شناسه خبر : 2369 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهام اپل در سال ۲۰۱۵ رشد منفی پنج‌درصدی داشته است

اپل در جست‌وجوی رونق

اپل که به‌تازگی از گوشی هوشمند جدید خود پرده‌برداری کرده است، امیدوار است بتواند به یاری آمار فروش آن، عدم‌موفقیت ماه‌های اخیر را جبران کند.

اپل که به‌تازگی از گوشی هوشمند جدید خود پرده‌برداری کرده است، امیدوار است بتواند به یاری آمار فروش آن، عدم‌موفقیت ماه‌های اخیر را جبران کند. البته بازارهای سهام در این امیدواری با مدیران اپل چندان همسو نیستند. اگرچه سهام اپل در سال جاری میلادی کاهش قیمت نداشته است، اما افزایش اندک دودرصدی در قیمت‌ها، آن هم در حالی که افزایش متوسط نرخ در بازارهای سهام حدود شش درصد و بیشتر بوده است، موضوعی نیست که باعث هیجان و جذب خریداران شود. البته شش درصد میانگین افزایش قیمت کل سهام‌های ارائه‌شده در بازار است و اگر تنها شرکت‌های فناوری را که می‌توانند مشابه اپل محسوب شوند در نظر بگیریم، نتایج حتی ناامیدکننده‌تر هم هستند.
گوگل در سال جاری میلادی 25 درصد افزایش در قیمت سهام خود را تجربه کرده است، رقمی که در مورد آمازون به 15 و در مورد فیس‌بوک به 20 درصد می‌رسد.
علاوه بر همه اینها، سهام اپل در سال 2015 مجموعاً رشد منفی پنج‌درصدی داشت. این بدان معنی است که در حال حاضر، سهام اپل به ارزشی که در پایان سال 2014 داشت، نرسیده است و هنوز راهی طولانی حتی برای جبران کاهش ارزش سال گذشته میلادی را در پیش دارد.
در واقع سال‌هاست نوآوری این شرکت بزرگ، به عرضه مدل جدید آیفون محدود می‌شود. مدل‌هایی که تنها تفاوتی اندک با نسخه‌های قبلی آن دارند تا جایی که انگیزه‌ای برای مشتریان معمولی آیفون باقی نمی‌ماند که اقدام به به‌روزرسانی گوشی خود کنند و تنها طرفداران آتشین انواع محصولات اپل هستند که از این مدل‌های جدید استقبال می‌کنند. سرمایه‌گذاران، که به وضوح حتی در سال گذشته میلادی هم نشان داده بودند تا وقتی اپل چشمه‌ای از خلاقیت سالیان گذشته را نشان ندهد، به بازار آن ورود نمی‌کنند، حالا و با بی‌تفاوتی نسبت به ارائه مدل جدید آیفون، بر این نظر خود تاکید کرده‌اند. کوک، مدیرعامل اپل البته، نشان داده است که این نیاز بازار را درک می‌کند و از محصولی انقلابی که به‌زودی توسط اپل عرضه خواهد شد، سخن می‌گوید. اما متاسفانه این حرف آنقدر تکرار شده است که دیگر کسی آن را جدی نمی‌گیرد. وال‌استریت پیش‌بینی کرده است حتی با ارائه این مدل جدید، آمار فروش اپل در سال مالی 2016 (که تا پایان سپتامبر به پایان می‌رسد) تنها چهار درصد و آمار درآمد آن تنها هشت درصد رشد را تجربه کند. این روندی است که احتمالاً در مهروموم‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، مگر اینکه کوک دست از صحبت برداشته و واقعاً محصولی انقلابی را وارد بازار کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها