شناسه خبر : 2078 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سخنگوی شورای نگهبان: اعتراض‌های قانونی مانع احراز صلاحیت نیست

چه کسانی نامزد خبرگان می‌شوند؟

سه گروه احتمال اعلام کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارند؛ گروه نخست نمایندگان فعلی مجلس خبرگان هستند که این احتمال وجود دارد اکثر آنها در دوره بعدی نیز نامزد انتخابات شده و مجدداً به ساختمان قدیم مجلس راه پیدا کنند.

پدرام سهرابلو
«ممکن است برای افرادی هم ناخواسته داوری و قضاوت اشتباه شده باشد که باید اشتباهات را هم پذیرفت اما در مجموع باید تاکید کنم کسانی که فرصت پیدا می‌کنند خود را در دنیای سیاست نشان دهند باید عواقب و هزینه این فرصت را که عبارت است از داوری‌های دقیق‌تر در مورد رفتارهای آشکار و عیان خود بر اساس داده‌های جدید، پذیرا باشند.» این را نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی پیرامون دلایل ایجاد برخی محدودیت‌ها در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات می‌گوید. او که با «فرهیختگان» گفت‌وگو کرده ضمن تاکید بر رعایت حقوق مردم توسط شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها «اجرای صحیح و بی‌طرفانه همه قوانین و مقررات انتخابات» توسط دست‌اندرکاران این امر را مصداقی روشن از التزام به «حق‌الناس» دانسته و تصریح می‌کند «همه اعضای شورای نگهبان باید متانتی را که اقتضای جایگاه ویژه آنان است داشته باشند و انتخاب‌های سیاسی خود را به نحوی که از نامزدی طرفداری کنند و به یک نامزد دلبستگی آشکار نشان دهند به خاطر تقویت اعتماد عمومی آشکار نکنند.»
او در بخشی از این گفت‌وگو مقاطعی از اعتراض‌ها در سال 1388 را حق سیاسی داوطلبان دانست و در تعریف شورای نگهبان از «فتنه» تاکید کرد: «اعتراض‌هایی که متضمن رفتارهای مجرمانه نباشد «فتنه» تلقی نمی‌شود. ابراهیمیان حتی اظهار کرد که اعتراض‌های قانونی در سال 1388 مانع از احراز صلاحیت نخواهد بود.» عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مجموعه‌ای از اقدامات همچون نحوه تعامل افراد با بیت‌المال و ودایعی که به سبب مسوولیت در اختیارشان قرار گرفته یا «دروغگویی سیستماتیک» و انتساب اظهارات کذب به مقامات عالی نظام باعث تسهیل قضاوت در مورد احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها می‌شود، نگرانی اصلی شورای نگهبان را کاندیداتوری افرادی که فاقد شرایط لازم هستند و خود را به نظام انتخاباتی تحمیل می‌کنند عنوان و خاطرنشان کرد «کسانی که رفتارهای قانونمدارانه داشتند و اعتراض‌های خود را در قالب قانونی و منطقی بیان و پافشاری در حمایت از نامزدهای خود کردند این موضوع به خودی خود مانع احراز صلاحیت نخواهد بود. اما از رفتارهای مجرمانه نمی‌توان به سادگی چشم پوشید.»
او همچنین از استقبال اعضای شورای نگهبان از صندوق‌های رای شفاف و شیشه‌ای خبر داد اما در عین حال یادآور شد که چون قانون اساسی آرای عمومی را محرمانه دانسته لذا باید سازوکاری طراحی کرد که ضمن استفاده از صندوق آرای شفاف، رای شهروندان از بیرون دیده نشود که مورد قبول وزارت کشور قرار گرفته و قرار بر این است که چنین مکانیسمی طراحی شود.

چه کسانی نامزد خبرگان می‌شوند؟
به نوشته «خبرآنلاین» سه گروه احتمال اعلام کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارند؛ گروه نخست نمایندگان فعلی مجلس خبرگان هستند که این احتمال وجود دارد اکثر آنها در دوره بعدی نیز نامزد انتخابات شده و مجدداً به ساختمان قدیم مجلس راه پیدا کنند. شاخص‌ترین چهره‌ها در این میان عبارتند از آیات اکبر هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی، صادق آملی‌لاریجانی، محمد امامی‌کاشانی، محمد یزدی، احمد جنتی و... گروه دیگر را نامزدهای دوره قبلی تشکیل خواهند داد که هشت سال پیش نتوانستند روی صندلی‌های قرمز این مجلس تکیه بزنند. عباسعلی‌اختری، محمدعلی امین‌خراسانی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، ابوالحسن نواب، مهدی هادوی‌مقدم، سیدمحسن موسوی‌تبریزی و محسن اسماعیلی جزو این افراد هستند. گروه سوم نیز چهره‌های جدید و اغلب شناخته‌شده‌ای هستند که تاکنون سابقه حضور در این مجلس را نداشته‌اند؛ افرادی همچون کاظم صدیقی، محمدرضا آشتیانی‌قمی، سیدمحمد غروی، محمدجواد فاضل‌لنکرانی و محسن غرویان.
در همین رابطه روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اکنون نوبت سید‌حسن خمینی است» ضمن اشاره به سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با هفته‌نامه طلوع صبح که گفته «حسن آقا واقعاً هم صلاحیت بالایی و هم وظیفه دارند. ایشان در وضعی نیست که بتواند نسبت به آینده کشور بی‌اعتنا بگذرد. منتها تکلیفش را خودش می‌داند. ما نمی‌توانیم به ایشان تکلیف کنیم. من نظرم را می‌دهم که بهتر است بیاید. معلوم نیست که ما در دنیا باشیم. الان نوبت آنهاست و باید بیایند که از انقلاب حفاظت کنند» به ضرورت ورود تولیت آستان امام خمینی(ره) به رقابت‌های انتخاباتی خبرگان پرداخته است.

گرفتن حق انتخاب از مردم گناه بزرگی است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه گرفتن حق انتخاب از مردم گناه بزرگی است، گفت «اگر انتخابات سالم باشد، همه چیز در کشور ما آماده است که ایران الگوی جهان» شود. اکبر هاشمی‌رفسنجانی که در گردهمایی استانی حزب کارگزاران که برای نخستین بار در عمر 20‌ساله این حزب برگزار شد، شرکت کرده بود اظهار امیدواری کرد این تشکل سیاسی دنباله‌رو راه امام و انقلاب باشد. رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش با اشاره به تاسیس حزب جمهوری اسلامی به‌رغم مشغولیت‌های موسسین آن در دهه اول جمهوری اسلامی یادآور شد «عقیده به تحزب در جامعه آزاد که مسوولیت‌ها با رای مردم مشخص می‌شود، جزو مبانی پذیرفته‌شده اسلامی ما بود که بر اساس آن، شخصیت‌های مهم نظام این کار را کردند که یک کار صرف سیاسی نبود، بلکه یک کار بنیادی بود.»
رئیس‌جمهور اسبق ایران در ادامه به بیان مسائلی پیرامون شکل‌گیری حزب کارگزاران پرداخت و با اشاره به عدم انعطاف جامعه روحانیت و گروه‌های همسو در گنجانیدن نام پنج نفر از افراد خارج از جناح راست در لیست نهایی انتخابات مجلس پنجم، از کوشش خود برای حفظ وحدت در میان نیروهای انقلاب خبر داد اما اضافه کرد این تلاش‌ها به سرانجامی نرسید و رهبر معظم انقلاب موافق تاسیس حزب کارگزاران سازندگی بودند تا مشارکت سیاسی افزایش یابد. هاشمی همچنین با یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حق‌الناس بودن خواستار بررسی و پژوهش فقهی بر روی این مساله شد. در این نشست که با حضور تعدادی از فعالان و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی برگزار شد غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی نیز به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه «تحزب پایه‌ای‌ترین عنصر دموکراسی است» و در رابطه با برنامه‌های این حزب گفت «به دنبال بازنگری در مواضع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حزب هستیم و جلسات متعددی در این خصوص داشته‌ایم اما این بحث‌ها نهایی نشده است.
اساتید و صاحب‌نظران باید راهکارهای لازم را ارائه دهند» اما در عین حال «بحث توسعه همه‌جانبه و تقدم مصالح ملی بر منافع شخصی و کوتاه‌مدت مورد توجه حزب بوده است و در شورای مرکزی نیز تقدم مصالح و منافع کشور مورد لحاظ قرار گرفته است». به گزارش ایرنا فائزه هاشمی دیگر سخنران این اجلاس از لزوم نگاه کلان و توجه به منافع ملی به جای غلبه تفکرات کوتاه‌مدت سخن گفت و احمد نقیب‌زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران «ضرورت توجه به اقشار متوسط جامعه به عنوان پشتوانه اجتماعی» را مورد تاکید قرار داد. همچنین محمد طبیبیان خواستار «مقابله جدی با فساد» برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی شد.

از حزب قالیباف تا شورای هماهنگی اصولگرایان
هفته گذشته اعلام شد شورای هماهنگی اصولگرایان که محصول جلسات مشترک پایداری، ایثارگران و موتلفه است با موافقت رئیس جبهه پیروان کار خود را آغاز کرده است. در اوایل هفته گذشته سجادی، سخنگوی جبهه پیروان اعلام کرد «با توجه به ضرورت وجود انسجام و وحدت میان اصولگرایان اعلام آمادگی کردیم تا با سایر اصولگرایان تعامل داشته باشیم و این نوع تعامل با محوریت شورای هماهنگی اصولگرایان پیگیری شود و حال این موضوع در دستور کار ما قرار دارد. این موضوع با رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح شد و آقای باهنر آن را پذیرفت و قرار شد این شورا با محوریت جامعتین خاصه جامعه روحانیت مبارز مورد توجه قرار بگیرد.» همچنین نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در نشستی که یکشنبه با خبرنگاران داشت در خصوص این شورا گفت «ما معتقدیم اگر شورای هماهنگی اصولگرایان با حضور همه اصولگرایان تشکیل شود و پشت‌سر روحانیت اصیل حرکت کند احتمال پیروزی کامل اصولگرایان در انتخابات مجلس قطعی است.» ضمن آنکه گفته می‌شود قالیباف شهردار تهران به دنبال تاسیس تشکلی سیاسی برای حضور سامانمند در انتخابات است.
به گزارش «اعتماد»، احتمالاً «مسوولیت راه‌اندازی حزب قالیباف بر عهده فرمانده سابق پلیس تهران قرار گرفته است. طلایی در مراسم خداحافظی با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ضمن آرزوی موفقیت برای شهردار تهران، گفته بود که ما به دلیل آنکه شهردار تهران در مسیر ولایت قرار داشت و همواره از این مشی پیروی می‌کرد از او حمایت می‌کردیم و تا زمانی هم که قالیباف در این مسیر باشد؛ وظیفه خود می‌دانیم از او حمایت کنیم. از دیگر سو محسن رضایی با تن‌پوشی دوباره لباس پاسداری به نظر می‌آید لجستیک سیاسی خود را در اختیار قالیباف قرار داده است.» اما این حزب مخالفانی نیز دارد؛ گروه اول: هواداران لاریجانی، گروه دوم؛ احمدی‌نژادی‌ها، گروه سوم: اصولگرایان سنتی. زیرا هر کدام از این گروه‌ها نمی‌خواهند سهم سیاسی‌شان از صندلی‌های مجلس با ورود قالیباف کم شود.

تشکیل حزب لاریجانی به کجا رسید؟
زمزمه تاسیس حزب یا جبهه سیاسی توسط حامیان علی لاریجانی از حدود یک سال قبل و پس از اظهارات کاظم جلالی و بهروز نعمتی مبنی بر تاسیس حزبی توسط رئیس مجلس جدیت یافت. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس چند ماه پیش به روزنامه ایران گفته بود «در مورد دکتر لاریجانی، ایشان در جبهه اصولگرایی پر‌اقبال‌ترین فرد است و به او فشار می‌آورند که جریان معتدل و عقلانی اصولگرایی را تدبیر کند.» لاریجانی هم در برنامه نگاه یک سیما تشکیل حزب را اقدامی خوب توصیف کرد و با وجود آنکه گفت هنوز به این نتیجه نرسیده که می‌تواند حزب تاسیس کند بلافاصله افزود «اگر واقعاً احساس کنم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتماً این کار را می‌کنم.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران اما سیدرمضان شجاعی‌کیاسری عضو فراکسیون رهروان ولایت از نامعلوم بودن تاسیس حزب توسط لاریجانی خبر داده و گفته قطعاً پیش از انتخابات مجلس دهم تشکیل حزب رهروان ولایت عملی و با رویکرد اصولگرایی وارد انتخابات خواهد شد. در نقطه مقابل صفر نعیمی‌رز دیگر عضو فراکسیون رهروان ولایت با رد این موضوع به این خبرگزاری می‌گوید «فراکسیون رهروان ولایت تاکنون برای تشکیل حزب و فعالیت تشکیلاتی به نتیجه نرسیده است.» این اظهارات ضد و نقیض نشان از آن دارد که هنوز مقدمات لازم برای تاسیس حزب لاریجانی فراهم نشده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها