شناسه خبر : 21003 لینک کوتاه

اینفوگرافیک

پراید پرفروش اجباری

از پرفروش‌های بازار ایران تا پرفروش‌های بازار جهانی

امین آزاد
اگر در آمریکا فورد اف سری که یک وانت بزرگ است پرفروش‌ترین می‌شود یا در اروپا فولکس گلف که یک هاچ‌بک شهری اما اسپورت است پرفروش‌ترین است یا در ژاپن تویوتا آکوا که یک خودرو کوچک کم‌مصرف شهری است بالاترین آمار فروش را به خود اختصاص می‌دهد غیر از سطح درآمد آن کشورها، این پرفروش شدن به نیاز و فرهنگ آنها در استفاده از خودرو هم بازمی‌گردد. البته این بازارهای پررقابت را نمی‌توان با ایران مقایسه کرد چرا که اگر پراید در بازار ایران پرفروش‌ترین است دلیل اصلی‌اش این است که بیشتر مردم ایران انتخاب دیگری ندارند. در حالی پرفروش‌ترین خودروها در سه قطب اصلی خودروسازی در جهان نهایت سه تا چهار درصد سهم بازار را در اختیار دارد که پراید به تنهایی 15 تا 30 درصد سهم بازار را در 10 سال اخیر در اختیار داشته است.
هم‌اکنون در ایران پراید با 130 هزار دستگاه، پژو 405 با 120 هزار دستگاه، پژو پارس با 117 هزار دستگاه، پژو 206 با 107 هزار دستگاه و سمند با 85 هزار دستگاه پنج خودرو پرفروش بازار هستند. اما آیا اگر بازار خودرو ایران رقابتی بود باز هم این خودروها پرفروش می‌شدند؟
اخیراً یکی از مسوولان خودروسازی گفته است در جهان خودرویی با قیمت پراید و کیفیت آن وجود ندارد. حداقل در جهان پنج خودرو با قیمتی در حدود پراید وجود دارند که از نظر تکنولوژی 30 سال جلوتر هستند. آیا اگر این خودروها در ایران تولید می‌شدند باز هم کسی پراید می‌خرید؟
از پنج خودرو پرفروش ایرانی سه خودرو را خودروهای سدان کلاس متوسط کلاس سی تشکیل می‌دهند. قیمت این خودروها چیزی نزدیک 35 میلیون تومان یا عددی نزدیک هشت هزار یورو است. البته در این کلاس شاید اگر بازار ایران برای خودروهای وارداتی بدون تعرفه هم باز بود رقابت چندان چشمگیر نمی‌بود چرا که خودروها در این کلاس حداقل 12 هزار یورو در جهان قیمت دارند. با این همه اگر خودرویی باکیفیت در حدود 45 میلیون تومان با کیفیت و تکنولوژی روز دنیا در ایران تولید شود قطعاً بسیاری از مشتریان حاضرند پول بیشتری بدهند تا خودرو مناسبی سوار شوند.
در پنج خودرو پرفروش ایرانی هیچ جایی برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور نیست؟ آیا ایرانی‌ها خودرو شاسی‌بلند دوست ندارند؟ البته که دوست دارند فقط خودرو شاسی‌بلندی زیر قیمت 50 میلیون تومان در ایران فروخته نمی‌شود که پرفروش شود. قطعاً عواملی از جمله ضعیف شدن پول ملی در چند سال اخیر و نبود رقابت در بازار خودرو ایران، سبب شده پنج خودرو پرفروش ایرانی زمین تا آسمان با آنچه در بسیاری از کشورهای دیگر است تفاوت داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها