شناسه خبر : 20733 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ادعای گالوپ در مورد زندگی ایرانیان

نیمی از ایرانیان پول کافی برای مسکن و خوراک ندارند

انتخاب حسن روحانی اعتدال‌گرا به ریاست‌جمهوری توسط شهروندان ایرانی به طور گسترده‌ای به معنای شاهدی بر تمایل آنان برای تغییرات معنی‌دار در کشورشان تفسیر شده است. روحانی رئیس‌جمهور مردمی خواهد بود که اضطراب و استرس فزاینده‌ای دارند. نیمی از ایرانیان می‌گویند در سال گذشته اوقاتی بوده که پول لازم برای مسکن مناسب و یا مقدار لازم غذای مورد نیاز خانواده خود را نداشته‌اند.

انتخاب حسن روحانی اعتدال‌گرا به ریاست‌جمهوری توسط شهروندان ایرانی به طور گسترده‌ای به معنای شاهدی بر تمایل آنان برای تغییرات معنی‌دار در کشورشان تفسیر شده است. روحانی رئیس‌جمهور مردمی خواهد بود که اضطراب و استرس فزاینده‌ای دارند. نیمی از ایرانیان می‌گویند در سال گذشته اوقاتی بوده که پول لازم برای مسکن مناسب و یا مقدار لازم غذای مورد نیاز خانواده خود را نداشته‌اند. به هر حال رقم 50 درصد بالاترین رقم در بین 19 ملت خاورمیانه و منطقه شمال آفریقاست که موسسه گالوپ در سال‌های 2012 و 2013 در آنها نظرسنجی انجام داده است. اغلب ایرانیان اثرات تحریم‌های بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده و در طول دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته احساس کرده‌اند. برای مثال در سال 2011 اتحادیه اروپا تحریم نفتی علیه ایران اعمال کرد که ماهانه میلیون‌ها دلار از درآمدهای نفتی دولت ایران را مورد هدف قرار داده بود.
اخیراً باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نهمین دور تحریم‌ها را به دولتش ابلاغ کرد که هدفش تحریم استفاده از پول ایرانی در موسسات مالی خارجی است. نتایج انباشته این تحریم بی‌ثباتی اقتصاد ایران، تشدید تورم و افزایش نرخ بیکاری خواهد بود. داده‌های گالوپ نشان می‌دهد 27 درصد از نیروی کار ایرانی در حال حاضر بیکار هستند و 34 درصد نیز با شرایط و تسهیلات کمتر از حد مطلوب کار پیدا کرده‌اند. در حال حاضر نیمی از ایرانیان بزرگسال می‌گویند تحریم‌ها به معاش شخصی آنها ضربه بزرگی زده است در حالی که 35 درصد دیگر می‌گویند معیشت آنها تا حدودی از تحریم‌ها ضربه خورده است. این چشم‌انداز نشان‌دهنده خوش‌بینی رو به افول ایرانی‌ها در مورد استانداردهای زندگی‌شان است. 34 درصد از ایرانیان در سال 2012 گفته‌اند استانداردهای زندگی آنها بدتر شده در حالی که این رقم برای سال 2011 حدود 20 درصد بود. همچنین نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد شادابی روحی ایرانیان در طول دو سال گذشته رو به افول بوده است. در حال حاضر بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند قبل از پاسخگویی در اغلب ساعات روز احساس نگرانی (58 درصد)، غم (54 درصد) و خشم (54 درصد) دارند. این ارقام از سال 2011 به بعد افزایش قابل توجهی داشته و اکنون بالاترین رقم در منطقه است. مشکلات اقتصادی فزاینده در بین مردم ایران معانی متفاوتی را برای آینده روابط واشنگتن و تهران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی خواهد داشت. برخی رهبران غربی ممکن است این ارقام را به عنوان نتیجه کارکرد تحریم‌های بین‌المللی در نظر بگیرند و خواستار تداوم آن باشند. با این حال همان‌گونه که برخی مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق این کشور ادعا کرده‌اند مردم ایران هدف تحریم‌ها نیستند. علاوه بر این گالوپ به این نتیجه رسیده 68 درصد ایرانی‌ها از تلاش‌های کشورشان برای توسعه توانایی‌های هسته‌ای خود حمایت می‌کنند. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل گزارش داده هیچ نشانه‌ای گزارش نشده که تحریم‌ها باعث کاهش سرعت برنامه هسته‌ای شده باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها