شناسه خبر : 20759 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا: قراردادها نباید فقط روی کاغذ بمانند

وعده پسابرجامی ایتالیا

«قراردادها نباید فقط روی کاغذ بمانند»؛ این وعده یکی از بالاترین مقامات دولت ایتالیا به فعالان اقتصادی ایران است. نخست وزیر ایتالیا اخیراً با هیاتی بلندپایه به ایران آمد و قول داد قراردادهای امضا‌شده عملیاتی شود.

بمانجان ندیمی

«قراردادها نباید فقط روی کاغذ بمانند»؛ این وعده یکی از بالاترین مقامات دولت ایتالیا به فعالان اقتصادی ایران است. نخست وزیر ایتالیا اخیراً با هیاتی بلندپایه به ایران آمد و قول داد قراردادهای امضا‌شده عملیاتی شود. ایتالیا از نخستین کشورهایی بود که پس از توافق لوزان برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد. ضمن اینکه این کشور اروپایی کارنامه خوبی را از همکاری خود با ایران در دوره تحریم‌ها به ثبت رسانده است. ایتالیا همواره جزو سرلیست‌های شرکای تجاری ایران در اروپا بوده و هم‌اکنون نیز با اجرای برجام خواهان کسب بازار ایران است. تا جایی که بیشترین هیات‌های اقتصادی اروپایی را برای مذاکره با فعالان اقتصادی روانه تهران کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایرانیان را نیز برای همکاری با ایتالیا ترغیب می‌کند، همین سابقه تاریخی ارتباط با این کشور است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، ایتالیا شریک قابل اطمینانی برای ایران محسوب می‌شود. از سویی زیرساخت برخی از صنایع ایران نیز ایتالیایی است و می‌توان رد پای این کشور را در صنایعی همچون فولاد دید. همچنین صنعت نساجی نیز جزو صنایعی است که می‌تواند در صورت همکاری با ایتالیا رشد قابل توجهی داشته باشد. البته همکاری در این زمینه، در گذشته نیز وجود داشته و پس از برجام نیز تفاهمنامه‌هایی در این زمینه به امضای دو طرف رسیده است. سفر اخیر متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا با امضای 12 قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، فولاد، مخابرات و هوانوردی، فرودگاهی و پزشکی میان دو کشور همراه بود. دراین سفر، قرارداد همکاری میان انجمن شرکت‌های ساخت و مهندسی صنعت نفت ایران و شرکت انیمپ ایتالیا، قرارداد بین اتحادیه پوشاک تهران با شرکت ایتالیایی «سیستم مدا ایتالیا»، تفاهمنامه دوجانبه بین گروه آی.ام.کیو (IMQ) ایتالیا با شرکت ایرانی مهندسی و صنایع فهامه، قرارداد همکاری بین شرکت فولاد بوتیا ایران (بیسکو) و شرکت دانیلی ایتالیا، قرارداد همکاری بین شرکت فولاد بوتیا (بیسکو) با شرکت «فاتا اسپا» ایتالیا،‌ موافقتنامه بین شرکت فولاد مبارکه با شرکت «مارسگاگلیا» ایتالیا، موافقتنامه بین شرکت مخابرات ایران با شرکت ایتالیایی «ایتال تل»، یادداشت تفاهمی بین شرکت «آیتی وای» ایتالیا و شرکت سرمایه‌گذاری پاتاسا ایران، موافقتنامه همکاری بین شرکت «بل للی گروپ» ایتالیا با شرکت جهانپارس ایران، موافقتنامه بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با شرکت «ویتالی اسپا» ایتالیا، یادداشت تفاهم بین دانشگاه شهید بهشتی تهران با شرکت معماری «استفانو بوری» و قرارداد بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با شرکت «دیمنشن اسپا» به امضای دو طرف رسید.
اما موانعی نیز برای همکاری با این کشور اروپایی وجود دارد. موانع بانکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی ایرانی است. اما متئو رنتزی در این زمینه نیز وعده همکاری داده و قرار است با بانک‌های ایتالیایی وارد مذاکره شود. از سویی بیمه ساچه که یکی از معتبرترین بیمه‌های ایتالیاست، قرار است پروژه‌های بزرگ را تضمین کند. شرکت بیمه ساچه چهار میلیارد یورو اعتبار برای تضمین صادرات اختصاص داده است که بسیار قابل توجه است. بنابراین بخش اعظمی از نگرانی فعالان اقتصادی در خصوص برقراری رابطه با این کشور اروپایی برطرف خواهد شد. ایتالیایی‌ها می‌توانند سفیر ایران در اروپا باشند. چرا که اگر قراردادهای آنها اجرایی شود قطعاً سایر کشورهای اروپایی را نسبت به همکاری با ایران ترغیب خواهند کرد.
ضمن اینکه برخی از کارشناسان معتقدند ورود ایران به بازار ایتالیا آسان‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. البته موقعیت جغرافیایی ایران نیز برای ایتالیا بسیار جذاب است از این رو مقامات این کشور اعلام کرده‌اند سرمایه‌گذاری ایتالیا در ایران بی‌سابقه است. قطعاً حضور اخیر 700 بنگاه اقتصادی، 50 سازمان، 20 موسسه بانکی و 1200 نماینده تجاری در تهران از ایتالیا نشانه تعامل عمیق و استقبال این کشور از همکاری با ایران است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها