شناسه خبر : 3104 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره افزایش رقم قرارداد تلویزیونی در فوتبال انگلستان

درآمد نجومی حق پخش

در روزهایی که فدراسیون علی کفاشیان در حال چانه‌زنی با مسوولان صدا و سیما برای افزایش رقم قرارداد حق پخش تلویزیونی بود، مسوولان اتحادیه فوتبال انگلیس از پیشنهاد هنگفت شبکه‌های اسکای و بی‌تی این کشور شگفت‌زده شده بودند.

رسول مجیدی

در روزهایی که فدراسیون علی کفاشیان در حال چانه‌زنی با مسوولان صدا و سیما برای افزایش رقم قرارداد حق پخش تلویزیونی بود، مسوولان اتحادیه فوتبال انگلیس از پیشنهاد هنگفت شبکه‌های اسکای و بی‌تی این کشور شگفت‌زده شده بودند. این شبکه‌ها قصد داشتند قرارداد دوره آتی خود را به چیزی حدود 171 درصد قرارداد فعلی برسانند، آن هم در فاصله دو سال مانده به اتمام قرارداد فعلی. این رقم بالای حاصل از فروش حق پخش به معنای آن است که به روی آنتن فرستادن هر بازی در لیگ برتر انگلستان برای پخش‌کنندگان مسابقات برابر با 10 میلیون پوند هزینه دربر خواهد داشت. مزایده مزبور برکات فراوانی برای تیم‌های لیگ برتری خواهد داشت. از سال 2016 هر تیمی در قعر جدول قرار گیرد 100 میلیون پوند از درآمد حق پخش را مال خود می‌کند. تیم قهرمان هم سهمی دوبرابری یعنی 200 میلیون‌پوندی دارد. حالا لیگ برتر فوتبال انگلستان حق پخش تلویزیونی مسابقات خود را برای سال‌های 2016 تا 2019 با یک رقم خیره‌کننده به عدد 136/5 میلیارد پوند رسانده است. این قرارداد لیگ فوتبال جزیره را به دومین لیگ ورزشی پرسود جهان تبدیل می‌کند. آنها حالا پشت لیگ ملی فوتبال (آمریکایی) ایالات متحده ایستاده‌اند. لیگی موسوم به NFL که درآمدش پنج میلیارد و 400 میلیون پوند تخمین زده می‌شود. نکته جالب اینجاست که این قرارداد فقط مربوط به حق پخش مسابقات در داخل کشور انگلستان است و هنوز بحث فروش حق پخش بین‌المللی لیگ جزیره باقی مانده. درواقع لیگ برتر قرار است ثروتمندتر از همیشه شود. ناظران تخمین می‌زنند دست‌کم سه میلیون پوند دیگر از راه فروش حق پخش مسابقات به شبکه‌های خارجی به خزانه اتحادیه فوتبال سرازیر می‌شود و این یعنی خوشبختی بی‌حد و حصر مالکان تیم‌های انگلیسی. البته در همین مدت در انگلستان بحث‌های زیادی درباره لزوم کاهش قیمت بلیت مسابقات به میان آمده است. مردم انتظار دارند حالا که قرار است شبکه‌های تلویزیونی جیب مدیران تیم‌ها را پر از پول کنند، لااقل مدیران دست از تعیین قیمت‌های گزاف برای فروش بلیت مسابقات بردارند و شرایط را برای حضور قشر ضعیف‌تر انگلستان در ورزشگاه‌ها هم بهبود بخشند. تحلیلگران مالی فوتبال جزیره می‌گویند قیمت بالای بلیت‌ها باعث شده درآمد تیم‌ها از راه بلیت‌فروشی کاسته شود. آنها برای نمونه باشگاه آرسنال را مثال می‌زنند. درآمدهای جاری باشگاه آرسنال از گیت‌های ورزشگاه و سایر خدمات مانند بوفه‌های ورزشگاه در سال‌های گذشته حسابی پایین آمده است. حالا نسبت درآمد این اقلام به کل درآمد توپچی‌ها به یک‌سوم رسیده. پیش‌بینی‌ می‌شود در سال 2016 نسبت مزبور به یک‌پنجم هم کاهش یابد. کانون‌های هواداران هم استدلال می‌کنند افزایش قیمت بلیت‌ها با توجه به افزایش تورم، به مراتب بیشتر از حاشیه سود باشگاه‌ها جیب هواداران را خالی خواهد کرد.
در نتیجه همه متوفق‌القولند که باشگاه‌ها باید فتیله قیمت بلیت‌ها را پایین بکشند. در این میان رقم بالای حق پخش می‌تواند مزید بر علت شود که باشگاه‌ها به پایین آوردن قیمت بلیت رضایت دهند. البته از آن سو برخی این قرارداد را باعث به وجود آمدن مصیبت‌های بیشتر برای هواداران قشر متوسط می‌دانند. چه اینکه شبکه‌های پخش‌کننده برای تامین این بودجه پنج میلیارد‌پوندی مجبورند حق اشتراک تلویزیونی خود را بالاتر ببرند و این یعنی سخت‌تر شدن تماشای مسابقات لیگ برتر برای انگلیسی‌ها.
به هر ترتیب لیگ جزیره با این قرارداد می‌تواند بیشتر از گذشته از لحاظ مالی سودآور باشد. درست برخلاف لیگ برتر ایران که درآمد تیم‌ها از محل حق پخش نسبتاً هیچ است. شاید همین هم باعث شده کسی حاضر نشود در مزایده فروش سرخابی‌ها شرکت کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها