شناسه خبر : 2624 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چشم‌انداز کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ کشور اروپایی

راه طولانی

بعد از بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸، اروپا یکی از کندترین و پر‌مشکل‌ترین دوره‌های بهبود را تجربه کرد.

بعد از بحران اقتصادی جهان در سال 2008، اروپا یکی از کندترین و پر‌مشکل‌ترین دوره‌های بهبود را تجربه کرد. بحران یونان و مشکلات مشابه آن نیز به این مشکلات دامن زدند. حالا به نظر می‌رسد این اتحادیه به زودی، مرحله مهم دیگری را از سر خواهد گذراند که در نهایت به بهبود منجر خواهد شد. کمیسیون اتحادیه در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود اعلام کرد در سال آینده میلادی، نرخ بیکاری در 19 کشور عضو این اتحادیه به کمتر از 10 درصد خواهد رسید. این نرخ بیکاری از سال 2009 به بعد بی‌سابقه بوده است. از تاریخ آ‌وریل 2013 تا پایان سال 2015، حدود 9 /2 میلیون شغل در این 19 کشور ایجاد شده است. البته هنوز حدود 17 میلیون نفر در جست‌وجوی کار هستند.
کاهش نرخ بیکاری، اگرچه در تمام کشورهای این منطقه به یک میزان نبوده است، اما خوشبختانه روند بهبود در همه کشورها مشاهده می‌شود. حتی نرخ بیکاری یونان که یکی از مهم‌ترین و دنباله‌دارترین بحران‌های اروپا را رقم زد نیز در حال کاهش است و احتمالاً امسال به 7 /24 و سال آینده میلادی به 6 /23 درصد خواهد رسید. اگرچه این ارقام همچنان به شدت بالا به نظر می‌رسند، اما با توجه به حجم مشکلاتی که این کشور با آن روبه‌رو بود، تنها شروع روند کاهشی نرخ بیکاری می‌تواند خبری بسیار خوشحال‌کننده تلقی شود.
البته همچنان نرخ بیکاری بین جوانان، بسیار بالاتر از نرخ بیکاری کلی است. 21 درصد از جوانان اروپایی شغلی ندارند. اما در‌ ماه‌های آخر سال 2015 و سه‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی سرعت کاهش نرخ بیکاری در بین جوانان، بالاتر از نرخ بیکاری کل بوده است. کشورهای عضو اتحادیه، علاوه بر پول بسیار ارزان به یمن اقدامات بانک مرکزی این اتحادیه، از نرخ ارزان انرژی و بهبود مخارج مصرفی بخش خصوصی هم سود می‌برند. میزان رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی 6 /0 درصد بوده است که از نرخ رشد انگلستان و ایالات متحده بیشتر است. این نرخ همچنین حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های انجام‌شده نیز بیشتر است. فرانسه و اسپانیا، دو کشوری که جزو مهم‌ترین و پر‌مشکل‌ترین اقتصادهای منطقه بوده‌اند، بار اصلی این افزایش رشد را بر عهده دارند. بخشی از این موضوع البته، به بحران پناهندگان هم مربوط است. ورود بیش از یک میلیون پناهنده به اروپا، اگرچه تنها درباره جنبه‌های منفی آن صحبت می‌شود، اما ویژگی‌های مثبتی هم دارد. ورود این عده به خاک کشورها، کمک‌های دولتی به آنها یا سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت آنها باعث رونق اقتصاد شده است و با توجه به اینکه تمایل مهاجران به هزینه‌کرد پول‌هایشان بسیار بیشتر از مردم عادی است، ورود آنها به کشورها عملاً مخارج بخش خصوصی را هم افزایش داده است. در مجموع به نظر می‌رسد حداقل به عقیده کمیسیون این اتحادیه، اگرچه اروپا زمان زیادی را صرف کرد تا آمادگی خروج از بحران را پیدا کند، اما حداقل می‌توان گفت روند بهبود کند این مناطق، پایدار و قابل اتکاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها