شناسه خبر : 3586 لینک کوتاه

شرایط تجاری و اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۵

سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی می‌کند ارزش و حجم تجارت در دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۷/۴ درصد برسد در حالی که در سال ۲۰۱۴ میلادی ارزش تجارت دنیا برابر با ۱/۳ درصد بوده است.

سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی می‌کند ارزش و حجم تجارت در دنیا در سال 2015 میلادی به 7/4 درصد برسد در حالی که در سال 2014 میلادی ارزش تجارت دنیا برابر با 1/3 درصد بوده است. البته پیش‌بینی می‌شود ارزش تجارت در دنیا در سال‌های جاری و سال 2015 میلادی تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای و شیوع بیماری ابولا و دیگر بیماری‌های همه‌گیر در دنیا قرار گیرد و باعث شود نرخ رشد تجارت کمتر از انتظارات باشد. متوسط نرخ رشد تجارت در دنیا طی 20 سال گذشته برابر با 2/5 درصد بوده است و در سال‌های اخیر نرخ رشد تجارت در جهان کمتر از متوسط جهانی بوده است. تجارت همیشه عاملی کلیدی در رشد اقتصادی دنیا خواهد بود و این موتور در سال‌های گذشته هم توانسته است اقتصاد را به حرکت درآورد.
اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی پیش از این برآورد کرده بودند شرایط برای تجارت بیشتر بعد از دو سال رکود در بازار تجاری دنیا دوباره به وضعیت قبلی بازگردد ولی در اوایل سال 2014 میلادی اوضاع تجاری در دنیا تقریباً راکد بوده است و دلیل اصلی آن مساله را می‌توان تنزل سطح تقاضای واردات در کشورهای در حال توسعه دنیا دانست. البته رکود اقتصادی در کشورهای منطقه یورو و رشد اندک اقتصادی در کشور آمریکا هم مساله‌ای است که زمینه را برای کاهش واردات فراهم کرده است. از طرف دیگر رشد مالیات بر فروش در کشور ژاپن هم عاملی دیگر است که زمینه‌ساز تنزل تجارت در جهان شود.
تجارت عاملی کلیدی در رشد اقتصادی در دنیاست و تنزل سطح تجارت و ارزش تجاری در جهان سبب شده است نرخ رشد اقتصادی در دنیا هم تحت تاثیر قرار بگیرد. احتمال ورود اقتصاد اروپا به رکود اقتصادی خود موجب شده است زمینه برای کاهش تجارت با اروپا فراهم شود و به دنبال آن اقتصاد این منطقه هم تحت تاثیر قرار بگیرد. البته تنزل حجم تجارت در دنیا خود می‌تواند اقتصاد جهان را متاثر کند و زمینه‌ساز پایین آمدن نرخ رشد اقتصاد دنیا شود.
پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 میلادی به طور متوسط اقتصاد آمریکا با نرخ 6/2 درصد رشد کند و انتظار می‌رود پیشرفت‌های تکنولوژی در آمریکا عامل اصلی رشد اقتصادی در این کشور باشد و به افزایش بهره‌وری اقتصادی در این کشور بینجامد. در کشورهای عضو منطقه یورو خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدتی برای اقتصاد وجود دارد ولی بیشتر تحلیلگران از افزایش احتمال رکود اقتصادی در نیمه دوم سال 2015 میلادی و افزایش احتمال انقباض اقتصادی و رسیدن نرخ تورم به صفر درصد خبر می‌دهند.
پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 میلادی کشورهای آسیا-پاسیفیک رهبر رشد اقتصادی در دنیا باشند و نرخ رشد اقتصادی دو اقتصاد برتر این منطقه یعنی کشورهای چین و هند در فاصله سال‌های 2015 تا 2019 میلادی حداقل به 5/5 درصد برسد. در سال 2015 میلادی با وجود بحران‌های اقتصادی در کشورهای عضو منطقه یورو، اقتصادهای آسیایی در سال 2015 میلادی شاهد افزایش توان تولید و رشد اقتصادی خواهند بود. کشورهای آفریقایی در سال 2015 میلادی شرایط مثبت ولی نا‌مطمئنی دارند و انتظار می‌رود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای آفریقایی به 4/4 درصد برسد. نیجریه در سال 2015 میلادی بیشترین نرخ رشد اقتصادی را به میزان 6/7 درصد شاهد خواهد بود ولی وابستگی زیاد اقتصاد این کشور به منابع طبیعی سبب می‌شود تا این کشور اقتصادی آسیب‌پذیری بالایی در برابر تنش‌ها و بحران‌های اقتصادی دنیا داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید