شناسه خبر : 3769 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

داده‌های مثبت ایالات متحده و رکود بازار

سقوط دسته جمعی فلزات

روز جمعه، هشتم نوامبر، قیمت مس به دنبال انتشار داده‌های واردات مس چین با افزایش در قیمت‌ها روبه‌رو شد؛ با این حال افزایش دلار به دنبال انتشار داده‌های بهتر از انتظار مشاغل ایالات متحده مانع از اوج‌گیری قیمت‌ها شد.

روز جمعه، هشتم نوامبر، قیمت مس به دنبال انتشار داده‌های واردات مس چین با افزایش در قیمت‌ها روبه‌رو شد؛ با این حال افزایش دلار به دنبال انتشار داده‌های بهتر از انتظار مشاغل ایالات متحده مانع از اوج‌گیری قیمت‌ها شد. داده‌ها نشان می‌داد واردات مس چین در ماه اکتبر 4/26 درصد نسبت به اکتبر سال گذشته افزایش یافته، با وجود این در مقایسه با ماه قبلی خود یعنی سپتامبر در حدود 2/11 درصد افت پیدا کرده است. در ماه سپتامبر واردات به بالاترین سطح خود در 18 ماه گذشته رسیده بود. به گفته تحلیلگران اکتبر ماه تعطیلی چین بوده و نسبت به سال گذشته شاهد رشد خوبی در واردات بوده است. به عقیده آنها اشتیاق چینی‌ها برای مس هنوز قوی بوده و تقاضای آن برای تامین مالی، یعنی وام‌های کوتاه‌مدت نیز به اوج خود رسیده است. به گفته تجار افزایش علاقه برای واردات مس، موجودی انبارهای شانگهای را کاهش داده و باعث شده خریداران به بازارهای بین‌المللی کشیده شوند. این هفته نیکل در بورس فلزات لندن با 5/4 درصد ریزش به 13917 دلار در هر تن رسید، با این افت، نیکل بزرگ‌ترین افت هفتگی خود را به ثبت رساند. روز جمعه بعد از انتشار اخباری مبنی بر امکان تضعیف عرضه اندونزی، قلع سه‌ماهه با افزایش در قیمت‌ها روبه‌رو شد. یک گروه صنعتی در اندونزی گفت اصلاحات قلع با هدف محدودسازی صادرات باعث شده نیمی از ذوبکاران در مناطق اصلی تولیدی، عملیات خود را متوقف سازند و دست به اعتراض بزنند. روز پنجشنبه هفتم نوامبر علاوه بر افزایش نرخ دلار که متاثر از داده‌های رشد اقتصادی ایالات متحده بود، تصمیم ناگهانی بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره موجب ریزش قیمت سایر فلزات به جز مس شد. این هفته شاخص دلار به بالاترین سطح خود از میانه ماه سپتامبر رسید. داده‌ها نشان می‌داد اقتصاد ایالات متحده در فصل سوم با نرخ سالیانه 8/2 درصدی رشد یافته، که بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی است و بالاترین نرخ از فصل سوم سال گذشته به حساب می‌آید. این داده‌ها به همراه داده‌های اشتغال روز جمعه کمک خواهد کرد تا زمان‌بندی فدرال‌رزرو برای قطع محرک اقتصادی آن زودتر شروع شود. به گفته تحلیلگران قیمت‌ها طی چند هفته پیش رو به مراتب بیشتر از اینها می‌توانند ریزش پیدا کنند. مس که در روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود در چهار هفته گذشته رسیده بود، تاکنون امسال 2/10 درصد افت پیدا کرده است. در این بین فلزات دیگر نیز وضعیت چندان مساعدی نداشته‌اند؛ قلع به پایین‌ترین میزان خود در هشت هفته گذشته رسید در حالی که روی، سرب و نیکل نیز به کمترین سطح خود در سه هفته گذشته رسیدند. ادوارد مایر، تحلیلگر کارگزاری بین‌المللی اف سی استون در این باره گفت: «بازار فلزات در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، عرضه بیش از حد بوده و دلار قوی نیز روی قیمت‌ها فشار آورده است؛ از سوی دیگر، انتظارات از رشد جهانی، به‌رغم رو به بهبود بودن آن، هنوز هم برای جذب مازاد موجودی تعدادی از بازارهای فلزات پایه کافی به نظر نمی‌رسد.»
روز جمعه، هشتم نوامبر، طلا بعد از تقویت دلار به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید. به دنبال انتشار داده‌های مشاغل آمریکا امیدها برای کاهش خرید دارایی‌ها توسط فدرال‌رزرو قبل از پایان سال جاری قوت گرفت و باعث شد شمش طلا با 9/1 درصد ریزش به 1282 دلار در هر اونس برسد. علاوه بر این، تجدید نظر بزرگی در خصوص داده‌های اشتغال ماه‌های آگوست و سپتامبر نیز وجود داشت. در مجموع طلا در طول هفته منتهی به هشتم نوامبر، سه درصد سقوط کرد. اما تاثیر داده‌های مشاغل ایالات متحده به هفته قبل نیز کشیده شده، به طوری که طلا دوشنبه هفته گذشته برای سومین روز با افت در قیمت‌ها رو به رو شد. اقتصاددانان در یونی کردیت گفتند: «متوسط ​​افزایش اشتغال ماهانه طی سه ماه گذشته 202 هزار شغل بوده، که بالاتر از آستانه‌ای است که باعث می‌شود بانک فدرال‌رزرو آمادگی کاهش خرید دارایی خود را پیدا کند.»
index:1|width:580|height:128|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها