شناسه خبر : 3505 لینک کوتاه

هفته ای که گذشت

به گزارش سی‌ان‌ان مانی، رام امانوئل شهردار شیکاگو، از بانک‌های بزرگ خواست تا اعطای وام به تولیدکنندگان اسلحه را کاهش دهند.

جمعه 6 بهمن‌/‌25 ژانویه
به گزارش سی‌ان‌ان مانی، رام امانوئل شهردار شیکاگو، از بانک‌های بزرگ خواست تا اعطای وام به تولیدکنندگان اسلحه را کاهش دهند. وی این اقدام را راهی برای فشار آوردن به این تولیدکنندگان به منظور حمایت از قوانین سفت و سخت‌تر کنترل سلاح دانسته است. صنعت نفت 100 میلیارد دلاری ونزوئلا، همزمان با دست و پنجه نرم کردن چاوس با مرگ، با افول مواجه شده است. بلومبرگ در این روز نوشته است که چون سرطان چاوس باعث ایجاد یک خلاء سیاسی شده، شاهد انسداد سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت هستیم. به گزارش رویترز، فروش خانه‌های تک‌خانواری در سال گذشته به بالاترین میزان خود از سال 2009 تاکنون رسیده است. آمریکایی‌ها در سال 2012 حدود 367 هزار خانه تک‌خانواری خریداری کردند. به گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، این رقم 9/19 درصد از سال 2011 بیشتر است. بخش مسکن در سال گذشته نقطه قوت اقتصاد بوده است.

شنبه 7 بهمن‌/‌26 ژانویه
به گزارش سی‌ان‌ان مانی، اقتصاد چین در سال 2013 رشد اندکی خواهد داشت و فشار تورمی بالا خواهد رفت. یی گانگ، نایب‌رئیس بانک مرکزی چین، در مباحثه‌ای در جریان اجلاس داووس گفت «فکر می‌کنم امسال نرخ رشد چین حدود هشت درصد باشد». به گزارش بلومبرگ، روسیه برای هیات نمایندگان گرجستان ویزا صادر خواهد کرد. روسیه قصد دارد بازارش را به روی نوشیدنی‌ها و آب معدنی گرجستان باز کند. به گزارش وزیر خارجه در مسکو، بخش حافظ منافع روسیه در سفارت سوئیس در گرجستان ویزاها را صادر خواهد کرد. بلومبرگ در گزارشی دیگر نوشت حزب حاکم خواستار این شد که رئیس بعدی بانک مرکزی ژاپن با شینزو آبه هم‌عقیده باشد. شیگرو اشیبا، دبیر کل حزب لیبرال دموکرات، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «همه چیز بستگی به این دارد که شخص بتواند در عقاید ملت سهیم باشد و بتوانیم با هم با چالش‌ها روبه‌رو شویم.»

یکشنبه 8بهمن‌‌/‌27 ژانویه
رویترز در این روز گزارش کرد کاهش‌های هزینه‌ای خودکار در آمریکا که در آغاز این سال به تعویق افتاده، همان طور که برنامه‌ریزی شده بود در ماه مارس دنبال خواهد شد. جمهوریخواهان مجلس نمایندگان اکنون توجه خود را بر مساله افزایش‌های مالیاتی و کاهش‌های هزینه‌ای متمرکز کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، ویتنام در ماه ژانویه مازاد تجاری کوچک‌تری را ثبت کرده است. این کاهش همزمان با افزایش تقاضای واردات در اقتصادی رخ داده است که پیش‌بینی‌ها حاکی از احیای آن پس از کندترین رشد از سال 1999 تاکنون بوده است. سی‌ان‌ان مانی در این روز نوشت از زمانی که ماریسا مایر بر کرسی ریاست یاهو تکیه کرده است، سهام این شرکت روندی رو به رشد داشته است. مایر برنامه‌هایش را برای هدایت یاهو در دوره‌ای جدید سامان داده است. مایر در مجمع جهانی اقتصاد در داووس نیز شرکت کرد.

دوشنبه 9 بهمن‌/‌28 ژانویه
بلومبرگ در روز دوشنبه گزارش کرد عربستان در میان بزرگ‌ترین واردکنندگان اسلحه است که به اندازه کافی نیروی امنیتی علیه فساد ندارد. هفت کشور از میان 9 کشوری که در سال 2011 بیش از 5/1 میلیارد دلار اسلحه وارد کردند، در بین کشورهایی قرار دارند که با خطر بالای فساد مواجهند. بر اساس گزارش رویترز، امسال خرده‌فروشی در آمریکا باید 4/3 درصد افزایش پیدا کند. این رقم کمی پایین‌تر از رشد 2/4 درصدی در سال 2012 است. پیش‌بینی فدراسیون ملی خرده‌فروشی شامل مواردی چون بخش‌های اتومبیل، فروشگاه‌های زیورآلات، حراجی‌ها، پمپ‌های سوخت و رستوران نیز می‌شود. طبق گزارش سیانان مانی، تویوتا رسماً عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اتومبیل در جهان را به خود اختصاص داد. این خبر در حالی اعلام شد که کل فروش تویوتا در سال 2012 از جنرال موتورز نیز بالاتر رفت. جنرال موتورز بزرگ‌ترین تولیدکننده اتومبیل در سال 2011 بود.

سه‌شنبه 10 بهمن‌/‌29 ژانویه
پیش‌بینی می‌شود واردات دانه‌های روغنی و روغن‌‌های گیاهی چین در سال 2013-2012 به رکورد جدیدی برسد. طبق گزارش بلومبرگ، ممکن است واردات دانه‌های روغنی به 3/65 میلیون تن و واردات روغن گیاهی به 8/10 میلیون تن برسد. مصرف سرانه روغن در چین حدود 26 کیلوگرم در سال است. به گزارش سیانان مانی، مایکروسافت از مشتریانش می‌خواهد برای استفاده از بسته نرم‌افزاری آفیس، سالانه 100 دلار پرداخت کنند. از روز سه‌شنبه، مایکروسافت آفیس را به عنوان خدماتی که نیازمند پرداخت حق اشتراک است، در اختیار مشتریان گذاشته است. اشتراک سالانه شامل حق به‌روزرسانی آفیس نیز می‌شود. رویترز در این روز گزارش کرد بهای مسکن در آمریکا در ماه نوامبر بیش از پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. این بالاترین افزایشی است که بهای مسکن از آگوست سال 2006 تاکنون با آن روبه‌رو بوده است.

چهارشنبه 11 بهمن‌/‌30 ژانویه
وزیر خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون، یک خداحافظی مجازی و آنلاین در سطح جهان منتشر کرد. به گزارش بلومبرگ، این در حالی است که روز قبل کلینتون پرسش‌هایی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 از مردم جهان پرسیده بود. هیلاری کلینتون قرار است جای خود را به جان کری بدهد. بلومبرگ در دو گزارش دیگر خود به اسپانیا و چین پرداخت. به گزارش این سایت خبری، رکود اسپانیا در سه‌ماهه پایانی سال 2012 بیش از آنچه اقتصاددانان پیش‌‌بینی کرده بودند، تشدید شده است. کمیسیون اروپا در این هفته گزارش کرد ممکن است اهداف بودجه‌ای اسپانیا را تعدیل کند. بلومبرگ در گزارش خبری خود درباره چین نوشت درآمد مردم روستایی در سال 2012 رشد بیشتری نسبت به شهرنشینان داشته است. درآمد خالص سرانه مناطق روستایی به میزان 7/10 درصد افزایش یافته است، در حالی که شهرنشینان 6/9 درصد افزایش در درآمدهایشان را تجربه کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها