شناسه خبر : 3440 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با علیرضا پورحسنی فعال بازار

بازار خودرو امسال «شب عید» ندارد

در این میان علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار، تاکید می‌کند بازار خودرو امسال به اصطلاح «شب عید» ندارد، زیرا بخشی از مشتریان هنوز در انتظار کاهش قیمت و آمدن محصولات جدید بوده و بخشی دیگر نیز نقدینگی لازم برای خرید را ندارند.

اگرچه این روزها به واسطه در نظر گرفتن شرایط ویژه فروش از سوی خودروسازان، بازار کمی رونق گرفته، اما نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند امسال مانند سال‌های دورتر، خبری از رونق و تب و تاب خاص خرید و فروش خودرو نیست. در این میان علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار، تاکید می‌کند بازار خودرو امسال به اصطلاح «شب عید» ندارد، زیرا بخشی از مشتریان هنوز در انتظار کاهش قیمت و آمدن محصولات جدید بوده و بخشی دیگر نیز نقدینگی لازم برای خرید را ندارند.
از بازار خودرو چه خبر؟ حال و هوای شب عید در آن به چشم می‌آید؟
در حال حاضر که همچنان رکود بر بازار خودرو حاکم است، رکودی که البته بیشتر در بازار خودروهای خارجی قابل لمس است.

با توجه به اینکه در هفته‌های پایانی سال هستیم، انتظار می‌رود مشتریان بیش از گذشته روانه بازار خودروهای داخلی شوند، اما گویا استقبال چندانی از سوی آنها صورت نگرفته است، درست است؟
اگر ملاک مقایسه را هفته‌ها و ماه‌های گذشته در نظر بگیریم، اوضاع کمی بهتر شده و خرید و فروش بیشتری انجام می‌شود. در حال حاضر با توجه به شرایط فروشی که خودروسازان در نظر گرفته‌اند، بخشی از مشتریان جذب بازار شده و اقدام به خرید خودرو می‌کنند. خودروسازان قصد دارند به شکل ممکن، محصولات خود را در این هفته‌های پایانی سال بفروشند و از همین رو شرایطی مانند سود مشارکت بالا و ودیعه اندک و اقساط بلندمدت را لحاظ کرده و اتفاقاً جواب گرفته‌اند.

جذابیت این شرایط به حدی بوده که بازار از رکود سنگین چند ماه گذشته بیرون بیاید؟
همان‌طور که بسیاری از بازارهای داخلی درگیر رکود هستند، خودرو نیز با کاهش خرید و فروش روبه‌رو است و نمی‌توان گفت این بازار در حال حاضر راکد نیست. بخشی از مشتریان همچنان منتظر کاهش قیمت خودرو هستند و برخی نیز انتظار خودروهای خارجی را می‌کشند و دسته‌ای دیگر هم که نقدینگی لازم برای خرید را ندارند و مجموعه این عوامل اجازه نداده رکود بازار خودرو کاملاً برطرف شود. با این حال، بخش دیگری از مشتریان وقتی می‌بینند امکان خرید خودرو با پنج شش میلیون تومان (به عنوان ودیعه) فراهم آمده و اقساط آن نیز بلندمدت و بدون بهره است، به خریدن خودرو ترغیب شده و بازار را کمی از رکود خارج کرده‌اند.

تفاوت بازار خودرو در شب عید امسال با سال‌های گذشته چیست؟
در سال‌های گذشته به خصوص اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، مشتریان در هفته‌های پایانی سال برای خرید خودرو هجوم می‌آوردند و بازار تب و تاب بسیار بالایی داشت، اما امسال رونق آن وقت‌ها را ندارد. می‌توانم ادعا کنم که امسال اصلاً بازار شب عید خودرو به معنای واقعی نداریم و مشتریان بسیار کمتر از قبل برای خرید خودرو مراجعه می‌کنند. خاطرم هست سال‌های قبل خیلی‌ها با وجود اینکه صاحب خودرو بودند، اما باز هم برای خرید به بازار می‌آمدند، به نحوی که دو سه خودرو در پارکینگ‌شان داشتند.

خب شاید دلیلش این باشد که خودرو قبلاً کالای سرمایه‌ای بود و حالا نه!
بله، می‌توان این‌طور گفت. در حال حاضر خودرو را دیگر نمی‌توان کالایی سرمایه‌ای به حساب آورد و مشتریان برای استفاده کردن، خودرو می‌خرند و درستش هم همین است.

فکر می‌کنید با توجه به رونق اندکی که در بازار ایجاد شده، خودروسازان بتوانند محصولات خود را تمام و کمال بفروشند؟
قطعاً؛ به نظرم در پایان سال، خودرویی کف کارخانه‌ها نخواهد ماند و خودروسازان نیز اگر شرایط فروش ویژه در نظر گرفتند، به این دلیل است که نمی‌خواهند محصولات‌شان روی دست بماند. در سال‌های دورتر، رونق بازار در شب عید به حدی بود که خودروسازان محصولات فروردین و اردیبهشت سال بعد خود را نیز پیش‌فروش می‌کردند، اما الان اوضاع فرق کرده است. معمولاً خرید خودرو در دو ماه ابتدایی سال افت شدیدی می‌کند و خودروسازان قصد دارند تا حد امکان، تولید فروردین و اردیبهشت سال آینده را نیز پیش‌فروش کنند، هرچند این کار سخت شده است.

این شرایط فروشی که می‌گویید، تا چه زمان می‌تواند مشتریان را برای خرید خودرو ترغیب کند؟
طبعاً این «شرایط» تاریخ مصرف دارد، زیرا در حال حاضر تقریباً همه خودروسازان به این سمت رفته‌اند و بنابراین تا چند وقت دیگر رقابت در حوزه فروش شدیدتر می‌شود و با این حساب باید روش‌ها و تسهیلات جدیدی برای مشتریان در نظر گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها