شناسه خبر : 20900 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا آمریکا از افزایش نرخ بهره هراس دارد؟

یلن و مشکل بهره

به نظر می‌رسد بالاخره و بعد از سال‌ها، بانک مرکزی ایالات متحده، برای افزایش نرخ بهره آماده شده است. بسیار محتمل است که ماه آینده میلادی این افزایش اعلام شود.

به نظر می‌رسد بالاخره و بعد از سال‌ها، بانک مرکزی ایالات متحده، برای افزایش نرخ بهره آماده شده است. بسیار محتمل است که ماه آینده میلادی این افزایش اعلام شود. افزایش نرخ بهره در واقع به معنی موافقت بانک مرکزی و دولت این کشور با این عقیده است که اوضاع اقتصادی ایالات متحده رو به بهبود است و این کشور عملاً بحران را پشت سر گذاشته است. بیشتر کارشناسان انتظار دارند این افزایش در کمتر از شش هفته آینده یعنی تا قبل از 17 سپتامبر اتفاق بیفتد. اما تحلیل‌های متفاوتی هم وجود دارند از جمله گلدمن ساکس که اعلام کرد انتظار ندارد افزایش نرخ بهره عملاً زودتر از ماه دسامبر اتفاق بیفتد. اما چرا باید مقامات فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره تعلل کنند؟
افزایش دستمزد: میزان افزایش دستمزد در ایالات متحده بسیار ناامیدکننده بوده است. آخرین آمار رسمی منتشرشده در این باره که مربوط به ماه جولای است، افزایش نرخ دستمزد سالانه را 1/2 درصد تخمین می‌زند که بسیار کمتر از نرخ 5/3درصدی است که فدرال رزرو به عنوان هدف خود انتخاب کرده است. علاوه بر این نرخ رشد دستمزدها به دلیل اثری که بر نرخ تورم خواهد داشت بسیار مهم تلقی می‌شود. اگرچه مقامات بانک گفته‌اند نیازی به رشد دستمزد برای افزایش نرخ بهره نیست اما احتمالاً بسیار خوشحال خواهند شد اگر نشانه‌ای از بهبود را در این زمینه شاهد باشند. گزارش جدید درباره این موضوع چهار سپتامبر منتشر می‌شود.
کاهش قیمت نفت: قیمت نفت مجدداً کاهش یافته است و در حقیقت در حال حاضر نفت، کمترین قیمت در شش سال اخیر را تجربه می‌کند. این کاهش از نظر تاثیری که بر کاهش نرخ تورم در ایالات متحده خواهد داشت برای مقامات بانک مهم خواهد بود. فدرال‌رزرو بسیار مشتاق است نرخ تورم در این کشور افزایش یافته و به حد مطمئنی برسد تا بتوان بدون ترس از خطر وقوع تورم منفی به اصلاحات اقتصادی پرداخت. اما متاسفانه مقامات بانک تا به حال در این زمینه موفقیت چندانی نداشته‌اند و تورم اعلام‌شده برای ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.
وضعیت اقتصاد جهانی: فدرال‌رزرو بانک مرکزی ایالات متحده است، اما بدون شک هر اقدامی از طرف این نهاد اقتصاد جهانی را تقریباً به سرعت تحت تاثیر قرار می‌دهد. اوضاع در جهان از لحاظ اقتصادی هنوز به شرایط بحران نزدیک‌تر است تا شرایط سلامت اقتصادی. اروپا درگیر بحران یونان است، دلار گران باعث بروز مشکل برای اقتصادهای نوظهور شده است و رشد اقتصادی چین به‌رغم همه تدابیر خیال افزایش ندارد. این شرایط ممکن است مقامات بانک را به این فکر وادارد که افزایش نرخ بهره در شرایط کنونی باعث بدتر شدن اوضاع جهان و در نتیجه وضعیت اقتصادی ایالات متحده نخواهد شد؟
این عوامل که اکنون مانع افزایش نرخ بهره است می‌تواند در صورت افزایش نرخ بهره در ماه آینده، مقامات را از اقدام خود پشیمان کرده و حداقل مانع افزایش بیشتر در ماه‌های بعد شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها