شناسه خبر : 2095 لینک کوتاه

درباره اکران عید فطر سینماهای ایران

تا ساعت چهار صبح با پرستویی در سینما

از یک هفته مانده به عید فطر، اکران فیلم‌های عید فطر آغاز شده است. اصولاً اکران عید فطر در سال‌های اخیر به اکران مهمی در سینمای ایران تبدیل شده است. از مدتی قبل قرار بود چهار فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساخته بهروز افخمی، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ساخته حامد محمدی و «کلاشینکف» ساخته سعید سهیلی در اکران عید فطر در سینماها به نمایش در‌آیند.

محمد تاجیک

از یک هفته مانده به عید فطر، اکران فیلم‌های عید فطر آغاز شده است. اصولاً اکران عید فطر در سال‌های اخیر به اکران مهمی در سینمای ایران تبدیل شده است. از مدتی قبل قرار بود چهار فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساخته بهروز افخمی، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ساخته حامد محمدی و «کلاشینکف» ساخته سعید سهیلی در اکران عید فطر در سینماها به نمایش در‌آیند. البته از مدت‌ها قبل همچنین قرار بود «شهر موش‌ها» ساخته مرضیه برومند در سینماها اکران شود ولی اکران آن به اکران دوم عید فطر موکول شد. در اکران دوم عید فطر همچنین قرار است قسمت دوم فیلم آتش‌بس هم اکران شود که در آن صورت رقابت جالبی با فیلم شهر موش‌ها خواهد داشت. از سوی دیگر فیلم ردکارپت ساخته رضا عطاران هم که اکران خود را از ابتدای ماه رمضان آغاز کرده است همچنان در سینماها در حال اکران است و اتفاقاً فروش خوب آن همچنان ادامه دارد.

«امروز» ساخته رضا میر‌کریمی: یک فروش غافلگیرکننده
اما «امروز» آخرین ساخته رضا میرکریمی، بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان فروش غافلگیرکننده‌ای داشت. این فیلم که تنها در 12 سینما اکران شده (فیلم‌های آذر، شهدخت و...و فیلم کلاشینکف هر کدام در 24 سینما اکران شده‌اند) از فروش بسیار خوبی برخوردار شده است. روزنامه سینمایی بانی‌فیلم در گزارشی درباره فروش فیلم امروز، فروش این فیلم را غافلگیرکننده دانسته و نوشته برخلاف نظرات منتقدان، مردم از این فیلم استقبال خوبی کردند. استقبال از فیلم امروز ساخته رضا میرکریمی در پردیس سینمایی ملت، آنقدر خوب بوده که مسوولان پردیس ملت، سانس فوق‌العاده 2:15 را برای فیلم گذاشته‌اند و تماشاگران تا ساعت چهار صبح به تماشای این فیلم با بازی پرویز پرستویی نشسته‌اند! به گزارش پارس توریسم همچنین در سینما آزادی هم ساعت فوق‌العاده 2 نصف‌شب برای فیلم در نظر گرفته شده و مردم در این سینما تا چهار صبح به تماشای این فیلم نشسته‌اند. این در حالی است که قیمت بلیت پس از افطار نیم‌بهاست و بعد از عید فطر، بلیت سینما به بهای اصلی خود خواهد برگشت. این فیلم در روزهای عادی روزانه 10 میلیون می‌فروشد که بخش مهمی از این فروش متعلق به سینما آزادی است. البته فروش این فیلم در روزهای تعطیل بین 20 تا 30 میلیون تومان در نوسان است. امروز جدیدترین فیلم پرویز پرستویی بعد از مدت‌ها دوری از سینما نیز محسوب می‌شود.

پیش‌بینی جالب علی سرتیپی برای فروش میلیاردی فیلم
برنامه سینمایی 35 که با اجرای جیرانی در شبکه نمایش خانگی عرصه شده، بخش جالبی دارد که در آن پخش‌کنندگان سینما، میزان فروش فیلم‌های پرفروش سینما را حدس می‌زنند. به گزارش پارس توریسم، در این برنامه سرتیپی پخش‌کننده مطرح سینما و پخش‌کننده فیلم‌هایی مثل جدایی نادر از سیمین و ورود آقایان ممنوع پیش‌بینی جالبی درباره فیلم امروز میرکریمی دارد. فیلمی که پرستویی بازیگر اصلی‌اش است. او پیش‌بینی می‌کند که این فیلم بیش از یک میلیارد می‌فروشد. فرجی مدیر پخش حوزه هنری هم پیش‌بینی‌ای شبیه سرتیپی دارد. اما مرتضی شایسته معتقد است این فیلم فقط 400 میلیون تومان می‌فروشد.

ستایش پناهی از جسارت میرکریمی
فیلم امروز با برخورد چندان خوبی از سوی داوران و منتقدان سینمایی مواجه نشد. جالب است بدانید جعفر پناهی در همان زمان جشنواره در یادداشتی به ستایش از این فیلم پرداخت. جعفر پناهی اصولاً فیلمسازی است که کمتر درباره آثار همکارانش اظهارنظر رسمی می‌کند. او در سال‌های اخیر تنها درباره فیلم‌هایی چون مرهم و کلاس هنرپیشگی اظهارنظر کرده است. پناهی در یادداشت خود نوشته بود: «میرکریمی فیلمساز جسوری است، این جسارت را در فیلم‌های قبلی‌اش هم می‌توان دید، اما در «امروز» به قله آن پای می‌نهد. قراردادهای رایج شخصیت‌پردازی را می‌شکند و بدون دادن بک‌گراند -جدا از چند نشانه آن هم بدون تاکید- به شخصیت اصلی فیلمش، او را در معرض قضاوت می‌گذارد.»

فرشته‌ها با هم می‌آیند: در محاصره مخالفان
فرشته‌ها با هم می‌آیند ساخته حامد محمدی از فیلم‌هایی است که در اکران عید فطر در سینماها اکران شده است. این فیلم که در زمان جشنواره با حمله تند رسانه‌های خاص مواجه شد از فیلم‌های بحث‌برانگیز و جنجالی اکران عید فطر خواهد بود. سایت‌هایی چون مشرق و روزنامه‌هایی چون وطن امروز و سینماگرانی مثل شورجه به شدت به این فیلم حمله کرده بودند. یکی از این سینماگران مهدی فیوضی کارگردان فیلم‌هایی چون نفوذی و محرمانه تهران بود که در واقع از نظر فکری به طیف فیلمسازانی چون شورجه‌، شمقدری و سلحشور نزدیک است.

اتهام عجیب: ترویج جدایی دین از سیاست
فیوضی در زمان جشنواره در گفت‌وگویی با سینما‌پرس با حمله تند و تیز به منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم فرشته‌ها... گفته بود: منوچهر محمدی که خودش را یک تهیه‌کننده مولف می‌داند، سال‌هاست در فیلم‌هایش موضوعاتی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین موضوع آن جریان جدایی دین از سیاست است.. فیوضی در گفت‌وگو با سینماپرس سایت متعلق به شمقدری مدعی شده بود: این سینماگر در تمام فیلم‌هایی که ساخته است و با روحانیت ارتباط داشته، فیلم‌ها ظاهر خوبی داشته ولی چون بعضی از مسوولان بصیرت ندارند، نمی‌توانند تشخیص دهند که او در فیلم‌هایش چه چیزی را ترویج می‌کند و در باطن، چون به صورت نمادین کار می‌کند عده کمی می‌توانند تشخیص دهند که در تلاش است جدایی دین از سیاست را ترویج دهد و به شکلی روحانیت را مشابه کشیشان مسیحی و سکولار تبلیغ می‌کند که تنها باید در مسیر زندگی شخصی خود گام بردارند نه در جهت اصلاح جامعه و حضور در حاکمیت.

به صورت نمادین احمدی‌نژاد را مورد هدف قرار داده است
فیوضی ادعا کرده بود: ایشان در بعضی از فیلم‌هایش به صورت نمادین ریاست‌جمهوری قبلی و به شکل‌های مختلف حاکمیت اسلامی نظام را هدف قرار داده است.

زیر سوال بردن سیاست افزایش جمعیت
او همچنین گفته بود: اخیراً در فیلمی که پسرش ساخته (فرشته‌ها با هم می‌آیند) و او تهیه‌کننده این فیلم بوده است، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، افزایش جمعیت را که مدنظر مقام معظم رهبری و مسوولان مهم کشور بوده است زیر سوال برده است.

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران: بازگشت موفقیت‌آمیز افخمی
آذر، شهدخت، پرویز و دیگران آخرین ساخته بهروز افخمی است که این روزها در سینماها اکران شده است. این فیلم که سال گذشته به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد از فضای مفرح و دایی جان ناپلئون‌واری (سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر تقوایی) برخوردار است و در کنار فیلم کلاشینکف پرفروش‌ترین فیلم اکران عید فطر محسوب می‌شود. جالب است بدانید آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، فیلم منحصربه‌فردی در کارنامه بهروز افخمی به عنوان کارگردان و سیدجمال ساداتیان به عنوان تهیه‌کننده محسوب می‌شود. اکثر فیلم‌های افخمی در سال‌های اخیر همیشه با حاشیه و مشکل مواجه بوده‌اند، از فرزند صبح تا سن‌پترزبورگ. اما آذر، شهدخت... بی‌‌حاشیه‌ترین فیلم افخمی محسوب می‌شود. از سوی دیگر اکثر فیلم‌هایی که ساداتیان تهیه کرده یا توقیف شده‌اند یا مشکلات زیادی داشته‌اند، از به رنگ ارغوان و دایره‌زنگی گرفته تا برف روی کاج‌ها.

کلاشینکف: پایین‌تر از گشت ارشاد
کلاشینکف آخرین ساخته سعید سهیلی است که در ظاهر پرفروش‌ترین فیلم روز اکران عید فطر است ولی به نظر می‌رسد در میان فیلم‌های اکران عید فطر، ضعیف‌ترین آنها محسوب می‌شود. کلاشینکف فروش خود را مدیون رضا عطاران است که پس از موفقیت فیلم طبقه حساس، به ستاره پول‌سازی تبدیل شده است. کلاشینکف نسبت به گشت ارشاد ساخته قبلی سهیلی که فیلم بسیار جنجالی و پرحاشیه‌ای بود فیلم چندان جذابی از نظر تماشاگر عام محسوب نمی‌شود و احتمالاً در ادامه اکران فروش آن کاهش خواهد یافت و احتمالاً فروش فیلم‌هایی چون آذر، شهدخت، پرویز و...افزایش خواهد یافت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها