شناسه خبر : 3121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارشی از رسوایی گوشت اسب در اروپا

دندان‌های اسب پیشکشی را باید شمرد؟

ترجمه: عباس شهرابی‌فراهانی
اتحادیه اروپا در روز جمعه، پانزدهم فوریه، توافق کرد آزمایش‌های تصادفی دی‌ان‌ای را بر روی محصولات گوشتی به منظور پایان دادن به رسوایی در حال گسترش در مورد مساله گوشت اسب آغاز کند. مقامات انگلیسی نیز اعلام کردند مواردی از گوشت اسب در غذای مدارس،‌ رستوران‌ها و بیمارستان‌ها و همین‌طور در محصولات فروشگاه‌ها کشف شده است.

رسوایی گوشت اسب در اروپا از کجا آغاز شد؟
در اواسط ماه ژانویه امسال،‌ دیده‌بان امنیت غذایی ایرلند اعلام کرد مواردی از دی‌ان‌ای اسب در محصولات برگر فروشگاه‌های عمده انگلستان و ایرلند پیدا شده است. محصولاتی که برچسب اشتباه خورده بودند، از شرکت غذایی ایرلندی سیلورکرست فودز آمده‌اند. این شرکت حدود 10 میلیون برگر را از قفسه فروشگاه‌ها بیرون کشید. مسوولان ایرلندی در ابتدا یک ماده پودری پروتئین گوشتی افزودنی را، که برای حجیم کردن برگرهای ارزان‌قیمت به کار می‌رفت، مقصر دانستند. سپس آنها تقصیر را به گردن قطعه‌های یخ‌زده باقیمانده‌های کشتارگاه که از لهستان وارد شده بود،‌ انداختند. این امر نشان‌دهنده پیچیدگی زنجیره عرضه غذاست که در معرض فاش شدن برای افکار عمومی هوشیار اروپا بود.

گوشت اسب دیگر در چه جاهایی یافت شد؟
مواردی از گوشت اسب در سرتاسر اروپا در قالب غذاهای گوشتی یخ‌زده در فروشگاه‌ها، مانند برگر و لازانیا، کشف شد. همچنین در گوشت تازه، سس‌های پاستا،‌ غذاهای رستوران‌ها،‌ ناهار مدارس و وعده‌های غذایی بیمارستان‌ها پیدا شد.پس از وقوع این بحران، میلیون‌ها محصول گوشتی از قفسه فروشگاه‌های انگلستان، ایرلند،‌ فرانسه،‌ اسپانیا، آلمان،‌ دانمارک، سوئد و نروژ بیرون کشیده شد. از فروشگاه‌ها و عرضه‌کنندگان مواد غذایی خواسته شد محصولات گوشتی فرآوری‌شده را به منظور کشف دی‌ان‌ای اسب مورد آزمایش قرار دهند. با این حال، در روز جمعه، چندین فروشگاه زنجیره‌ای در انگلستان - از جمله موریسونز و تسکو- اعلام کردند جواب آزمایش‌هایشان منفی بوده است. اما مرکز استاندارد غذایی انگلستان‌ اظهار کرد 29 مورد از2501 محصولی را که آزمایش کرده شامل یک درصد از دی‌ان‌ای اسب بوده‌اند. همه این محصولات عبارت بودند از برگر، لازانیا و سس‌های گوشتی که توسط فروشگاه‌ها و شرکت‌های تهیه غذا عرضه می‌شدند. رسوایی از سطح محصولات غذایی فروشگاه‌ها نیز فراتر رفته است. وایتبرد پیالسی، بزرگ‌ترین هتل و رستوران انگلستان، در روز جمعه خبر داد در لازانیا و برگرهای این هتل و شعبه‌هایش، مانند هتل‌های پریمر این و رستوران‌های برویرز فایر و بیفیترگریل، دی‌ان‌ای اسب پیدا شده است. وایتبرد اعلام کرد شکست زنجیره عرضه گوشت فرآوری‌شده، مساله‌ای شگفت‌آور و نا امیدکننده است. مقامات همچنین اظهار داشتند گوشت اسب در کیک‌های روستایی که برای 47مدرسه در لنکشایر ارسال شده و در غذاهای بیمارستان‌های ایرلند شمالی یافت شده است. آزمایش‌ها ادامه دارد و مقامات می‌گویند هنوز به پایان نرسیده است. دانکن کمپبل، یک بازرس غذایی ارشد در انگلستان، گفت: «هرچه افراد بیشتری چشم به گوشت اسب داشته باشند،‌ محصولات بیشتری حاوی گوشت اسب پیدا می‌شود. من فکر نمی‌کنم به آخر کار رسیده باشیم.»

گوشت اسب چطور به آنجا رسید؟
مقامات اروپایی می‌گویند این رسوایی پیامد فریبکاری، و احتمالاً یک توطئه بین‌المللی مجرمانه برای قالب کردن گوشت ارزان اسب به جای گوشت گران‌تر گاو است. دولت فرانسه می‌گوید زنجیره فروش فریبکارانه گوشت شامل 28شرکت در 13کشور می‌شود. حداقل بخشی از این گوشت اسب در اصل برای رومانی بوده ‌است و به وسیله یک تاجر معتبر قبرسی به انبارهای هلند فرستاده شده‌اند. یک عمده‌فروش فرانسوی، اسپانژرو، گوشت را از تاجر خریده، سپس آن را به شرکت فرانسوی فرآوری‌کننده گوشت یخ‌زده، کومیژل، فروخته است. این گوشت‌ها تحت نظارت شرکت سوئدی فیندوس، به صورت لازانیا و سایر محصولات گوشت گاو در بازارهای انگلستان و سایر کشورها پخش شده‌اند. مقامات فرانسوی، اسپانژرو را به خاطر فریبکاری متهم می‌کنند، اما به شدت خطاکاری آن را رد می‌کنند. مدیر اجرایی اسپانژرو، بارتلمی آگوئره، در روز جمعه گفت: «مسوولیت این ماجرا به خط‌های تولیدی باز‌می‌گردد، نه خط‌های توزیعی. ما نمی‌خواستیم هیچ‌کس را فریب دهیم.» شرکت‌های رومانیایی و تاجر هلندی نیز اتهام فریبکاری را نمی‌پذیرند. آنها می‌گویند هنگامی ‌که گوشت را منتقل می‌کردند، بر آن برچسب گوشت اسب خورده بود. دادستان‌های هلندی در روز جمعه اعلام کردند کارشناسان امنیت غذایی برای بازجویی قضایی در مورد رسوایی گوشت اسب، به یک پایگاه فرآوری گوشت رفتند. دادستان‌ها گفتند شرکتی در ایالت برابان شمالی مظنون این فریبکاری و پولشویی است. گفته می‌شود این شرکت -که طبق قوانین حفاظتی هلند، نامی از آن برده نشد- گوشت اسب را از هلند و ایرلند تهیه کرده و پیش از فروش،‌ آن را با گوشت گاو خالص مخلوط کرده است. علاوه بر این، مقامات انگلیسی به پنج شرکت، از جمله یک کشتارگاه انگلیسی و یک فرآوری‌کننده گوشت ولزی، که مشکوک به قالب کردن گوشت اسب به جای گوشت گاو در برگرها و کباب‌ها بودند،‌ رفتند.

آیا گوشت اسب خطرناک است؟
گوشت اسب به خودی خود خطرناک نیست و در چندین کشور اروپایی، از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا، از آن تغذیه می‌شود. در کشورهای انگلیسی‌زبان مانند انگلستان و ایرلند، خوردن گوشت اسب شدیداً یک تابو محسوب می‌شود. مقامات انگلیسی گفتند برای درمان اسب‌های ذبح‌شده در انگلستان، از مسکن‌های فنیل بوتازون استفاده شده است و این اسب‌ها پس از مصرف این دارو وارد تغذیه انسانی شده‌اند. مصرف فنیل بوتازون برای انسان‌ها ممنوع است زیرا در مواردی منجر به عوارض جانبی وخیم شده است. کارشناسان دامپزشکی می‌گویند وجود مقادیر اندکی از این دارو در گوشت اسب، خطر ناچیزی دارد.

آیا مقامات، این بحران را در کنترل خود دارند؟
یوروپل، آژانس پلیس اتحادیه اروپا، درحال اجرای بازجویی در زمینه فریبکاری در سطح قاره اروپاست. یوروپل در نشست اضطراری اتحادیه اروپا در روز جمعه برنامه‌ای برای اجرای آزمایش‌های تصادفی دی‌ان‌ای به منظور کشف گوشت اسب و همین‌طور برای کشف میزان فنیل بوتازون در این گوشت‌ها ارائه کرد. این بحران سوالاتی را درباره کنترل‌های تغذیه‌ای در کشورهای اتحادیه اروپا برانگیخته است و نشان داده مصرف‌کنندگان کوچک تا چه میزان از عملیات تجاری پیچیده‌ای که غذا را از تولیدکننده به عمده‌فروش، از آنجا به فرآوری‌کننده و از آنجا به مغازه‌ها و در نهایت به میز شام می‌رساند، آگاهند. منتقدان می‌گویند زنجیره عرضه بسیار پیچیده است و برای تحت کنترل قرار گرفتن،‌ این موضوع به اندازه کافی تحت نظارت پلیس نیست. با این حال، کمیسیونر سلامتی و بهداشت اتحادیه اروپا، تونیو بورگ، به مقامات فرانسوی گفته است که «شناسایی و اتهام زدن به اسپانژرو نشان‌دهنده ردیابی غذا در کارهای اتحادیه اروپاست. مصرف‌کنندگان باید مطمئن باشند اتحادیه اروپا هر کاری برای بازیابی اعتماد آنها به محصولات بازار خواهد کرد.»

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها