شناسه خبر : 3464 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا بانک جهانی سالی سخت برای اقتصاد دنیا پیش‌بینی کرده است؟

یک سال سخت دیگر

سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد و پیش‌بینی اوضاع اقتصادی و تجاری دنیا در این سال از طریق سازمان‌های مختلف در حال انجام است.

مونا مشهدی‌رجبی
سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد و پیش‌بینی اوضاع اقتصادی و تجاری دنیا در این سال از طریق سازمان‌های مختلف در حال انجام است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود با عنوان افق اقتصاد جهانی، ضعف سرمایه‌گذاری در دوره بی‌ثباتی نوشت در این سال اقتصاد دنیا با سختی‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بحران‌های زیادی دامنگیر اقتصاد دنیا خواهد شد. این بحران‌ها ریشه در بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی دارد و البته تداوم مشکلات اقتصادی سال‌های گذشته روی اقتصاد این کشورها هم بی‌تاثیر نیست. بانک جهانی سال ۲۰۱۷ را سال سخت اقتصاد جهان معرفی کرد و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی این سال را بحران بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی به دنبال روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا و برگزاری انتخابات در چندین کشور مهم اروپایی ذکر کرد. این بی‌ثباتی هم به دلیل تغییر رهبران بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا و هم به دلیل دیدگاه‌های متفاوت این رهبران در برخورد با مسائل اقتصادی جهان خواهد بود.
بانک جهانی در بخش اول گزارش نوشت: رکود تجارت جهانی، سطح پایین سرمایه‌گذاری و افزایش سطح بی‌ثباتی در سیاستگذاری‌های اقتصادی باعث می‌شود تا سال ۲۰۱۷ میلادی سال سخت دیگری برای اقتصاد دنیا باشد. در این سال اقتصاد دنیا با سرعت پایینی رشد می‌کند و روند بازسازی اقتصادی بسیار کند انجام می‌شود. در این سال موانع زیادی در مسیر تجارت نفت و گاز طبیعی و کالاهای اساسی دیگر ایجاد خواهد شد که دلیل آن را می‌توان تنش‌های ژئوپولتیک و روی کار آمدن رهبران تندروتر در اروپا و آمریکا دانست. در سال جاری به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان در انرژی‌های پاک تقاضا برای نفت و گاز طبیعی رشد چندانی نخواهد داشت و به همین دلیل عامل افزایش تقاضا برای تاثیرگذاری روی قیمت نفت اهمیت خود را از دست می‌دهد.
در سال ۲۰۱۷، ضعف سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار باعث می‌شود تا افق رشد اقتصادی میان‌مدت در این کشورها چندان روشن نباشد. رشد تدریجی اقتصاد آمریکا باعث می‌شود تا بخش زیادی از سرمایه‌ها از کشورهای در حال توسعه خارج و وارد اقتصادهای صنعتی شود. این مساله می‌تواند زمینه را برای کاهش نرخ رشد اقتصادی در این کشورها فراهم کند، از سوی دیگر اجرای طرح تزریق به اقتصاد کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته در دنیا که از سال‌ها قبل آغاز شده است، می‌تواند زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در این کشورها فراهم کند. البته یک چالش بزرگ در کشورهای صنعتی بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشورهاست. این بی‌ثباتی مانع افزایش زیاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی می‌شود و به همین دلیل نرخ رشد فرصت‌های شغلی در این کشورها کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها