شناسه خبر : 4022 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معیار تازه رسانه‌های منتقد دولت: محاسبه ارزش ریالی درآمدهای نفتی

تورم یارانه‌ها؛ «می‌آید یا رفته است؟»

مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در گزارش‌های جداگانه‌ای از تداوم روند کاهشی تورم «نقطه‌به‌نقطه» در ماه قبل خبر داده‌اند؛ خبری که با توجه به آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی در اردیبهشت‌ماه، برای رسانه‌ها قابل توجه بود. روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی که برای اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار نوشته بود، تیتر «تورم خلاف انتظار فاز دوم هدفمندی» را انتخاب کرد و وقتی گزارش بانک مرکزی، بر اطلاعات منتشرشده توسط مرکز آمار صحه گذاشت،

مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در گزارش‌های جداگانه‌ای از تداوم روند کاهشی تورم «نقطه‌به‌نقطه» در ماه قبل خبر داده‌اند؛ خبری که با توجه به آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی در اردیبهشت‌ماه، برای رسانه‌ها قابل توجه بود. روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی که برای اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار نوشته بود، تیتر «تورم خلاف انتظار فاز دوم هدفمندی» را انتخاب کرد و وقتی گزارش بانک مرکزی، بر اطلاعات منتشرشده توسط مرکز آمار صحه گذاشت، برای دومین بار یکی از تیترهای درشت صفحه اولش را به این موضوع اختصاص داد: «علامت دوم از کنترل تورم هدفمندی». این روزنامه در شماره دوشنبه هفته گذشته‌اش، سرمقاله‌ای هم در این باره چاپ کرد و زیر عنوان «پایان افسانه تورم بنزینی» نوشت: «آمار تورم در اردیبهشت‌ماه جاری منتشر شده که طبق گزارش مرکز آمار، تورم در این ماه فقط 7/0 درصد بوده است و تورم نقطه‌به‌نقطه با کاهش 4/0‌درصدی به 2/17 درصد رسیده است که با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی در این ماه حاکی از عدم تحقق تمام پیش‌بینی‌های بدبینانه است و گزارش بانک مرکزی هم بر این واقعیت صحه می‌گذارد. این در حالی است که قیمت بنزین در راستای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از پنجم اردیبهشت‌ماه با افزایش چشمگیری مواجه شد و بنزین سهمیه‌ای 75 درصد و آزاد 43 درصد گران شد. با فرض سهم 60‌درصدی بنزین سهمیه‌ای در مصرف روزانه، به‌طور میانگین قیمت این فرآورده در یک ماه گذشته بیش از 60 درصد افزایش یافته است.»
سرمقاله‌نویس «دنیای اقتصاد» این اتفاق را «خبر خوشحال‌کننده‌ای برای اقتصاد کشور» دانست و ادامه داد: «فاز دوم هدفمندی و افزایش شدید قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی آزمونی دشوار برای سیاست‌های کاهش تورم بود و عدم واکنش تورم به شوک قیمت بنزین می‌تواند نویدی باشد برای تورم یک‌رقمی تا دو سال آینده و این به معنای تغییر شرایط اقتصادی کشور و برون‌رفت از وضعیت نااطمینانی لااقل در مورد تورم خواهد بود که فعالیت‌های متنوع اقتصادی را ممکن می‌سازد.» با این حال، در همان روز، رئیس‌ مرکز آمار در مصاحبه‌ای با ایسنا، نشان داد که آنقدرها خوش‌بین نیست. عادل آذر در این مصاحبه گفت برآورد شخصی او و محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد «آثار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در تورم خردادماه آشکار می‌شود».
آذر البته برآورد دقیقی از اینکه «تورم خردادماه چقدر افزایش پیدا می‌کند» نداشت، اما تاکید کرد که «به نظر می‌رسد با تاثیر تغییرات قیمتی در کالاها از سرعت کاهش تورم در خردادماه کم می‌شود».
خلاصه هنوز معلوم نیست موج تورمی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سر اقتصاد ایران گذشته است یا نه.

محاسبات ریالی برای فروش نفت
وقتی محمدباقر نوبخت، اوایل هفته در یک سخنرانی در «اردوی آمادگی تیم‌های ملی جانبازان و معلولان اعزامی به مسابقات پارآسیایی کره جنوبی» از «اداره کشور با فروش یک میلیون بشکه نفت در روز» حرف زد، معلوم بود که در حرف‌های او، کنایه‌ای به عملکرد اقتصادی دولت قبل مستتر است. معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور تلویحاً می‌خواست بگوید دولت روحانی با این میزان درآمد نفتی، عملکرد بهتری از دولت احمدی‌نژاد دارد که در بیشتر سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش، روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت می‌فروخت و درآمد نفتی‌اش در تاریخ ایران بی‌سابقه بود.
احتمالاً همین کنایه‌های مستتر نوبخت بود که دو سه روز بعد، روزنامه «جوان» را واداشت تا گزارشی منتشر کند و دست به مقایسه ارزش ریالی درآمدهای نفتی دولت قبل و دولت فعلی بزند. روز سه‌شنبه هفته قبل، «جوان» در گزارشی که زیر عنوان «درآمدهای نفتی-ریالی دولت 11 درصد بیشتر از قبل تحریم» منتشر شد، نوشت: «درآمد ریالی دولت از محل فروش صادرات محدودشده فعلی نفت نسبت به قبل از دوران تحریم حداقل بین 11 تا 51 درصد افزایش یافته که ریشه این درآمد به نام دولت قبل اما به کام دولت یازدهم است.»
این روزنامه که سال‌ها جزو حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد بود، در این گزارش هم به حمایت ضمنی از او پرداخت و نوشت: «این روزها حامیان دولت از جمله‌ای تکراری تحت عنوان «میراث محمود برای حسن» زیاد استفاده می‌کنند و در کنار مسائل حاشیه‌ای- سیاسی از کمبود منابع برای حل مشکلات اقتصادی می‌نالند و معتقدند که میراث اقتصادی دولت قبل هدر دادن درآمدهای نفتی و تورمی است که در اثر بی‌تدبیری این دولت را گرفتار کرده است... اما نگاهی به درآمدهای ریالی این دولت به خصوص در سال 93، اولین سالی که با دولت جدید آغاز شده، نشان می‌دهد این ادعا هم چندان خالی از ایراد نیست و بدنامی دولت قبل در سه برابر شدن قیمت ارزها و کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم هم نه‌تنها چندان برای دولت یازدهم بد نبوده بلکه به کام دولت جدید نیز هست!»
روزنامه «جوان» سپس محاسباتی از درآمدهای ریالی دولت از فروش نفت ارائه داد و با اشاره به قیمت هزار تومانی دلار محاسباتی در سال‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و قیمت 2500 تومانی آن در دوران ریاست‌جمهوری روحانی، ارزش ریالی درآمدهای نفتی دولت‌های نهم و دهم را روزانه 230 میلیارد تومان و دولت یازدهم را حداقل 256 میلیارد تومان برآورد کرد و نتیجه گرفت که دولت روحانی، آنچنان که ادعا می‌کند با کمبود منابع رو به رو نیست.

هدیه را باز نکرده پس فرستاد
جلسه تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در روز یکشنبه پر از حاشیه بود. از صحبت‌های تند و تیز محمدرضا نعمت‌زاده علیه قانون تجارت که در مجلس در دست بررسی و تصویب است، تا حرف‌های غلامرضا شافعی که از تحقیر وجهه این سازمان در دولت قبل به شدت انتقاد کرد. با این حال، حاشیه‌های این جلسه به همان روز ختم نشد. فردای برگزاری این مراسم، خبرگزاری فارس یادداشتی نوشت و از اهدای یک دستگاه پژو پارس به شافعی به شدت انتقاد کرد. این خبرگزاری نوشته بود: «مجری مراسم پیش از اعطای هدایا اعلام کرد که روز گذشته تولد شافعی بوده و در زمان اعطای هدیه نیز گفت این خودرو با هزینه شخصی مدیران دو شرکت خودروساز تهیه شده است. نخستین سوالی که این اقدام ایجاد می‌کند این است که چه دلیلی دارد مدیران دو شرکت خودروساز از جیب خود 40 میلیون تومان برای تقدیر از رئیس سابق ایدرو هزینه کنند؟ و اگر چنین قصدی دارند انجام این کار در مراسم رسمی تودیع آقای رئیس چه معنایی دارد؟ جدای از آنکه هدیه 40 میلیون تومانی مدیران آن هم با هزینه شخصی برای کمتر کسی قابل هضم و پذیرش است، این نگرانی را به وجود می‌آورد که سنگ بنای یک بدعت، چشم و هم‌چشمی و رقابت غیرسازنده را بین مدیران ادارات آن هم با عنوان غیر‌قابل درک هزینه شخصی بنا نهد و از این پس در مراسم‌ دیگر دولتی نیز رویه شود.»
یک روز بعد 120 نفر از معاونان و مدیران دو خودروساز بزرگ کشور در اطلاعیه‌ای به این گزارش «فارس» واکنش نشان دادند و اعلام کردند: «با توجه به برگزاری مراسم تودیع جناب آقای مهندس شافعی 60 نفر از مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو و 60 نفر از مدیران گروه خودروسازی سایپا هدیه‌ای را با هزینه شخصی و از جایگاه حقیقی خود تهیه کرده و به رئیس سابق هیات عامل سازمان گسترش تقدیم کردیم که سهم هر یک از ما از قیمت خودرو مذکور حدود 300 هزار تومان بوده است. (هرچند) جناب آقای مهندس شافعی تنها لوح تقدیر را دریافت کرد و هدیه را نپذیرفت که این عمل نشان از ساده‌زیستی و تلاش ایشان در جبهه تولید بدون هیچ چشم‌داشتی است.»
با اینکه شافعی هدیه این 120 مدیر صنایع خودروسازی ایران را قبول نکرده، آنها در نامه‌شان نوشته‌اند «ما معاونان و مدیران صنعت خودرو که تعدادمان بیش از 500 نفر بوده... از این پس نیز برای قدردانی از خدمتگزاران راستین کشور در عرصه تولید و با هزینه شخصی ناچیز، چنین اقداماتی را انجام خواهیم داد.»

ختم سرمایه‌دار در روستای پدری
در هفته گذشته، سایه اعدام «مه‌آفرید امیرخسروی» همچنان بر فضای رسانه‌ای ایران سنگینی می‌کرد. فارغ از تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها از دلایل و آثار این اعدام، یکشنبه گذشته روزنامه «شرق» گزارشی از مراسم «شب هفت» او که در روستای محل تولدش «ناش» برگزار شده بود، منتشر کرد؛ روستایی در بخش خورگام شهرستان رودبار در استان گیلان که شغل اکثر مردمش کشاورزی و دامداری است. به نوشته این روزنامه، در مراسم شب هفت، مادر، همسران، فرزندان و خواهر «مه‌آفرید» حضور داشته‌اند، اما برادرهای او، نه. پیرمردی از اهالی محل درباره خاندان امیرخسروی می‌گوید: «منصورخان (پدر مه‌آفرید) املاک زیادی داشت، مرد متمولی بود. آن زمان که پیدا کردن زیرخاکی رونق داشت، منصورخان هم به این کار و خریدوفروش زیرخاکی مشغول بود. البته بعدها دامداری هم اضافه شد... مه‌آفرید بچه‌محل ما بود. در اینجا خیلی‌ها را سرکار برد... چهار برادر بودند. غیر از «مه‌آفرید»، یکی در تصادف فوت کرد، یکی دیگر در کاناداست و یکی دیگر هم تهران.» شرق می‌نویسد که در این مراسم «دور و بر همسر اول «مه‌آفرید» شلوغ است. یکی از محلی‌ها می‌گوید همسر اول او، اهل همین منطقه است و به همین دلیل دور او بیشتر از همسر دوم شلوغ می‌شود، همسر دوم هم در این مراسم حضور دارد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها