شناسه خبر : 2620 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هندی‌ها، چینی‌ها و برزیلی‌ها بیش از بقیه مردم عشق پول هستند

عاشقان پول

مرکز مطالعات پیشرفته State Street با بررسی بیش از سه هزار سرمایه‌گذار خرد در سطح جهان، به نتیجه‌ای رسیده است که به صورت مختصر می‌توان آن را در قالب دوکلمه‌ای بیان کرد که در کودکی زیاد شنیده‌ایم: «حرص نزن».

ایما موسی‌زاده

مرکز مطالعات پیشرفته State Street با بررسی بیش از سه هزار سرمایه‌گذار خرد در سطح جهان، به نتیجه‌ای رسیده است که به صورت مختصر می‌توان آن را در قالب دوکلمه‌ای بیان کرد که در کودکی زیاد شنیده‌ایم: «حرص نزن». بررسی‌های انجام‌شده توسط این موسسه نشان می‌دهد افرادی که میزان علاقه خود به پول را زیاد توصیف می‌کنند، معمولاً عملکرد بدتری در زمینه سرمایه‌گذاری داشته و پول بیشتری را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر، این قانون جهان‌شمول، در اینجا هم صادق است: هرچه میزان علاقه افراد به پول بیشتر شود، علاقه متقابل پول به آنها کاهش می‌یابد. البته عکس این مطلب هم صادق است، افرادی که اظهار می‌دارند علاقه چندانی به پول ندارند، تصمیمات اقتصادی و سرمایه‌گذاری بهتری اتخاذ کرده و بازگشت سرمایه بهتری دارند. یکی از اولین دلایل این موضوع این است که عاشقان پول، تمایلی به سرمایه‌گذاری بلندمدت یا پرداخت برای مزایای بازنشستگی اضافه ندارند. این گروه از افراد بیشتر تمایل به خرید در قیمت‌های پایین و با فاصله‌ای اندک، فروش در قیمت‌های بالاتر و بهره‌برداری از این تفاوت‌های قیمتی دارند. به عبارتی این گروه از افراد داشتن هزار دلار در زمان حال را به دو هزاردلاری که باید سه سال برای به دست آوردن آن صبر کنند، ترجیح می‌دهند.
نتیجه جالب دیگر این تحقیق، این است که به‌رغم اینکه ایالات متحده به نوعی سرمایه‌دارترین کشور دنیاست، اما بیشترین عاشقان پول در آن زندگی نمی‌کنند. تنها 65 درصد سرمایه‌گذاران آمریکایی اظهار کرده‌اند عاشق پول هستند، اما این درصد در هند 93 درصد است. در واقع رتبه اول تا سوم عاشقان پول جهان در اختیار سرمایه‌گذاران کشورهای هند، چین و برزیل قرار دارد. کارشناسان موسسه تهیه‌کننده گزارش، دلیل اصلی اینکه در کشورهای در حال توسعه عاشقان پول بیشتری زندگی می‌کنند را، شرایط خدمات اجتماعی در این گروه از کشورها می‌دانند. نبود خدمات تامین اجتماعی مناسب، خصوصاً در بخش درمان و بازنشستگی، باعث می‌شود شهروندان این کشورها در سال‌های کار، تمایل بیشتری برای به دست آوردن پول نشان دهند با این هدف که بتوانند حاشیه امنیت مناسبی برای خود در برابر حوادث غیرمترقبه ایجاد کنند. همچنین افراد عاشق پول در میان جوانان بیشتر هستند و با افزایش سن این تمایل در افراد کمتر می‌شود. همچنین افراد عاشق پول، زمان بیشتری را صرف جست‌وجوی قیمت‌ها با گوشی تلفن‌های همراه‌شان می‌کنند. اما از همه جالب‌تر این است که در این بررسی، هیچ رابطه معناداری بین میزان علاقه به پول و ثروت افراد مشاهده نشده است. در واقع بین عاشقان پول و اسکناس، یک رابطه احساسی قوی و البته یک‌طرفه برقرار است و اصلاً ربطی به میزان ثروت در اختیار این افراد ندارد. در این بررسی 15 سوال از جامعه آماری پرسیده شده که طراح آن توماسلی پینگ تانگ، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی تنسی بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها