شناسه خبر : 3970 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره آینده ائتلاف اصولگرایان در انتخابات

اولویتی به نام انتخابات

در شرایط کنونی که تنها دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر باقی مانده است، شور انتخاباتی گسترده‌ای را در بین دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، می‌توان مشاهده کرد. هر دو جناح سیاسی در تدارک هستند تا نامزد مورد حمایت آنها بتواند سکان قوه مجریه را در دست بگیرد.

ابوالقاسم رئوفیان / دبیر کل حزب ایران زمین
در شرایط کنونی که تنها دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر باقی مانده است، شور انتخاباتی گسترده‌ای را در بین دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، می‌توان مشاهده کرد. هر دو جناح سیاسی در تدارک هستند تا نامزد مورد حمایت آنها بتواند سکان قوه مجریه را در دست بگیرد. تلاش اصولگرایان بر این استوار شده است تا فرد دیگری سکاندار قوه مجریه شود و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان تمام توان خود را به کار بسته‌اند تا آقای روحانی برای بار دوم انتخاب شده و بتواند بار دیگر در راس پاستور حضور یابد. همین انگیزه و تلاش فعالان سیاسی اصولگرا برای پیروزی در رقابت اردیبهشت‌ماه، موجب شد اصولگرایان، نشست جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) را در چند روز گذشته با حضور تعداد زیادی از نیروهای اصولگرا در شهر آفتاب برگزار کنند. نشستی که توانست توان و قدرت جناح اصولگرا را نمایش دهد. جمعیتی عظیم دورهم جمع شدند تا در مورد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل این نشست، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و رسانه‌ها به‌صورت گسترده به این نشست پرداختند. حتی برخی از تحلیلگران سیاسی، این نشست را از ابعاد متفاوت مورد ارزیابی قرار دادند و بر این نکته تاکید کردند که این بار اصولگرایان با عزمی راسخ‌تر از گذشته تصمیم دارند تا وارد رقابت انتخاباتی شوند.
اگر قرار شود در مورد ضرورت یا عدم ضرورت چنین نشستی اظهارنظری صورت بگیرد، باید گفت که این اقدامات در این مقطع زمانی لازم و ضروری است. یکی از بهترین تاثیرات خوب برگزاری نشست جمنا این است که موضوع انتخابات را به‌صورت جدی در جامعه مطرح کرد. همین مساله، دستاورد بسیار بزرگی است. توصیه من این است که اصلاح‌طلبان هم این کار را انجام بدهند تا فضای کشور بیشتر انتخاباتی شود. به هر حال مردم در جریان زندگی روزمره موضوع انتخابات ریاست جمهوری را به فراموشی سپردند و برگزاری چنین نشست‌هایی فضا را به این سمت می‌برد.
لازم است تا موضوع انتخابات به‌صورت جدی در کشور مطرح شود و مردم آن را با دقت دنبال کنند. هر دو جناح سیاسی موظف هستند تا با ایجاد حساسیت در مردم موضوع انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند به‌ویژه آنکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی نمانده است. جامعه بایستی در این فرصت اندک، حال و هوای انتخاباتی پیدا کند. این نشست موجب شد تا موضوع انتخابات در سراسر کشور مورد توجه ویژه قرار بگیرد. با توجه به این تاثیر مهم و قابل توجه، می‌توان گفت این حرکت، اقدامی مثبت و شایسته است که باید آن را پاس داشت.
به موازات برگزاری نشست جمنا، اظهارنظرهایی در مورد اینکه این نشست قرار است محور وحدت اصولگرایان قرار بگیرد و جامعتین کارکرد خود را از دست داده است، مطرح شد. در واکنش به چنین مطالبی باید گفت این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. جامعتین همواره مود وثوق جامعه متدینین ما قرار گرفته است. جامعه روحانیت مبارز به دبیرکلی آیت‌الله مهدوی‌کنی در یک مقطع زمانی تلاش زیادی برای ایجاد وحدت کردند و در حال حاضر آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی این وظیفه را انجام می‌دهند. از سوی دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با دبیر کلی آیت‌الله محمد‌یزدی به‌عنوان یک مرجع مهم، توانست برای تصمیمات مهم به‌عنوان یک نقطه اتکا عمل کند. البته این موضوع را حتماً باید مدنظر قرار بدهید که آیت‌الله موحدی‌کرمانی از جمنا حمایت کرده است. به ترتیبی که یکی از سخنرانان اصلی این نشست، آیت‌الله موحدی‌کرمانی بود اما اطمینان داشته باشید که جمنا هرگز جای جامعتین را نخواهد گرفت و در واقع تلاشی هم در این راستا نکرده است. هدف این نشست این بوده تا بتواند فضای کشور را انتخاباتی کرده و چشم‌انداز آینده را ترسیم کند.
به موازات برگزاری این نشست این سوال به‌صورت جدی مطرح شد که آیا جمنا توانسته است به‌عنوان پوششی فراگیر عمل کرده و تمام اصولگرایان را تحت پوشش قرار دهد. به نظر من طرح این موارد بسیار دور از انتظار است. امکان ندارد که بتوان تمام طیف‌های اصولگرا را در یک گروه جمع کرد. این هدف دست‌نیافتنی و دور از انتظار است. به نظر من با توجه به شرایط موجود در بین اصولگرایان، اجماع نسبی ایجاد شده و اجماع مطلق به وجود نیامده است. به نظر من همین اندازه اجماع هم برای ما مطلوب است. این دغدغه هم بارها مطرح شده است که آیا جمنا می‌تواند به یک کاندیدای واحد دست یابد؟ در پاسخ باید گفت این احتمال بسیار زیاد است و اصلاً دور از انتظار نیست که جمنا تنها با یک کاندیدا وارد میدان شوند.
نکته‌ای که بسیاری از رسانه‌ها آن را مورد توجه قرار دادند اسامی مورد حمایت جمنا بود. عده‌ای این ارزیابی را داشتند که این افراد، افرادی ناشناخته هستند. من این ارزیابی را قبول ندارم که این افراد، افرادی ناشناخته هستند. برخی از این افراد سابقه طولانی در مراکز مهم تصمیم‌گیری کشور داشته و افرادی شناخته‌شده هستند. البته این ارزیابی را قبول دارم که تعدادی از این افراد ناشناخته بوده و سابقه کمی برای احراز پست ریاست‌جمهوری دارند (برخی هم اصلاً شرایط احراز ندارند) با این حال این موضوع را نباید فراموش کرد که احمدی‌نژاد هم در ابتدای امر ناشناخته بود اما کم‌کم موضوع جدی شد و وی توانست در شرایط تکثر کاندیداها در سال 84، رئیس‌جمهور شود. در میان اسامی لیست جمنا افرادی حضور دارند که قبلاً هم کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند اما رای نیاوردند. در این میان اسامی بسیار جدیدی هم وجود دارد که همین اسامی شاید موجب نگرانی شده باشد. ذکر این نکته را نباید فراموش کرد که این اسامی بارها غربال می‌شود تا جمنا به یک نام مشخص برسد که واجد تمام ویژگی‌های لازم برای احراز پست ریاست جمهوری باشد. در نهایت این نام در معرض رای افکار عمومی قرار خواهد گرفت. هرچند این فرآیند زمان بیشتری نیاز دارد و باید منتظر ماند تا مشخص شود که چه فردی از سوی جمنا به‌عنوان کاندیدا انتخاب خواهد شد.
پیش از تشکیل جمنا در بین اصولگرایان جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت تاسیس شد که در این جبهه، 20 حزب و گروه پروانه‌دار عضویت دارند. این جبهه به‌تازگی رونمایی شده و اعلام موجودیت کرده است اما در واقع توانسته تعداد زیادی از احزاب دارای پروانه و احزاب رسمی را جذب خود کند. این رقم به‌مراتب بیشتر از احزابی است که در جبهه پیروان خط امام و رهبری عضویت دارند یا اینکه 10 برابر بیشتر از احزابی است که در جبهه ایستادگی حضور دارند. به عبارت صریح‌تر شما در اردوگاه اصولگرایان، جبهه‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که 20 گروه و حزب سیاسی رسمی در آن عضویت داشته باشند. وجود برخی از تفاوت رویکردها موجب شد این جبهه به این جمع‌بندی برسد که باید به‌صورت مستقل کار کند. نکته مهمی که در مورد جمنا باید گفت این است که جبهه اصولاً از حضور احزاب سیاسی تشکیل می‌شود اما جمنا با حضور افراد تشکیل شده و اعلام موجودیت کرده است و حزبی در این ساختار وجود ندارد. به عبارتی هسته اولیه جمنا از سوی نیروهای انقلابی شکل گرفته است و احزاب نقشی ایفا نکردند. درواقع جمنا، جبهه‌ای فرد‌محور است. با توجه به تعریف قانون احزاب از جبهه که باید از احزاب سیاسی تشکیل شود، باید گفت جمنا در تعریف جبهه منطبق با قانون احزاب نمی‌گنجد. در اصل باید گفت جمنا جبهه مردمی محسوب می‌شود که البته جبهه مردمی هم بسیار خوب بوده و باید تشکیل آن را به فال نیک گرفت. حال اینکه می‌تواند کارکردی در مهندسی انتخابات داشته باشد یا خیر، باید در پاسخ به این سوال گفت نمی‌تواند کارکردی در مهندسی انتخابات داشته باشد. به هر حال مهندسی انتخابات از وظایف احزاب و گروه‌های سیاسی است. به همین دلیل باور من این است که جمنا قادر نیست این کارکرد را داشته باشد و از ابتدا باید این وظیفه را به گروه‌ها و احزاب سیاسی بسپارد.
امید ما این است که جمنا به‌عنوان جبهه مردمی بتواند فضای کشور را بیش از پیش انتخاباتی کرده و انتخابات را به اولویت نخست مردم تبدیل کند. در نهایت احزاب و گروه‌های سیاسی تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا مهندسی انتخابات را انجام دهند تا به این ترتیب مرم بتوانند بهترین انتخاب را در اردیبهشت‌ماه داشته باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها