شناسه خبر : 2793 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا ادغام درمان «تامین اجتماعی» با بیمه‌های دیگر تصویب نشد؟

هرچند در هفته گذشته پیشنهاد تجمیع منابع بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دستور کار مجلس خارج شد اما در این مورد به توضیحات قابل توجهی می‌توان اشاره کرد. در این مورد باید یادآور شوم که در قانون برنامه پنجم بندی تحت عنوان تجمیع بیمه و تشکیل صندوق‌های بیمه برای بیمه همگانی وجود دارد. عنوان آن هم سلامت ایرانیان نام‌گذاری شده است


محمدحسین قربانی/ عضو کمیسیون بهداشت و درمان
هرچند در هفته گذشته پیشنهاد تجمیع منابع بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دستور کار مجلس خارج شد اما در این مورد به توضیحات قابل توجهی می‌توان اشاره کرد. در این مورد باید یادآور شوم که در قانون برنامه پنجم بندی تحت عنوان تجمیع بیمه و تشکیل صندوق‌های بیمه برای بیمه همگانی وجود دارد. عنوان آن هم سلامت ایرانیان نام‌گذاری شده است. در این قانون پیشنهاد این بود که پس از دائمی شدن این اقدام برنامه قانون پنجم هم تمدید شود اما مشکلی که در این مورد وجود داشت مربوط به منابع صندوق‌های بیمه بود. چرا که منابع صندوق‌های بیمه مدنظر متفاوت است. اعضای تحت پوشش صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی برای عضویت در این صندوق بیش از هفت درصد از سهمیه پرداختی خود را پرداخت کرده‌اند اما در سایر صندوق‌ها این سهم کمتر و معادل شش درصد است که افراد تحت پوشش باید معادل این سهم را پرداخت می‌کردند. همین تفاوت در میزان سهم پرداختی حق بیمه باعث شد که ادغام صندوق‌های بیمه رأی نیاورد تا بحث درمان به صورت مجزا در هر کدام از بخش‌ها انجام شود.
این در حالی است که دولت متعهد شده بود آن تفاوت سهم یک‌درصدی پرداختی بین مشمولان صندوق درمانی بیمه تامین اجتماعی با صندوق‌های درمانی دیگر را پرداخت کند. با این حال این طرح در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد بنابراین در ادامه همان روند گذشته طی می‌شود و بقیه صندوق‌های درمانی مجزا از صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی فعالیت خواهند کرد. احتمالاً این موضوع در بودجه سال 94 نیز مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا بیمه‌های درمانی به صورت مجزا به روند کار خود ادامه دهند. از سوی دیگر هرچند بنده از موافقان این طرح بودم اما در روز بررسی این طرح در صحن علنی حضور نداشتم که بتوانم بحث بیشتری در این مورد داشته باشم، با این حال در جریان هستم که در این طرح به نوعی نظر مدیران سازمان تامین اجتماعی تامین شد. این در حالی است که طبق اطلاعاتی بدنه خود سازمان تامین اجتماعی با تفکیک بخش درمان از این سازمان موافق بودند اما مشمولان این صندوق نسبت به این موضوع گلایه داشته و دارند و به نظر می‌رسد همین گلایه‌ها در نهایت توانسته منجر به این شود که این طرح از دستور کار مجلس خارج شود.
این در حالی است که امکان این وجود داشت که طبق قانون برنامه، تجمیع بیمه‌ها انجام شود و دولت هم تفاوت یک‌درصدی بین میزان سهم پرداختی مشمولان از حق بیمه‌ها را بپردازد و با این اوضاع و احوال باید بحث تجمیع بیمه‌ها را عادلانه می‌دیدیم. چرا که دیگر آن تفاوت‌ها هم با پرداخت دولت برطرف می‌شد. با این حال پس از خروج این طرح از دستور کار مجلس ما تابع قانون هستیم و به نظر می‌رسد دیگر دغدغه برخی دوستان برطرف شده است. امیدوارم با این کار دیگر قشر تحت پوشش صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی نگرانی نسبت به این موضوع نداشته باشند، چرا که برخی از آنها فکر می‌کردند با ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت میزان حمایت‌ها از این بخش کم می‌شود. از سوی دیگر بعید است که بار دیگر این بحث مطرح شود و به همین دلیل در آینده نیز همان رویه‌ای در پیش گرفته خواهد شد که تاکنون اعمال می‌شد. بنده بعید می‌دانم مجدداً ‌چنین طرح مشابهی مطرح شود و طبق قانون تنها تجمیع بیمه‌های درمانی دولتی پیگیری خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها