شناسه خبر : 3626 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گاز باید بیشتر گران می‌شد

مجلس در مورد یارانه‌ها در سال ۱۳۹۳ مجبور شد بدون اینکه بخواهد، دست دولت آقای روحانی را در اتخاذ هر تصمیمی باز بگذارد. اما آنچه الان برای برخی از نمایندگان دغدغه‌ساز شده است،

index:1|width:50|height:50|align:leftمحمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی
مجلس در مورد یارانه‌ها در سال 1393 مجبور شد بدون اینکه بخواهد، دست دولت آقای روحانی را در اتخاذ هر تصمیمی باز بگذارد. اما آنچه الان برای برخی از نمایندگان دغدغه‌ساز شده است، هشداری است که برخی از نمایندگان در مورد آسیب‌پذیر بودن طبقه متوسط در صورت افزایش بهای بنزین و سایر مشتقات انرژی طرح می‌کنند. به عبارتی شاید ما در بدو امر به این موضوع توجه نکردیم که میزان درآمد مردم مهم است اما میزان هزینه‌های خانوارها گاه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برخی خانواده‌ها به خاطر فرزندان، بیماری اعضای خانواده و مسائل شبیه به این با اینکه ممکن است طبقه متوسط در یک شهر محسوب شوند اما وضعیت مالی بسیار بدی داشته و قابل قیاس با یک خانواده متوسط در یک روستا نیستند. به همین دلیل ایده‌ای پیشنهاد شد که دولت به جای سقف درآمد، پرداخت و عدم پرداخت یارانه را بر اساس هزینه‌های خانوار تعیین کند. البته شاید برای امسال این امر میسر نباشد اما مسلماً باید در سال‌های بعد به این موضوع توجه شود. آنچه اکنون دغدغه اصلی نیست، نرخ گاز و برق و بنزین است. نرخ گاز که حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده و اگر قرار باشد هزینه‌های دولت در هدفمندی تامین شود باید بار بیشتر گران ‌شدن را بنزین و گازوئیل بر دوش بکشند که خب این امر اثر منفی و تورمی بیشتری دارد.
البته باید با مردم روراست بود و به آنها گفت اصلاً اجرای فاز دوم به همه شما فشار مالی می‌آورد اما باید به آقای روحانی و طیب‌نیا اعتماد کنید و بگذارید در کنار هم این دوره را سپری کنیم. مردم اگر اعتمادشان را به موفقیت‌آمیز بودن دور اول هدفمندی از دست دادند برای این بود که دیدند یارانه‌ها هدفمند شد اما کشور پیشرفت نکرد و هم وضعیت سلامت‌شان افت کرد و هم وضعیت زیر‌ساخت‌های عمرانی. به عبارتی شهروندی که ببیند کارخانه‌های داخلی تعطیل شده، هزینه بهداشت هم بالا رفته، وضعیت طرح‌های عمرانی هم همگی متوقف است و لذا بیکاری در جامعه رو به افزایش است، از سویی بهای کالاهای داخلی افزایش نجومی داشته و از طرفی دلار نابسامان و قیمت کالاهای خارجی هم هر روز گران‌تر از دیروز می‌شود در نهایت می‌گوید این چه هدفمندی است که نه سودش عاید ما شد و نه اقتصاد کلان کشور. به همین دلیل روحانی مورد قضاوت قرار می‌گیرد. آن هم در ابتدای سال آینده. وقتی که مردم نتیجه می‌گیرند انصراف‌شان فایده داشته یا خیر. فعلاً ما به عنوان نماینده مجلس فقط موظف هستیم نظارت کنیم تا عملکرد دولت به گونه‌ای نباشد که با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل شوک اقتصادی که وارد می‌شود، امکان کنترل نداشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها