شناسه خبر : 4073 لینک کوتاه

در دیدار حسن روحانی با هنرمندان چه گذشت؟

هزار سالن سینما می‌خواهیم

دیدار جمعه شب گذشته رئیس‌جمهور با جمعی از هنرمندان ایرانی یکی از بحث‌برانگیزترین خبرهای هفته گذشته بود. از حرف‌های حسن روحانی تا آنچه هنرمندان در این دیدار گفتند هر یک به نوعی خبرساز شد و از سوی رسانه‌های راست و مستقل تجزیه و تحلیل شد.

دیدار جمعه شب گذشته رئیس‌جمهور با جمعی از هنرمندان ایرانی یکی از بحث‌برانگیزترین خبرهای هفته گذشته بود. از حرف‌های حسن روحانی تا آنچه هنرمندان در این دیدار گفتند هر یک به نوعی خبرساز شد و از سوی رسانه‌های راست و مستقل تجزیه و تحلیل شد. او در این دیدار گفت: «صاحبان فرهنگ و هنر و صاحبان قدرت و سیاست هر دو خادمان ملت هستند و هیچ یک از آنها نباید خود را بالاسر و قیم مردم بدانند.» روحانی با بیان اینکه هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان‌پذیر است، گفت: اما اعمال محدود‌کننده‌ای نیز برای هنر وجود دارد. قبل از آنکه شما از سانسور و ممیزی و دولت نام ببرید، خود جوامع بشری و اجتماع اولین قدم برای قرار دادن چارچوب برای هنر است. او در بخش دیگری از سخنانش هم با اشاره به جوهره و ذات هنرمند گفت: هنرمند نه قرار است زینت‌المجالس باشد و نه قرار است اپوزیسیون. هنرمند نه قرار است نوک پیکان تحولات سیاسی باشد و نه قرار است گوشه‌نشین خرابات و خانه. او به موارد دیگری هم اشاره کرد که در چند روز اخیر سبب شده است تشکل‌هایی همچون تشکل عدالت اسلامی به آن واکنش نشان بدهند و اعتراض کنند. با این حال روحانی در سخنان جمعه گذشته خود گفت: همه باید بدانیم که هنر خطر نیست و هنرمند امنیت کشور را به مخاطره نمی‌اندازد؛ به هنر و هنرمند اعتماد کنیم. نگاه امنیتی به هنر بزرگ‌ترین اشتباه امنیتی است. در جامعه امروز، منابع تهدید ما آسیب‌های اجتماعی همچون فقر و فحشا، رواج بی‌اعتمادی اجتماعی و فساد اقتصادی است. اگر آسیب‌ها چاره نشود رابطه بین دولت و ملت را می‌خشکاند. در این برنامه پنج نفر از هنرمندان هم به نمایندگی از هنرهای مختلف سخن گفتند. از جمله تهمینه میلانی، سینماگر،‌ که با اشاره به فقدان سینما در بیش از ۷۰ درصد از شهرهای ایران گفت:‌ «سینمای ایران هزار سالن می‌خواهد.»
همچنین فرهاد آئیش، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: «بودجه تئاتر تنها ۱۱ میلیارد تومان است، بودجه‌ای کمتر از بودجه تولید یک فیلم یا سریال.» حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی هم گفت: «انتظار اهالی موسیقی این است که بعد از گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی برخی بایدها و نبایدها را از سر موسیقی بردارید. همچنین شما در مناظرات انتخاباتی خود نام محمدرضا شجریان را بردید. حالا انتظار داریم بعد از گذشت یک سال از استقرار دولت یازدهم شرایطی فراهم شود تا آواز این صدای ماندگار بار دیگر در کشور طنین‌انداز شود.» لوریس چکناواریان، فرهاد فخرالدینی، مسعود کیمیایی، مهتاب کرامتی، پانته‌آ بهرام، کمال تبریزی،‌ احمدرضا درویش، کیومرث پوراحمد، عبدالحسین مختاباد، حسام‌الدین سراج، خشایار اعتمادی،‌ علی نصیریان،‌ امین‌الله رشیدی،‌ علیرضا خمسه، علی معلم،‌ پوران درخشنده، شهاب حسینی، اسدالله امرایی،‌ سروش صحت،‌ بهروز افخمی و ساره بیات از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه شرکت کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها