شناسه خبر : 21245 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یک‌سوم پلاستیک‌های تولیدشده در جهان در طبیعت رها می‌شود

بلایای پلاستیک

مجمع جهانی اقتصاد هشدار داد که با ادامه روند کنونی در سال ۲۰۵۰، وزن مجموع ماهی‌های موجود در اقیانوس‌های جهان، از وزن پلاستیکی که در آنهاست کمتر خواهد بود.

مجمع جهانی اقتصاد هشدار داد که با ادامه روند کنونی در سال 2050، وزن مجموع ماهی‌های موجود در اقیانوس‌های جهان، از وزن پلاستیکی که در آنهاست کمتر خواهد بود. پلاستیک دهه‌هاست که تبدیل به مشکلی بزرگ برای جهان کنونی شده است. در آغاز، این قابلیت شکل‌پذیری آن بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این قابلیت که امکان استفاده از آن را در تولید محصولات گوناگونی می‌داد در ترکیب با مقاومت و هزینه تولیدی بسیار پایین، توجه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کرد. استفاده از پلاستیک در 50 سال گذشته 20 برابر شده است و انتظار می‌رود در 20 سال آینده هم، مجدداً نسبت به زمان حال، دو برابر شود.
تقریباً همه مردم جهان، روزانه درگیر استفاده از پلاستیک هستند. پرکاربردترین استفاده از آن در بسته‌بندی کالاهاست. حدود 25 درصد از کل پلاستیک مصرفی در جهان، صرف این موضوع می‌شود. اما میزان بازیافت و جمع‌آوری دوباره پلاستیک صرف‌شده برای این کار، بسیار اندک است. در مجموع در جهان 90 درصد آهن و فولاد، برای استفاده مجدد بازیافت می‌شود. این رقم در مورد کاغذ 58 درصد است، اما متاسفانه تنها 14 درصد از پلاستیک‌های استفاده‌شده برای بسته‌بندی یا حمل کالاها، وارد چرخه بازیافت می‌شوند تا از آنها مجدداً استفاده شود. البته این هنوز بخش خوب ماجراست. بیش از یک‌سوم کل پلاستیک استفاده‌شده برای بسته‌بندی، اصلاً وارد سیستم جمع‌آوری زباله در جهان نمی‌شود. یعنی این میزان پلاستیک، در طبیعت به حال خود رها می‌شوند.
گزارش مجمع جهانی اقتصاد همچنین، پیش‌بینی می‌کند میزان پلاستیک تولیدشده در سراسر جهان تا سال 2050 به 1124 میلیون تن خواهد رسید. سهم این موضوع در وارد کردن دی‌اکسید به جو و در نتیجه گرم‌ شدن زمین هم به صورت تصاعدی تا سال 2050 افزایش خواهد یافت. تنها راه در دسترس مقابله با این وضعیت، تشویق مردم به جداسازی پلاستیک از سایر زباله‌ها، قانع کردن کشورها به تجهیز سیستم جمع‌آوری زباله خود و مهم‌تر از همه فرهنگ‌سازی برای استفاده از مواد تجدیدپذیر برای حمل کالا یا بسته‌بندی آن است. همچنین دولت‌ها باید متعهد باشند تا از ورود زباله‌های پلاستیکی به طبیعت جلوگیری کنند. مسلماً انجام هیچ‌کدام از این کارها، ساده نخواهد بود. اما اگر می‌خواهیم زمین همچنان قابل زندگی باشد، جز تلاش برای این کار چاره‌ای نداریم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها