شناسه خبر : 21212 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از دو برادر اختلاس‌گر، یکی گریخت و دومی به اعدام محکوم شد

افسانه دو برادر

مه‌آفرید امیرخسروی، به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او، مرداد اعلام شده بود و حدود شش ماه طول کشید تا دیوان عالی کشور آن را تایید کند.

مه‌آفرید امیرخسروی، به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او، مرداد اعلام شده بود و حدود شش ماه طول کشید تا دیوان عالی کشور آن را تایید کند. مه‌آفرید در حالی روزهای انتظار برای مرگ را سپری می‌کند که برادرش مهرگان، یکی از اصلی‌ترین همدستان او در پرونده فساد مالی و عامل موثر در فعالیت‌های خارجی پرونده فساد مالی، به کانادا گریخته است.

از آب معدنی تا فولاد
افشا و رسیدگی به پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، در مرداد سال قبل آغاز شد. داستان مربوط به چهار برادر بود که از تاسیس شرکت آب معدنی فعالیت‌های خود را شروع کردند و طی چند سال، از صنعت فولاد تا بانکداری و باشگاه‌داری را تجربه کردند. گفته می‌شود در این مسیر، برخی چهره‌های رده بالای دولت نیز یاری‌رسان آنها بوده‌اند که اسامی آنها در دادگاه‌های رسیدگی به پرونده نیز مطرح شده است. دریافت اعتبار اسنادی از طریق مدارک صوری و تنزیل آنها، مساله‌ای بود که موجب دستگیری این باند و متهم شدن چهار نفر اصلی پرونده به افساد فی‌الارض شد. این چهار متهم، نهایتاً به اعدام محکوم شدند. مه‌آفرید خسروی، متهم ردیف اول، با جذب منابع بانکی و تنزیل اعتبارات اسنادی از طریق اسناد صوری، اقدام به کلاهبرداری و تحصیل اموال نامشروع کرده بود. او شخصاً سمت مدیرعاملی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا و ریاست هیات مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران را بر عهده داشت و در مسیر فساد مالی بهزاد بهزادی، معاون حقوقی و ایرج شجاعی، معاون مالی شرکت امیرمنصور آریا نیز با او همکاری می‌کردند. هر دو این افراد نیز به اعدام محکوم شدند. همچنین سعید کیانی‌رضازاده، رئیس سابق بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز نیز که مبادرت به صدور اعتبار اسنادی تقلبی و دریافت رشوه بیش از دو میلیارد تومانی کرده بود، به اعدام محکوم شد.

معاونان وزیر در میان محکومان
پرونده فساد مالی سه ‌هزار میلیارد تومانی از همه نظر رکورددار بود. از مبلغ اختلاس گرفته تا مناصب محکومان که نام برخی مدیران و معاونان چند وزارتخانه نیز در میان آنها به چشم می‌خورد،‌ دلایلی بود که باعث شد پرونده اختلاس بزرگ، به مشهورترین پرونده فساد مالی تاریخ ایران مبدل شود. در نخستین مرحله محاکمه‌ها، طی 15 جلسه دادگاه از 29 بهمن سال قبل تا 25 تیر امسال، از 39 نفر متهم پرونده، نهایتاً چهار نفر به اعدام، دو نفر به حبس ابد و مابقی افراد به حبس، رد اصل مال و جریمه نقدی محکوم شدند. دو نفر نیز از اتهامات وارده تبرئه شدند. البته این موارد صرفاً مربوط به پرونده اول بود و بنا به گفته دادستان تهران، از زمان رسیدگی به این پرونده تا اوایل دی‌ماه، 17 کیفرخواست دیگر مرتبط با این پرونده صادر شده است و 80 نفر نیز محکوم شده‌اند. در اواخر آذر، قاضی پرونده فساد مالی از متهم شدن 200 نفر در ارتباط با مرحله دوم رسیدگی به این پرونده خبر داد.

متهم گریخت
دادگاه فساد مالی، دو متهم فراری نیز داشت؛ محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران و مهرگان امیرخسروی. خاوری سال قبل و در همان روزهای نخست مطرح شدن اتهامات، از سمت خود استعفا داد و به کانادا گریخت. البته به جز خاوری، نام مدیرعامل یک بانک دیگر نیز به صورت گسترده‌ای در پرونده فساد مالی مطرح شد: محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات. او که انگشت اتهامات را از همان ابتدا به سمت خاوری نشانه گرفته بود، خود نیز به سرعت برکنار شد. بالاخره بعد از چندین ماه اقامت خاوری در کانادا، پلیس بین‌الملل در بهمن ماه نام او را در فهرست پیگیری درج کرد و قاضی پرونده نیز اعلام کرد صدور حکم برای او در دستور کار قرار دارد. با قرار گرفتن نام خاوری در لیست اینترپل، نام مهرگان، برادر مه‌آفرید خسروی مجدداً بر سر زبان‌ها افتاد. او که بنا بر اعلام قاضی از گردانندگان اصلی باند به شمار می‌رود، سال گذشته به کانادا گریخت و گفته می‌شود هم‌اکنون به همراه همسرش در این کشور زندگی می‌کند. به نظر می‌رسد مهرگان فرار را به اعدام ترجیح داده است و این روزها بر خلاف برادرش، روزگار چندان بدی را نمی‌گذراند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها