شناسه خبر : 2381 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا حمایت حقوقی‌ها باعثرونق بازار سهام می‌شود؟

تقلای رشد

در هفته‌ای که گذشت بورس تهران با حمایت حقوقی‌ها و معاملات پررنگ آنها روند صعودی اگرچه کم‌عمق را طی کرد تا حداقل در این مقطع زمانی مقداری از زیان سرمایه‌گذاران این بازار کاسته شود. در شرایطی که بازار سهام در رکود و کم‌رمقی به سر می‌برد اقدامات اخیر رئیس سازمان بورس به ویژه درخواست از حقوقی‌ها برای حمایت از بازار سرمایه باعثشد کمی ورق برگردد و دوباره رنگ سبز بر تابلوهای تالار شیشه‌ای نقش ببندد.

سایه فتحی
در هفته‌ای که گذشت بورس تهران با حمایت حقوقی‌ها و معاملات پررنگ آنها روند صعودی اگرچه کم‌عمق را طی کرد تا حداقل در این مقطع زمانی مقداری از زیان سرمایه‌گذاران این بازار کاسته شود. در شرایطی که بازار سهام در رکود و کم‌رمقی به سر می‌برد اقدامات اخیر رئیس سازمان بورس به ویژه درخواست از حقوقی‌ها برای حمایت از بازار سرمایه باعث شد کمی ورق برگردد و دوباره رنگ سبز بر تابلوهای تالار شیشه‌ای نقش ببندد.
هرچند شاخص بورس تهران در هفته گذشته موفق شد تا دوباره کانال 79 هزار‌واحدی را فتح کند و کمی معاملات این بازار جان بگیرد اما ابهامات موجود در خصوص وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور با توجه به رکود اقتصادی، آینده برجام و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شده فضای احتیاط در بورس تهران همچنان پابرجا باشد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بازار سرمایه دچار کم‌واکنشی شده است و کمتر نسبت به اتفاقات پیرامونی خود هیجان‌زده می‌شود. نوسانات اخیر نرخ ارز و رشد قیمت برخی محصولات در بازارهای جهانی باعث نشد تا شاخص بورس مانند دوره‌های گذشته با رشد قابل توجهی مواجه شود بلکه در روزمرگی به سر برد.
انفعال در بازار سرمایه در شرایطی است که به تازگی شاهدیم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اقدامات قابل توجهی برای خروج از رکود در بازار سرمایه انجام داده است. شاپور محمدی چندی پیش با اشخاص حقیقی بازار سرمایه جلسه‌ای گذاشت. مشکلات این نوع سرمایه‌گذاران را مورد بررسی قرار داد. بعد از آن نیز با کارگزاران جلسه‌ای برگزار کرد و در نهایت نیز از حقوقی‌ها خواست تا از بازار سرمایه حمایت کنند. او همچنین وعده‌هایی مبنی بر بازگشایی سریع نمادهای متوقف با انتشار آخرین اطلاعات و قطع معاملات بلوکی در نمادهای عادی با هدف حفظ شاخص را داده است. از طرف دیگر نیز همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ملزم به سرمایه‌گذاری پنج‌درصدی منابع خود در سهام شده‌اند.
با این حال آیا تزریق مقطعی نقدینگی از سوی نهادهای حقوقی می‌تواند ضامن رونق پایدار بازار باشد؟ از طرفی برخی کارشناسان معتقدند افزایش فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت باعث انحراف قیمت‌ها و افزایش نامعقول نسبت P /E خواهد شد و برخی قیمت‌ها را وارد محدوده بیش‌ارزشی خواهد کرد. در نتیجه این اقدام در آینده نزدیک می‌تواند باعث نوسان مقطعی بازار، ورود نقدینگی جدید و فرار نقدینگی محبوس شود. از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که حمایت حقوقی‌ها به مفهوم خرید سهام و حمایت قیمتی چگونه می‌تواند زمینه رشد بلندمدت در بازار سرمایه را فراهم کند؟ به نظر می‌رسد نهاد متولی بازار تنها با راهکاری مقطعی و کوتاه‌مدت به دنبال رونق است. بنابراین با توجه به اقدامات اخیر این سازمان برای بازگرداندن رونق به بازار سرمایه شاید بتوان در دو ماه آینده تا حدودی شاهد تداوم روند صعودی در بورس تهران بود. در حالی که به زعم فعالان بازار رونق مقطعی نمی‌تواند گره از مشکلات آنها باز کند و زیانی را که از ابتدای سال تاکنون متحمل شده‌اند جبران کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها