شناسه خبر : 28854 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

کاهش 97درصدی ورودی سدهای شرق

دنیای اقتصاد نوشت: افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا میزان بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از مهرماه ۹۶ تا پایان شهریورماه تنها به حدود ۴۰ میلی‌متر برسد. این سبب شده بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بدترین میزان بارندگی خود را در ۵۰ سال اخیر تجربه کند و هوشک سراوان استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۳ /۴ میلی‌متر بارندگی به کم‌بارش‌ترین نقطه کشور مبدل شود. سدهای این حوضه آبریز در سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی سالیان اخیر را تجربه می‌کنند. ورودی آب به هفت سد موجود در این حوضه در مقایسه با سال گذشته بیش از ۹۷ درصد کاهش یافته است.

روزه سکوت دولت

اعتماد نوشت: دولت روزه سکوت اختیار کرده و ظاهراً بنا ندارد پیرامون اتفاقات رخ‌داده در کشور و شرایط اقتصادی توضیحی ارائه دهد. در شرایطی که همگان منتظر توضیح دولت هستند، بیش از دو ماه است که دولت حتی سخنگو ندارد تا توضیحات لازم را ارائه دهد. برخی معتقدند هر اظهارنظر و موضع‌گیری از سوی دولت باعث تحریک بازار می‌شود و دولت با آگاهی از این موضوع می‌خواهد سکوت اختیار کند. اما سایر مسوولان همچنان بر حضوری فعال در رسانه‌ها تاکید دارند و از هر فرصتی برای اظهارنظر استفاده می‌کنند. چون کسی باید باشد که شرایط را برای مردم توضیح دهد. دوران جنگ اقتصادی مدتی است آغاز شده و بسیاری از مسوولان بر این موضوع صحه می‌گذارند.

چرا مجلس داشته باشیم؟

ایران نوشت: نمایندگان مجلس در نقد وضعیت اقتصادی کشور تمام مسوولیت‌ها را متوجه دولت و رئیس‌جمهوری می‌کنند، در حالی که به هیچ وجه حاضر نیستند از نقش خود یا دستگاه قضایی سخن به میان آورند. پرسش این است که اگر این دو قوه مسوولیتی در مسائل ندارند، پس اصلاً چرا هستند؟ و اگر هستند و پرقدرت هم هستند، پس حتماً به همان نسبت اثرگذار هستند. یکی از پرسش‌های نمایندگان از وزیران و رئیس‌جمهوری معطوف به موضوع قیمت ارز است. اکنون باید قدری درباره مسوولیت نمایندگان مجلس در این باره توضیح داد. و اینکه آیا نمایندگان در مقام پرسشگر این مشکل هستند یا باید خودشان در مقام پاسخگو قرار گیرند؟

« کی بود؟کی بود؟ ما نبودیم» نداریم

تسنیم به نقل از محمدرضا باهنر نوشت: بعضی‌ها نسخه می‌پیچند برای تعدیل قیمت ارز، حجم وسیعی از ارز کشور را به بازار تزریق کنیم. اما دیگر حساب این را نمی‌کنند که آیا تزریق حجم وسیع ارز در بازار منافع ملی را به خطر می‌اندازد یا خیر؟ بانک مرکزی می‌تواند با تزریق ۳۰ درصد از ارز خود به ‌طور مقطعی قیمت‌ها را تعدیل کند؛ ولی با افزایش احتمالی قیمت ارز در هفته‌های بعد از آن چه کند؟ بنابراین این فضا را باید تغییر دهیم. در اوضاع و احوال کنونی کشور «که بود که بود ما نبودیم» نداریم؛ بخشی از مشکلات کشور به پنج سال اخیر برمی‌گردد و بخش دیگر به هشت سال قبل از آن.

دراین پرونده بخوانید ...