شناسه خبر : 3312 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کنایه‌های مدیر‌عامل جدید ایران‌خودرو به نجم‌الدین

ایران‌خودرو «یکه» خورد

از مدت‌ها پیش آرزو داشت مدیر‌عامل ایران‌خودرو شود. حتی یک‌بار هم به رئیس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفته بود اگر می‌شود مرا به ایران‌خودرو منتقل کنید!

فروردین 1388: سالن ساپکو پر شده از آبی‌پوشان ایران خودرو. مهندسان ایران‌خودرو در اولین روزهای کاری سال از برکناری یکباره منوچهر منطقی شوکه‌اند. پدر صنایع موشکی ایران که وارد سالن می‌شود آبی‌پوشان یک‌صدا او را تشویق می‌کنند تا در حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر وقت صنایع و معادن به این صورت اعتراض محترمانه خود را به برکناری منطقی اعلام کنند. جواد نجم‌الدین خوشحال و سرحال به نظر می‌رسد. پیش از آنکه به ایران‌خودرو بیاید، مدیر‌عامل مگاموتور بوده است. از مدت‌ها پیش آرزو داشت مدیر‌عامل ایران‌خودرو شود. حتی یک‌بار هم به رئیس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفته بود اگر می‌شود مرا به ایران‌خودرو منتقل کنید!
نجم‌الدین روزی ایران‌خودرو را تحویل گرفت که زیر‌ساخت‌های لازم برای تولید انبوه بسیاری از خودروها پیش از روی کار آمدنش توسط مدیران‌عامل قبلی فراهم شده بود. برخی از کارشناسان معتقدند نجم‌الدین بر سر سفره حاضری نشست و ایران‌خودرویی را تحویل گرفت که بیش از 500 هزار دستگاه خودرو را به تولید می‌رساند و در کنار سمند یک برند ایرانی دیگر را به نام رانا به سبد محصولات خود اضافه کرده بود. او در سال‌هایی که مدیر‌عامل ایران‌خودرو بود به پسر خوب دولت دهم تبدیل شد و هرگز نتوانست به عنوان مدیر بنگاهی اقتصادی که هزاران سهامدار را نمایندگی می‌کند به خواسته‌های دولت نه بگوید. نمونه بارز آن اقدام عجیب او هنگام اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها بود که به ناگهان از کاهش سه تا پنج‌درصدی قیمت محصولات خود خبر داد! همین تصمیم کافی بود تا سال بعد از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بخواهد با افزایش قیمت محصولاتش موافقت کنند که این موضوع برای ایران‌خودرو حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد. حالا که چهار سال و پنج ماه از مدیر‌عاملی نجم‌الدین می‌گذرد او برکنار شد تا یکی از مدیرانش راهی کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج شود.
شهریور 1392: این بار رئیس ایدرو خواسته مراسم در حوالی پارک وی برگزار شود. آبی‌پوشان باید کت و شلوار بپوشند و به سالن قدیمی سازمان مدیریت صنعتی کشور بروند. هاشم یکه‌زارع که مدیر‌عاملی ایران‌خودرودیزل را بر عهده داشت و رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو نیز بود به جای نجم‌الدین معرفی می‌شود. یکه‌زارع مدیری است اقتصادی و البته سیاسی. او از بچه‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است اما وابستگی سیاسی‌اش به کار کارشناسی‌اش نچربید و در نهایت حکم مدیر‌عاملی‌اش به تایید مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. یکه‌زارع اگرچه از مدیران نجم‌الدین بود اما بعید است مثل او بچه خوب دولت شود. وی حتی این موضوع را چندی پیش به «تجارت فردا» گوشزد کرده بود که اگر به جای مدیر‌عامل ایران‌خودرو بود و فشارهای غیر‌منطقی برای کاهش قیمت‌ها وارد می‌شد، حتماً از سمتش استعفا می‌داد. البته این تنها کنایه‌ای نیست که او به جواد نجم‌الدین می‌زند. روز مراسم معارفه‌اش تا توانست از تریبونی که در اختیارش قرار داده بودند، استفاده کرد و مدیر‌عامل سابق ایران‌خودرو را هدف کنایه‌هایش قرار داد. از اقدام عجیب پسر خوب دولت در آستانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و کاهش سه تا پنج‌درصدی قیمت‌ها گفت تا به چالش کشیدن مدیریت جواد نجم‌الدین! او گفت درست است که مسائلی مانند تحریم و افزایش قیمت دلار تولید را در ایران‌خودرو تحت تاثیر قرار می‌دهد اما نباید فقط این دو عامل را مسبب وضعیت کنونی ایران‌خودرو دانست و به هر حال مسائل مدیریتی هم در این اوضاع دخیل بوده‌اند!
چهار سال گذشته تمام شد. احمدی‌نژاد رفته و مدیرانی هم که با او همراه شده بودند یک به یک در حال رفتن‌اند. حالا ایران‌خودرو مانده و هزار کار مانده. بزرگ‌ترین خودرو‌ساز خاور‌میانه این روزها باید روند رشد تولید را در دستور کار خود قرار دهد و راهی بیابد تا یا شرکایش به ایران بازگردند یا اینکه برای تامین قطعه از آنها مشورت بیشتری بگیرد. از سویی دیگر لازم است دو برند رانا و دنا را به تولید انبوه برساند تا در قالب این دو برند بتواند محصولات بومی‌تری را به مشتریان خود عرضه کند. از آنجا که به نظر می‌رسد وظیفه قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت سلب شود ایران‌خودرو می‌تواند با قیمت‌گذاری در حاشیه بازار به نا‌هماهنگی موجود در قیمت خودروهایش پایان دهد و بازار امروز را که نسبت عرضه به تقاضا پایین است مدیریت کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها