شناسه خبر : 20751 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نقد مجلس به ارتباط وزیر پیشنهادی با وزارت ارتباطات

سال‌های دور از ارتباطات

محمود واعظی شگفتی کابینه معرفی‌شده روحانی نام گرفت. اگر کسی می‌خواند که یک وزیر پیشنهادی در کارنامه‌اش «دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و همچنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است.

محمود واعظی شگفتی کابینه معرفی‌شده روحانی نام گرفت. اگر کسی می‌خواند که یک وزیر پیشنهادی در کارنامه‌اش «دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و همچنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است. مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ بوده و مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ بوده و معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و بعد هم در دولت خاتمی معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ شده و از آن سال هم معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مجمع تشخیص مصلحت نظام از ۱۳۷۸ تاکنون را بر عهده دارد» امکان ندارد تصور کند که این فرد با این ویژگی‌ها نه به عنوان وزیر امور خارجه، بلکه وزیر ارتباطات و فناوری معرفی می‌شود. آن هم تنها به استناد فوق لیسانس الکترونیک و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵. یعنی آخرین سابقه کاری در وزارت پست و تلگراف و تلفن را داشته آن هم مربوط به 27 سال پیش.
همین سابقه طولانی در وزارت امور خارجه گرچه برای گزینه وزارت امور خارجه می‌توانست برای واعظی مفید باشد برای تصدی پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برایش دردسرساز شده است. برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اولین مخالفان واعظی شدند. به گفته آنها بهتر بود فردی از بدنه وزارت ارتباطات برای این سمت انتخاب می‌شد نه اینکه فردی برای این سمت انتخاب شود که حداقل 20 سال است سمت این وزارتخانه نرفته و نمی‌داند تجهیزات این وزارتخانه امروز چقدر نسبت به 20 سال قبل تغییر کرده است. کمال‌الدین پیرموذن در این باره می‌گوید: «من به او رای می‌دهم اما خود آقای واعظی هم قبول دارد که ماه‌های اول با راه بسیار سختی رو‌به‌روست. او به شدت از فضای وزارتخانه و مشکلات و امکاناتش دور است. اگر نتواند با بدنه وزارتخانه ارتباط خوبی بگیرد، از وزرایی خواهد بود که با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.» به گفته پیرموذن، اعضای کمیسیون از شنیدن نام او به عنوان وزیر در وزارت ارتباطات شگفت‌زده شدند. کوثری امنیتی ملی می‌گوید‌: «ما فکر می‌کنیم چون ایشان عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بوده به این سمت انتخاب شده و آقای روحانی وقتی دیدند که وزنه ظریف برای وزارت خارجه قوی‌تر است و آقای واعظی سهمی از وزارتخانه‌ها نبرده است، سابقه 20 سال پیش ایشان را بهانه کرده‌اند و گفتند خب واعظی را برای ارتباطات می‌گذاریم. این شبهه خطرناکی است و آقای روحانی باید بگوید چطور وزیری که ربع قرن پیش مدیر مخابرات بوده امروز برای وزارت کلیدی ارتباطات مناسب است.» هاشمی یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا که به طیف پایداری‌ها نزدیک‌تر است، می‌گوید: «واعظی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنها به معنی لفظی ارتباطات به خاطر تجاربش در روابط بین‌الملل نزدیک است وگرنه چطور فردی که عمری را در وزارت امور خارجه سپری کرده امروز می‌خواهد در مورد آی‌تی و موارد مشابه تصمیم بگیرد.»
سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن که خود وزیر ارتباطات دولت نهم بوده، حاضر به اعلام موضع‌گیری صریح نیست و تنها به گفتن این جمله بسنده می‌کند که واکنش وزارت ارتباطات نسبت به نام آقای واعظی مثبت نبود و شاید باورشان نمی‌شد که روحانی فردی را برای این وزارتخانه انتخاب کند که تا این میزان با این وزارتخانه غریبه است. بیاتیان در کمیسیون صنایع و معادن هم نظر مشابهی دارد و می‌گوید چرا آقای روحانی وزیری انتخاب کرد که بی‌اغراق حتی ممکن است اگر یک سال پیش از ایشان آدرس وزارتخانه ارتباطات را می‌پرسیدیم نمی‌توانست بگوید در کدام خیابان قرار دارد؟ به گفته بیاتیان درست است که واعظی حاشیه سیاسی و حرف‌هایی از این دست ندارد اما آنقدر به وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات نامربوط است که خیلی سخت می‌شود به نمایندگان گفت «ریسک کنید و به وزیر نامربوط رای بدهید و دعا کنید که موفق شود». پیش از این بعضی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نصرالله جهانگرد و احمد معتمدی را از گزینه‌های احتمالی برای معرفی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دانسته بودند و واعظی را در کنار کمال خرازی و ظریف گزینه وزارت خارجه معرفی کرده بودند. جهانگرد و احمد معتمدی برخلاف واعظی سابقه قوی‌تری در این وزارتخانه داشتند. محمود واعظی از مشاوران حسن روحانی در دوره رقابت‌های انتخاباتی بود و در برنامه دیروز امروز فردای شبکه سه با باقری رئیس ستاد جلیلی به مناظره پرداخت. حتی در این مناظره واعظی در قامت نماینده روحانی در بخش سیاست خارجی وارد شد و افکار عمومی تصورشان از واعظی به عنوان نماینده سیاسی روحانی نقش بست. رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته ارتباطات مجلس، مهم‌ترین برنامه‌ها و وعده محمود واعظی را افزایش سرعت اینترنت و تلاش برای گسترش دسترسی خانوار ایرانی به اینترنت پرسرعت عنوان کرده و گفته این وزیر پیشنهادی تاکید داشته دولت برای اتمام فاز اجرایی شبکه ملی اطلاعات اهتمام به خرج خواهد داد. به گفته این نماینده دیدگاه محمود واعظی برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور کاملاً مثبت و هم‌صدا با نمایندگان کمیسیون صنایع است و نمایندگان از پاسخگویی این وزیر پیشنهادی راضی بودند و در کل به نظر می‌رسد کمیسیون صنایع مجلس در مورد این گزینه پیشنهادی اتفاق نظر مثبت دارد. ساماندهی به وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور و تصویب هرچه سریع‌تر نظام جامع فناوری اطلاعات کشور از جمله دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی محمود واعظی در این جلسه بوده است اما بذرپاش می‌گوید این حرف را قبول ندارد و در همان جلسه کمیسیون برخی از نمایندگان عنوان می‌کردند که به واعظی رای نمی‌دهند.
به هر حال بعید است که واعظی به دلیل نداشتن سابقه کار مرتبط با این سمت، از سوی اکثریت اصولگرایان رد شود. چرا که واعظی کمتر حاشیه سیاسی دارد و اصولگرایان بیشتر ترجیح می‌دهند به مصاف گزینه‌هایی بروند که به قول آنها، روی خط قرمز آنها حرکت کرده‌اند و مواضع سیاسی‌شان مخالف چارچوب‌های آنهاست. گرچه واعظی نزدیکی زیادی به آقای هاشمی دارد؛ اما این موضوع از سوی اصولگرایان چندان حساسیت‌برانگیز نیست. البته واعظی یکی از نکات مثبت رزومه‌اش تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی است. در رزومه کاری که به مجلس ارائه کرد، آمده است: «در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی ساکرامنتو در رشته مهندسی برق اخذ کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفتم. بعد از اتمام آن وارد مقطع دکترای رشته مهندسی مخابرات ایالتی لوئیزیانا شدم؛ که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با احساس ضرورت خدمت به میهن اسلامی از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکترا صرف‌نظر و به ایران مراجعت کردم. پس از مراجعت به کشور در اواخر سال ۱۳۵۸ و در دوران وزارت شهید بزرگوار دکتر قندی، به خانواده بزرگ مخابرات پیوسته و تا سال ۱۳۶۵ در سمت‌های زیر مشغول خدمت بوده‌ام: معاون مرکز مایکروویو کشور، رئیس مرکز مایکروویو کشور، مدیر کل تلگراف و تلکس، مدیرکل خدمات تلفن شهری، معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن، رئیس هیات‌مدیره و مدیر‌عامل شرکت مخابرات ایران: از اواسط سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۶۵، دوران پر‌افتخار خدمت خود در مجموعه عظیم مخابرات کشور، چالش‌های اصلی نگهداری، توسعه و مهندسی و ارائه سرویس‌های مخابراتی با توجه به اخراج بالغ بر دو هزار نفر از کارشناسان و مدیران آمریکایی از بدنه مخابرات کشور بعد از انقلاب اسلامی بود. تشکیل شورای برنامه‌ریزی مخابرات و استفاده از کارشناسان و مدیران برجسته مخابراتی و استادان دانشگاهی گامی در تحقق این هدف مهم در شرایط محیطی آن زمان بود. تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی گذر از شبکه موجود آنالوگ به شبکه دیجیتال از اقدامات اساسی این دوره محسوب می‌شود. شرایط ویژه جنگ تحمیلی و فعالیت جریان‌های ضد‌انقلابی، محیط کار و فعالیت موثر در آن زمان را با دشواری‌های ویژه روبه‌رو کرده بود. با توجه به پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی، ساماندهی و ساختار‌سازی بخش مهم و حیاتی ارتباطات کشور ضروری بود: که نسبت به آن اقدامات اساسی صورت گرفت. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید نمایندگان با دوگانه دیپلمات- ارتباطات کابینه روحانی چه برخوردی می‌کنند. شاید شانس بالای او این است که اگر قرار باشد از کابینه روحانی وزیری بیفتد، گزینه‌های دیگری هم برای طیف مخالف در مجلس هست که به ماندن واعظی رضایت دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها