شناسه خبر : 20787 لینک کوتاه

تمام رشد طلا در سال ۲۰۱۴ از دست رفت

بازی فدرال‌رزرو با طلا

طلا سرانجام از افت‌وخیزهای سردرگم‌کننده خود فاصله گرفت، اما خروج از این روند زیگزاگی با سقوط بهای این فلز گرانبها رقم خورد. ماه سپتامبر چنان سقوطی را برای فلز زرد رقم زد که باعثشد تمام رشد طلا در سال ۲۰۱۴ میلادی از دست برود.

طلا سرانجام از افت‌وخیزهای سردرگم‌کننده خود فاصله گرفت، اما خروج از این روند زیگزاگی با سقوط بهای این فلز گرانبها رقم خورد. ماه سپتامبر چنان سقوطی را برای فلز زرد رقم زد که باعث شد تمام رشد طلا در سال 2014 میلادی از دست برود.
فلز زرد در سال 2013 افتی قابل توجه را تجربه کرد که علاقه‌مندان به این فلز را ناامید کرد. طلا در سال گذشته میلادی متاثر از کاهش برنامه‌های «تسهیل کمی» فدرال رزرو 28 درصد از ارزش خود را از دست داد تا دسامبر آن سال را با نوسان‌هایی حول‌وحوش مرز 1200 دلار به پایان برساند. کاهش تزریق پول به اقتصاد بحران‌زده آمریکا نشان از آن بود که احیای اقتصاد ایالات‌متحده گام‌به‌گام در حال پیش رفتن است. طلا که همیشه در روزهای بحرانی به اوج می‌رسد، ناامید از احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در مسیر نزول قرار گرفت. به این ترتیب فلز گرانبها و ماندگار زرد سال 2014 را با سطحی پایین‌تر از سطوح سال‌های بحران جهانی آغاز کرد. اما طلا که از داده‌های اقتصادی ناامید شده بود، در ماه‌های نخست سال جاری دلخوش به بحران‌های سیاسی شد. مهم‌ترین بحران ژئوپولتیک که در شش ماه اول سال میلادی در جهت مخالف روند احیای اقتصاد ایالات متحده کار می‌کرد، بحران اوکراین بود که نه‌تنها این کشور شرق اروپا را با کرملین درگیر کرد، بلکه به رویارویی کشورهای غربی با روسیه هم منجر شد. این رویارویی که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه بود باعث شد طلا هر از چند گاهی با جهش‌های قیمتی روبه‌رو شود. اما هر از چند گاهی آمار تازه از اقتصاد آمریکا نیز منتشر می‌شد که عمدتاً دارای داده‌هایی مثبت بود و دوباره فشار روی طلا را افزایش می‌داد. در مقاطعی بحران‌های سوریه، عراق و غزه نیز توانستند بازار را تکان ‌دهند یا از سقوط قیمت‌ها جلوگیری کنند، اما در نهایت اقتصاد آمریکا بر اخبار نقاط داغ ژئوپولتیک غلبه کرد. وضعیت ابهام و عدم قطعیت در بهار و اوایل تابستان 93 خورشیدی بارها به خیز و بارها به افت طلا منجر شد. طلا در مقطعی رشد حدوداً 10‌درصدی نسبت به روزهای آغاز سال را تجربه کرد، اما بعد اندک‌اندک تمام آن رشد را از کف داد. عامل تفاوت نیمه دوم تابستان رشد دلار آمریکا و بعد افزایش احتمال زودتر از موعد نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده بود. شاخص دلار متاثر از احیای خوب اقتصاد آمریکا و همچنین افزایش خرید این ارز به عنوان سرمایه امن با توجه به بحران مالی قاره سبز و همچنین بحران‌های سیاسی با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد. طلا در 10 هفته کاری منتهی به 28 شهریور به طور پیوسته با رشد روبه‌رو شد که این طولانی‌ترین دوره رشد این ارز جهانی از سال 1973 میلادی بود. در میانه‌های تابستان شاخص دلار که این ارز را در برابر شش ارز عمده جهان یعنی یورو، ین ژاپن، فرانک سوئیس، پوند بریتانیا، دلار کانادا و کرون سوئد مقایسه می‌کند به بهترین میزان در بیشتر از 14 ماه پیش از آن رسید تا طلا تحت فشاری شدید قرار بگیرد. کالاهای خام همیشه تحت تاثیر ارزش دلار هستند و افزایش دلار در ماه سپتامبر به مهم‌ترین عامل فشار روی فلز زرد تبدیل شد. در یک ماه منتهی به جمعه 28 شهریور بهای اونس طلا افتی حدوداً 75‌دلاری را تجربه کرد تا پای این کالای گرانبها به کانال‌های پایین‌تر از 1250 دلار باز شود. در کنار فشار دلار، جدی شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا طلا را وارد کانال 1210‌دلاری کرد.
اونس طلا سال 2014 را با نوسان در کانال 1220‌دلاری آغاز کرده بود تا در نهایت با سقوط قابل توجه در میانه‌های سپتامبر تمام رشد خود در این سال را از دست داده باشد. آخرین هفته کاری سپتامبر شاهد بازگشت بهای اونس به کانال 1220 دلاری بود، اما تردیدی نیست که می‌توان گفت طلا ضعیف مانده است. حالا مهم‌ترین پرسش پیش روی بازار فلزهای گرانبها این است که این ضعف طلا تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها