شناسه خبر : 2895 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دست و پنجه نرم کردن صنعت کشور با بانک‌ها، سرانجام قربانی داد

کبریت به جان

شانزدهم مردادماه، مقابل بانک صنعت و معدن، صنعتگری در بین شعله‌های آتش جان باخت. این مرد ۵۵‌ساله خود را در مقابل اداره مرکزی بانک صنعت و معدن آتش زد. همچنین به گفته پسربزرگ این کارفرما، پسر کوچک‌تر که در فعالیت‌های کارخانه با پدر همراهی می‌کرده است، روز خودسوزی درست چند ساعت بعد به خاطر اقدام پدر خودکشی ناموفق داشته است که اسناد آن در بیمارستان طالقانی ایلام موجود است.

ندا کمرئی
شانزدهم مردادماه، مقابل بانک صنعت و معدن، صنعتگری در بین شعله‌های آتش جان باخت. این مرد 55‌ساله خود را در مقابل اداره مرکزی بانک صنعت و معدن آتش زد. همچنین به گفته پسربزرگ این کارفرما، پسر کوچک‌تر که در فعالیت‌های کارخانه با پدر همراهی می‌کرده است، روز خودسوزی درست چند ساعت بعد به خاطر اقدام پدر خودکشی ناموفق داشته است که اسناد آن در بیمارستان طالقانی ایلام موجود است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام در روز وقوع این حادثه در‌باره این فرد گفته است:« این فرد که عبدالی نام داشته است برای راه‌اندازی کارخانه پروفیل فولاد در شهرک صنعتی ایلام شش میلیارد تومان وثیقه را تامین کرده بود اما نظام بانکی تنها 5/2 میلیارد تومان از تسهیلات مصوب را در اختیارش قرار داد. برخی افراد در کشور به سبب وابستگی به جریان‌ها و اشخاص ذی‌نفوذ به راحتی تسهیلات سنگین از نظام بانکی دریافت می‌کنند و حتی حاضر به بازپرداخت اقساط نیز نمی‌شوند. من نسبت به تکرار چنین حوادثی در صورت تداوم و ماندگاری وضعیت تولید و صنعت استان نیز هشدار می‌دهم. این سوال پیش می‌آید که چرا بیش از نیمی از واحد‌های تولیدی و صنعتی استان ایلام به سبب مشکلات مختلف از جمله نبود نقدینگی، فشار بانک‌های عامل و همکاری نکردن آنها، نداشتن یا ناتوانی در تامین وثیقه برای دریافت وام اکنون تعطیل یا ورشکسته شده‌اند.»
«خروج از رکود تورمی و حمایت از تولید» اهدافی است که در سایه حمایت از بخش خصوصی مد نظر قرار گرفته است. اما نقش بانک‌ها در این بین قابل تامل است. صنعتگری که به دلیل دشواری‌های دریافت وام برای تامین سرمایه در گردش کارخانه خود در مقابل یکی از همین بانک‌ها با ریختن بنزین بر روی خود اقدام به خودکشی می‌کند، ناهنجاری را از خود بروز می‌دهد که بیانگر عمق فشارهایی است که گریبان فعالان بخش خصوصی را گرفته است و البته فشارهایی که به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها گریبان دولت‌ها را گرفته است.

واکنش وزیر صنعت به خودسوزی صنعتگر ایلامی
از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم که در این‌باره سوال می‌کنیم ضمن ابراز تاسف از اتفاق رخ داده اعلام می‌کند با این جمعیت چند میلیون‌نفری نمی‌توان گفت همه چیز سر جای خودش است. این فرد یکی از صنعتگران استان ایلام بوده است و درخواست تسهیلات سرمایه در گردش از یکی از بانک‌ها کرده بود. بانک عامل سال قبل نیمی از تسهیلات را ارائه کرده است زیرا روش بانک‌ها این است که به یکباره پول را پرداخت نکنند. بسیار اتفاق افتاده است که فردی تسهیلاتی را دریافت کرده ولی در جای دیگر خرج کرده است و همین موضوع باعث شده که بانک‌ها با احتیاط بیشتری اقدام به پرداخت تسهیلات کنند. این فرد در وصیتنامه خود اعلام کرده است که دو نفر از کارمندان بانکی از او حق حساب خواسته‌اند، نمی‌دانم راست است یا نه ولی سریعاً به مدیرعامل بانک صنعت و معدن نامه زده‌ام که به این موضوع رسیدگی کند. در حال حاضر گروه ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است تا با آنها برخورد قانونی شود. من دستور موکد برای رسیدگی به این موضوع را داده‌ام. اما بر اساس بررسی‌ها دریافته‌ام پسر این شخص نیز چند سال قبل اقدام به خودکشی کرده که چرایی آن را نمی‌دانیم. این اقدام به این معنی نیست که اینقدرها وضع صنعت خراب است که کسی بخواهد به خاطر آن خودسوزی کند. بله، وضع صنعت مطلوب نیست و بسیاری از صنایع از سوی بانک‌ها توقیف و تملک شده‌اند، اما صنعت در کشور در شرایطی هم به سر نمی‌برد که فردی به خاطر آن خودسوزی کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها