شناسه خبر : 2752 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارشی از بازاریابی آنلاین و فروش زیرزمینی پوشاک

لایک کنید لباس را به خانه می‌آوریم

اگر در کشور‌های توسعه‌یافته در دنیا، خرید و بازاریابی آنلاین بیشتر برای مدیریت زمان و سهولت در خرید است، در ایران هدف از خرید و بازاریابی آنلاین، اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

محمدحسین نجاتی

اگر در کشور‌های توسعه‌یافته در دنیا، خرید و بازاریابی آنلاین بیشتر برای مدیریت زمان و سهولت در خرید است، در ایران هدف از خرید و بازاریابی آنلاین، اهداف دیگری را دنبال می‌کند. فرار مالیاتی، استفاده از پتانسیل تبلیغات غیر‌رسمی در فضا‌های مجازی، دور زدن هزینه‌های حضور در جمع اصناف و از همه مهم‌تر دور زدن محدودیت‌ها، کار را به جایی رسانده است که امروز نان طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک در فضای مجازی و اماکن غیر‌رسمی در روغن است. طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک با اهرم‌های تبلیغاتی در شوهای خانگی و خصوصی و چاشنی خلاقیت تا پیش از این سهم بالاتری در بازار غیررسمی خرید و بازاریابی آنلاین داشتند، اما امروز شاهد حضور رقبای جدی‌تری هستند. رقبای جدی آنان فضای مجازی و نرم‌افزار‌های تلفن همراه است که به لطف فناوری تلفن‌های هوشمند راه آنها را نیز هموار کرده است. در این گزارش به جدید‌ترین راه‌ها برای خرید و بازاریابی آنلاین طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک در کشور اشاره شده است. راه‌هایی که با سرعت بالا جای خود را در میان مصرف‌گرایان قشر متوسط جامعه باز می‌کند.

شو‌های خانگی و خصوصی
تا پیش از این شوهای خانگی جزو ابتدایی‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین روش‌های فروش و بازاریابی غیر‌رسمی، فارغ از بازار رسمی پوشاک در ایران بود. طراحان و تولید‌کنندگان با بهره‌گیری از روابط خانوادگی، دوستی و کاری اقدام به تبلیغ شوهای خانگی خود می‌کردند. قیمت پوشاک در این شوها همواره بالاتر از سطح قیمت‌های بازار است و با توجه به غیر‌رسمی بودن این بازار کوچک و ممنوعیت آن بیش از پیش با ملاحظات امنیتی برگزار می‌شود. تاکنون بررسی دقیقی از میزان گردش مالی این بازار‌های کوچک انجام نشده است، اما با توجه به تعداد کم مخاطبان این شوها، دور از ذهن است که این بازارهای کوچک دارای گردش مالی بالایی باشند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد، این بازار‌های کوچک و زیرزمینی صرفه مالی بالایی برای تولید‌کنندگان و طراحان پوشاک در کشور داشته باشد. چرا که هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیمی که سایر اصناف با آنها مواجه هستند، برای آنها محلی از اعراب ندارد. در کنار این موارد مشکل بزرگ برگزار‌کنندگان شوهای خانگی و خصوصی ملاحظات امنیتی در کشور است. تا پیش از این بارها مسوولان نیروی انتظامی از برخورد با شوهای زیرزمینی خبر داده بودند و تعدادی از شوهای خانگی و خصوصی نیز با محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های خود مواجه بودند.

سایت‌های اینترنتی
اگر در گوگل برای دریافت اطلاعاتی، جست‌وجوی کوتاه داشته باشید، با تعداد زیادی از سایت‌های اینترنتی مواجه می‌شوید که دارای تبلیغات گسترده از فروش پوشاک، جواهرآلات و وسایل تزییناتی است. شگرد این سایت‌ها، دریافت اطلاعات جست‌وجو در گوگل و هدایت کاربر به سایت‌های خود است و معمولاً با فروش اینترنتی و تحویل در منزل کار‌های خود را به فروش می‌رسانند. اگر از این سایت‌ها استقبال می‌شود به دلیل قیمت‌های نازل آن است و اگر بخش بزرگی از مردم از این شیوه استقبال نمی‌کنند به دلیل نامشخص بودن خدمات پس از خرید است. معمولاً فروشندگان در این روش بازاریابی با کاهش سهم سود خود و تبلیغ روی کیفیت اجناس اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند و با ارسال اجناس، دیگر کارشان با مشتری تمام می‌شود.

فیس‌بوک
تعداد کاربران ایرانی در فیس‌بوک روز به روز در حال افزایش است. قشر متوسط ایرانی سال‌هاست با شبکه مجازی آشنا شده است و از این طریق می‌تواند فارغ از تمام محدودیت‌های دنیای واقعی و زندگی شهری در این فضای مجازی نیاز‌های خود را جست‌وجو کند. این نیاز‌ها می‌تواند یادداشتی در اعتراض به وضع موجود یا می‌تواند تلاشی برای گسترده‌تر کردن دامنه ارتباط خود با افراد باشذ. اما در کنار این امکان، فیس‌بوک چند سالی است که بستری برای تولید‌کنندگان و طراحان پوشاک نیز شده است. شاید بتوان گفت طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک با توجه به محدودیت‌های عرضه مد در کشور، جزو اولین صنوفی بودند که برای فعالیت‌های اقتصادی پا به فیس‌بوک گذاشته‌اند. این طراحان و تولید‌کنندگان با ساختن صفحه‌ها و پروفایل‌های شخصی در فیس‌بوک جدید‌ترین طرح‌های خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار می‌دهند و با توجه به اینکه در فیس‌بوک فضایی برای ابراز علاقه نسبت به طرح‌ها، اشتراک‌گذاری در میان سایر دوستان و درج نظرات فراهم است، امروز به بهترین فضای مجازی برای فروش تولیدات تولید‌کنندگان تبدیل شده است. در این روش کاربران می‌توانند با انتخاب مدل‌های مورد نظر خود و تماس با فروشندگان طرح‌های انتخابی خود را دریافت کنند. حجم بالای فعالیت فیس‌بوکی طراحان پوشاک کار را به جایی رسانده است، که برخی از این فروشندگان با کمک فضای مجازی به برند‌هایی تبدیل شده‌اند و حالا می‌توانند سودآوری بالایی برای خود داشته باشند.

اینستاگرام
اگرچه فعالان آی‌تی در کشور پیش‌بینی کرده‌اند، فیس‌بوک سال‌ها می‌تواند بدون رقیب جدی فعالیت کند، اما امروز برنامه‌هایی برای گوشی‌های هوشمند پا به عرصه گذاشته‌اند که می‌تواند کاربران فیس‌بوکی را تا حدی کاهش دهد.
در حال حاضر برنامه‌هایی در گوشی‌های هوشمند، شاهد حضور طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک هستند. یکی از این برنامه‌ها اینستاگرام است. اینستاگرام یک اپلیکیشن (برنامه) و سرویس آنلاین است که انتشار آن به حدود دو سال پیش بازمی‌گردد. این سرویس یک سرویس مرتبط با عکاسی توسط آیفون و آیپد است که به سرعت طی این دو سال معروف شد. اما کاربرد این برنامه چیست؟ این برنامه که قبلاً فقط نسخه مخصوص iOS (اپل مانند آیفون و آیپد) داشت و امروزه نسخه مخصوص اندروید آن نیز منتشر شده است، می‌تواند افکت‌های تصویری فوق‌العاده‌ای را روی عکس‌ها ایجاد کند. با این برنامه می‌توانید عکس‌هایی را که دارای تصاویر جالبی هستند ایجاد کنید و آنها را با دیگر کاربران شبکه مجازی اینستاگرام به اشتراک بگذارید، همچنین می‌توانید هر روز عکس‌های زیادی را که دیگر کاربران عکاسی می‌کنند و این افکت‌ها را روی آنها ایجاد می‌کنند، نگاه کنید و لذت ببرید. همه این امکانات، روی تلفن همراه شما اتفاق می‌افتد. به همین ترتیب است که این برنامه امروز به یکی از بهترین بسترها برای معرفی جدید‌ترین محصولات طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک و فروش آنها تبدیل شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها