطح جهانی و ملی امری دشوار است. دو اقتصاددان علوم دریا به نام‌های توماس مک گریگور و ساموئل ویلز از دانشگاه آکسفورد رویکرد متفاوتی در پیش گرفته‌اند. آنها داده‌های مربوط به کیفیت امواج را از طریق نظرسنجی از موج‌سواران حرفه‌ای و تصاویر ماهواره‌ای از شدت روشنایی در شب (که مقیاسی برای فعالیت‌های اقتصادی است) گردآوری می‌کنند. مناطق پیرامون سواحلی که امواج پر‌کیفیت دارند در طول زمان پرنور و پرنورتر شده‌اند. در مقابل، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که نواحی دارای امواج کم‌کیفیت در تاریکی گم می‌شوند.
امواج با‌کیفیت موج‌سوارانی را به خود جذب می‌کنند که خواستار نوشیدنی‌های خنک و مکانی برای چرت زدن هستند. شهرهای کوچک اطراف نیز پویاتر می‌شوند چرا که موج‌سواران برای تهیه امکانات (و موج‌سواران ناشی برای خدمات پزشکی) به آنجا مراجعه می‌کنند. هر چه کیفیت امواج بالاتر باشد فعالیت‌های اقتصادی بیشتر می‌شوند اما این افزایش تا حد خاصی ادامه دارد. بزرگ‌ترین و خروشان‌ترین امواج فقط مخصوص حرفه‌ای‌ها یا تازه‌کارانی است که به ایمنی خود اهمیت زیادی نمی‌دهند. اکنون مشخص شده است که امواج ارزش زیادی دارند. برآورد می‌شود که امواج پر‌کیفیت فعالیت‌هایی اقتصادی در سطح جهان ایجاد می‌کنند که سالانه 50 میلیارد دلار ارزش دارند. این رقم به معنای سالانه حدود 20 میلیون دلار برای هر منطقه‌ای است که امواج مناسب دارد. هرگاه موج‌سواران نقطه جدیدی را کشف کنند رشد اقتصادی آن منطقه در پنج سال بعد سه واحد درصد افزایش می‌یابد. امواج خوب جهت جریان فقر مناطق روستایی را معکوس می‌کنند و افراد فقیر تشویق می‌شوند که به اقتصاد امواج ملحق شوند.
کشورهای در حال توسعه بیشترین نفع را از امواج می‌برند. وجود 26 هزار و 62 هزار و 800 کیلومتر ساحل به ترتیب در آفریقا و در آسیا فرصت‌های فراوانی را پدید می‌آورد. اما صرف وجود امواج مناسب رشد اقتصادی را تضمین نمی‌کند. طبق گفته آقایان گریگور و ویلز کشورها به سیاست‌های پایدار و محیط مناسب کسب و کار نیاز دارند تا بتوانند به منافع اقتصادی برسند. به عبارت دیگر، سیاستگذاران قبل از پوشیدن لباس موج‌سواری باید رژیم مقرراتی بگیرند.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها