شناسه خبر : 20671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آغاز به کار ایرلاین جرمنیا در گفت‌وگو با علی‌اکبر کوکب‌زاده و فلوریان اشتال

در بازار ایران به برتری فکر می‌کنیم

پس از تعدیل تحریم‌ها در صنعت هواپیمایی ایران بعد از توافق ژنو در سال گذشته خبرهای مختلفی پیرامون درخواست شرکت‌های هواپیمایی در جهان به ویژه اروپا برای همکاری با ایران مطرح شد.

پس از تعدیل تحریم‌ها در صنعت هواپیمایی ایران بعد از توافق ژنو در سال گذشته خبرهای مختلفی پیرامون درخواست شرکت‌های هواپیمایی در جهان به ویژه اروپا برای همکاری با ایران مطرح شد. اگرچه در حال حاضر بیش از 30 ایرلاین خارجی از 20 کشور جهان در ایران فعال هستند با این همه همکاری ایران با ایرلاین‌های اروپایی از اقبال بیشتری برخوردار است. چندی پیش سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد با توجه به افزایش تقاضای بازار و درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای پرواز به ایران، یک ایرلاین آلمانی متقاضی برقراری پرواز از آلمان به ایران است. در این راستا با امضا موافقتنامه‌های هوایی بین دو کشور آلمان و ایران مجوز پرواز صادر و قرار شد شرکت هواپیمایی جرمنیا به زودی چهار پرواز در هفته در مسیرهای منتهی به دوسلدورف، هامبورگ و برلین به تهران و مشهد را آغاز کند. در هفته گذشته نمایندگی ایرلاین آلمانی جرمنیا در ایران با حضور فعالان و مدیران صنعت حمل‌ونقل هوایی و گردشگری ایران و تعدادی از مدیران این شرکت آلمانی رسماً افتتاح شد. شرکت هواپیمایی جرمنیا یکی از ایرلاین‌های مطرح در آلمان بوده که در سال 1979 تاسیس شده است و سالانه میلیون‌ها مسافر با پروازهای این شرکت هواپیمایی به اصلی‌ترین نقاط دنیا سفر می‌کنند. مسیرهای اصلی این ایرلاین در حال حاضر بیش از 150 مسیر در اروپا، شمال آفریقا، غرب آسیا و آمریکاست. به این بهانه در میزگردی با حضور علی‌اکبر کوکب‌زاده، نماینده شرکت هواپیمایی جرمنیا در ایران و مدیرعامل شرکت گهر پارک پرنیان و فلوریان اشتال، مدیر فروش شرکت هواپیمایی جرمنیا و مبتکر پرواز جرمنیا به ایران نحوه ورود و اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و برنامه‌های این شرکت در جهت توسعه پروازهای خود در ایران و جذابیت‌های بازار حمل و نقل هوایی ایران را در زمینه سرمایه‌گذاری به بحث و بررسی گذاشتیم.



چه عواملی باعث شد تا امروز شاهد افتتاح دفتر نمایندگی شرکت هواپیمایی جرمنیا و آغاز به کار رسمی این ایرلاین آلمانی در کشورمان باشیم؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده: اجازه بدهید قبل از اینکه به این پرسش پاسخ بدهم درباره فعالیت‌های شرکت گهر پارک پرنیان توضیح بدهم. چراکه این شرکت نماینده ایرلاین جرمنیا در ایران است. ما بیش از 30 سال در صنعت هواپیمایی و گردشگری ایران سابقه داریم. یکی از برنامه‌هایی که تاکنون به طور جدی پیگیری کرده‌ایم توسعه گردشگری خارجی و صنعت توریسم در ایران بوده است. ما در راستای اشاعه فرهنگ و تمدن کشورمان به گردشگران خارجی و همچنین فراهم آوردن امکانات برای گردشگری زیارتی از اروپا، تاکنون کارهای بسیاری انجام داده‌ایم و نقش بسزایی در این زمینه ایفا کرده‌ایم. باید توجه داشته باشیم برخورداری از سیستم حمل و نقل مطلوب از زیرساخت‌های اصلی توسعه گردشگری کشورمان است. اگر تعامل دوطرفه در زمینه روابط حمل و نقلی برقرار باشد و امکانات خوب و با‌کیفیتی به توریست‌ها ارائه داده شود به‌طور طبیعی بر اقبال گردشگران برای سفر به کشورمان افزوده خواهد شد. تلاش ما نیز به عنوان یک آژانس مسافرتی و گردشگری بر همین اصل استوار شده است. درست است که کشور ما از نظر جاذبه‌های توریستی جزو کشورهای اول جهان بوده اما در زمینه زیرساخت‌ها چندان قوی نیستیم. باید در این زمینه کارهای بسیاری در تمامی بخش‌هایی که باید امکانات خدماتی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها برای توریست‌ها ارائه دهند انجام شود. خوشبختانه در بخش حمل و نقل گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. امروز شاهد هستیم که شرکت‌های خارجی تمایل دارند برای همکاری در زمینه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی وارد ایران شوند. در این راستا شرکت جرمنیا هم نمایندگی خود را در ایران راه‌اندازی کرده است.

خب، حالا می‌گویید چطور شد به سراغ شرکت هواپیمایی جرمنیا رفتید؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:به هر حال به اینکه با کشورهای خارجی همکاری داشته باشیم و به تعاملات کشورمان با کشورهای خارجی توجه بسیاری داریم. از نظر روابط سیاسی همیشه آلمان و ایران روابط‌شان خوب بوده است و در حال حاضر به‌رغم تحریم‌ها ما همکاری خوبی در زمینه حمل و نقل با آلمان داریم. از نظر فرهنگی هم آلمانی‌ها بیشتر تمایل دارند با ایران تعامل داشته باشند.
فکر کردیم بهترین جا برای توسعه فعالیت‌های حمل و نقلی‌مان می‌تواند آلمان باشد. با توجه به اینکه خودشان هم رغبت نشان دادند و مایل بودند هر چه سریع‌تر با ایران همکاری داشته باشند، موفق شدیم تا زمینه‌های لازم را برای ورود جرمنیا به ایران فراهم کنیم. اگر این شرکت در ایران موفق شود فکر می‌کنم بقیه شرکت‌ها نیز وارد این عرصه شوند.

چطور شد جرمنیا تصمیم گرفت وارد عرصه حمل و نقل هوایی ایران شود؟
فلوریان اشتال: زمان زیادی است که جرمنیا در منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند، از جهاتی با حمل و نقل هوایی ایران آشنایی داشتیم به خاطر همین بسیار علاقه‌مند بودیم با ایران همکاری کنیم. معتقدم بین دو کشور ایران و آلمان یک رابطه قدیمی و پیوسته وجود داشته و دارد. بسیاری از ایرانی‌ها در آلمان زندگی می‌کنند و تا حدودی ما با فرهنگ ایران آشنایی داریم و ارتباط اقتصادی و تاریخی هم بین دو کشور ایران و آلمان وجود دارد. بنابراین این مسائل و موارد ازنظر ما نکات بسیار جالبی هستند و همیشه تمایل داشتیم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی با ایران از نزدیک همکاری داشته باشیم. شاید به همین دلیل بود که رغبت زیادی داشتیم که جرمنیا با ایران در زمینه حمل و نقل هوایی همکاری داشته باشد.

در خاورمیانه با چه کشورهایی همکاری دارید؟
فلوریان اشتال: ما زمان زیادی است که در بازار لبنان فعال هستیم. به‌طور مرتب به بیروت پرواز داریم. چند سالی است که در بازار عراق هم فعال شده‌ایم. به کردستان عراق نیز پرواز داریم. این به این معناست که جرمنیا مدت زیادی است که در کشورهای خاورمیانه و خاور دور فعالیت دارد. ایران نیز یکی از کشورهایی بود که تمایل داشتیم به شکلی با آن همکاری کنیم که خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق رخ داده است و ما در ایران حضور داریم.

چه مراحلی طی شد تا مجوز اخذ شد؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:از حدود یک‌سال قبل با توجه به نیازی که صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان داشت ما در شرکت گهر پرنیان با شرکت جرمنیا وارد مذاکره شدیم. پس از انجام توافق با این شرکت قرارداد امضا کردیم تا بتوانیم از خدمات پروازی این شرکت آلمانی استفاده کنیم. بعد از امضای قرارداد تلاش کردیم از دو طرف در آلمان و ایران مجوز پرواز به ایران را بگیریم. همکاری لازم از سوی سازمان هواپیمایی دو کشور انجام شد و با توجه به امضای توافقنامه حمل و نقلی موفق شدیم تا زمینه حضور این شرکت آلمانی را در ایران فراهم کنیم. امروز هم شاهد هستید که دفتر نمایندگی جرمنیا در ایران رسماً افتتاح شده است و شرکت گهر پرنیان هم نماینده انحصاری فروش هواپیمایی جرمنیا در ایران است. به هر حال استقبال خوبی از ما در سازمان هواپیمایی کشوری شده است. از طرفی زمینه برای ورود هواپیماهای جدید فراهم شده است. با توجه به تحریم‌ها ما نمی‌توانیم هواپیمای نو داشته باشیم و ورود یک ایرلاین خارجی کمک می‌کند تا از نظر سرویس‌دهی بتوانیم رضایت مسافران ایرانی را جلب کنیم. به‌طورکلی ورود ایرلاین خارجی هم به نفع مسافران کشورمان است و هم به نفع دولت و سازمان هواپیمایی کشوری.

آیا قبلاً هم تجربه دیگری در زمینه بین‌المللی داشته‌اید یا جرمنیا اولین شرکت در این زمینه است؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:ما قبلاً با کشور آلمان در زمینه حمل و نقل هوایی همکاری داشته‌ایم. پیش از این یکی از ایرلاین‌های ایرانی را به آلمان برده بودیم اما این بار یک ایرلاین آلمانی را به ایران آورده‌ایم. به هر حال چون از گذشته با آلمان همکاری داشتیم به نظر می‌رسید در این زمینه بهتر است بازهم با آلمان همکاری کنیم و پس از آن به سمت دیگر کشورها برویم.

درباره فعالیت‌های ایرلاین جرمنیا بیشتر توضیح می‌دهید؟
فلوریان اشتال: جرمنیا یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های خصوصی آلمان است که مالکان خصوصی دارد و به‌طور خانوادگی اداره می‌شود. این شرکت در سال 1979 تاسیس شده است. این شرکت در حال حاضر 24 هواپیما دارد و عمدتاً در زمینه فعالیت‌های توریستی و چارتری در بازار اروپا فعالیت می‌کند. همان‌طور که گفتم ما علاوه بر اروپا در خاورمیانه حضور فعال داریم. همچنین در کشورهای آفریقای شمالی و دریای مدیترانه هم در زمینه توریستی و چارتری فعال هستیم و در زمینه خطوط برنامه‌ای با کشورهای بالکان مستمر فعالیت داریم. مدتی هم در خاورمیانه در سوریه پرواز داشتیم که به علت اتفاقات سیاسی که در آنجا رخ داد فعلاً به سوریه پرواز نداریم.

جرمنیا چه سهمی در بازار آلمان دارد؟
فلوریان اشتال: ما تلاش کردیم در رقابت بین ایرلاین‌های آلمانی سهم مناسبی به خود اختصاص دهیم. به هر حال رقابت در آنجا بسیار سخت است چرا که شرکت‌های بسیاری فعال هستند. با این وجود سهم خوبی داریم و از نظر ظرفیت ما رتبه هفت را داریم. همان‌طور که اشاره کردم ما بیشتر در زمینه توریستی در بازار اروپا و خاورمیانه فعال هستیم.

با توجه به این امر چه مسائلی باعث شده است که شما به سمت همکاری با شرکت‌های خارجی گام بردارید، با توجه به اینکه هنوز توافق در زمینه مذاکرات هسته‌ای حاصل نشده است آیا این امر نمی‌تواند در جهت همکاری با شرکت‌های خارجی مشکل‌ساز باشد؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیاست که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم، سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. صنعت گردشگری از طریق جذب گردشگران یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوری که بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند. بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و... بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می‌آورند. همان‌طور که تاکید کردم در ایران گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگران خارجی، به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابه‌جایی و سایر فعالیت‌های مربوطه، توسعه اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت و در درازمدت باعث افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال و توسعه زیربنایی کشور عزیزمان می‌شود. لذا ما در شرکت گهر پارک پرنیان با ایجاد بسترهای زیربنایی خطوط پروازی برای حضور گردشگران و زائران ورودی به کشور، این فرصت را برای کشور به وجود آورده‌ایم تا بتواند به نحو شایسته از آن برای بهبود صنعت گردشگری در آینده استفاده کند. در حال حاضر در زمینه تحریم مشکل چندانی برای همکاری ما با این شرکت آلمانی وجود ندارد. ما نگرانی‌ای از این بابت نداریم چون مجوزها هم صادر شده است.
فلوریان اشتال: مشکلی در زمینه تحریم‌های ایران نداریم. تصور هم نمی‌کنم با مشکل خاصی مواجه شویم. ما کارهایمان را شروع کرده‌ایم و از اوایل سال 2015 نیز پروازهایمان در ایران آغاز می‌شود. در حال حاضر چون در اواخر سال 2014 قرار داریم در حال آماده‌سازی زمینه‌های لازم هستیم و از اول سال جدید برنامه‌های پروازی‌مان شروع می‌شود. به هر حال ما با توجه به قرارداد مربوطه تمام مجوزها را از دو طرف گرفته‌ایم. برنامه پروازی را در واقع انجام داده‌ایم و مجوزهای آن صادر شده است. سیستم‌های فروش‌مان را تقریباً ایجاد کرده‌ایم و به زودی فعالیت‌های پروازی‌مان را شروع می‌کنیم.

ترکیب ناوگان جرمنیا از چه هواپیما‌هایی تشکیل شده است؟
فلوریان اشتال: شرکت هواپیمایی جرمنیا در حال حاضر با ناوگان مجهز 24 هواپیما اعم از 10 هواپیمای بوئینگ B737-700، 9 هواپیمای ایرباس A319-112، پنج هواپیمای ایرباس A321-211 و با بیش از 850 نفر خدمه پروازی، قادر به خدمت‌رسانی به مسافران ایرانی و خارجی است.

برای شرکت شما ترکیب ناوگان جرمنیا چقدر مهم بوده است که با توجه به این ترکیب ناوگان این شرکت را انتخاب کردید؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:ترکیب ناوگان یک ایرلاین برای همکاری ما بسیار مهم است. درست است که جرمنیا در حدود 40 سال سابقه دارد اما اکثر هواپیماهایش نو است و همان‌طور که گفته شده است 24 هواپیما از نوع بوئینگ و ایرباس دارد. اتفاقاً یکی از ویژگی‌های این شرکت این است که هواپیماهایش کهنه نیستند و این به هر حال می‌تواند در دادن سرویس‌های مناسب با‌کیفیت به مسافرهای ایرانی خیلی کمک کند. تاکید کردم همین امر باعث شد سازمان هواپیمایی نسبت به ورود این ایرلاین استقبال بسیاری داشته باشد. چرا که در حال حاضر ورود هواپیمای نو برای کشور ما که در تحریم قرار داریم بسیار اهمیت دارد. البته برای این شرکت آلمانی نیز حضور در بازار ایران اهمیت بسیاری دارد. ما بازار بزرگی داریم که از نظر اقتصادی برای شرکت‌های خارجی بسیار قابل توجه است.

در این زمینه رقیب‌هایتان در ایران چه کسانی هستند؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:فکر نمی‌کنم در شرکت گهر پارک پرنیان رقیب جدی داشته باشیم. البته ممکن است با موفقیت‌هایی که به دست می‌آوریم شرکت‌های دیگر هم راغب باشند در این زمینه با ما رقابت داشته باشند. اما ما بسیار جلوتر هستیم. حتی در برنامه داریم که با سایر شرکت‌های خارجی نیز همکاری داشته باشیم. فعلاً با جرمنیا شروع می‌کنیم ولی هدف ارتقای توریست ورودی است. مثلاً برای مشهد یکی از اهداف ما این است که بتوانیم شیعیان جهان را به این شهر مقدس بیاوریم. با جرمنیا شروع کردیم چراکه این اولین بار است که یک پرواز اروپایی از اروپا می‌خواهد وارد مشهد شود. این امر بسیار مهم است. همین پرواز مشهد خیلی استقبال شد، احتمال اینکه این شرکت پروازهایش را برای مشهد افزایش دهد زیاد است و این نشان می‌دهد توریست مذهبی هم بسیار داریم.

چه برنامه‌ای در زمینه توسعه فعالیت‌هایتان دارید؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:بیشتر در زمینه جذب توریست ورودی متمرکز هستیم. در این زمینه هم توریست زیارتی و هم سیاحتی را در نظر داریم و اینکه در آینده می‌خواهیم پروازهایی را به اصفهان و شیراز به عنوان پایتخت‌های تاریخی ایران برنامه‌ریزی کنیم که توریست‌ها مستقیم بتوانند وارد این مناطق بشوند. یعنی مسافران از اروپا و کشورهای دیگر مستقیم وارد این شهرها شوند. این امر در جذب توریست بسیار مهم است. چراکه وقتی توریست مستقیم وارد شهری که تمایل دارد به آن سفر کند، شود هم حمل و نقل آسان‌تری دارد و هم از جهت دیگر مسائل رفاهی چون آماده بودن هتل خیالش راحت است و کمتر دچار سختی خواهد شد.

جرمنیا بازار ایران را در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه مثل لبنان و عراق چگونه می‌بیند؟
فلوریان اشتال: به هر حال بازار ایران بزرگ‌تر است. اما به ‌طور کلی به نظرم تفاوت‌هایش وقتی که پروازهای ایران را شروع می‌کنیم، معلوم می‌شود. به نظرم موفقیتی که ما در کشورهای همسایه ایران داریم می‌توانیم در داخل ایران هم کسب کنیم. تا الان برنامه‌ریزی ما یک فعالیت نرمالی بوده است و با توجه به اینکه کشور ایران از نظر جمعیت تفاوت دارد با عراق و لبنان بنابراین بازار بهتری می‌تواند باشد. ما امیدواری بسیاری برای موفقیت در ایران داریم. مطمئن هستیم اهدافی که پیش‌بینی کرده‌ایم حتماً محقق خواهند شد.

از بعد اقتصادی و سوددهی در انجام پروازهای جرمنیا چه میزان سود را تخمین زده‌اید؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:قطعاً صنعت گردشگری سود دارد. یعنی یکی از صنعت‌هایی است که اولاً اشتغال بسیاری ایجاد می‌کند. دوماً سود زیادی برای کسانی که درگیر این صنعت هستند، دارد. از آن مهم‌تر ارز وارد کشور می‌کند با توجه به قیمت‌هایی که در داخل و در خارج هست قطعاً سود مناسبی دارد.
فلوریان اشتال: ما قطعاً برآورد اقتصادی انجام داده‌ایم. طبیعی است که شرکت هواپیمایی جرمنیا از قبل این مطالعات را داشته باشد و در خصوص امکانات و موفقیت‌مان حتماً این موارد را دیده‌ایم و با توجه به این امر در بازار ایران حاضر شده‌ایم. ما می‌دانیم و معتقد هستیم ایران یک بازار خوب و سودده در زمینه حمل و نقل هوایی دارد.

در رقابت با ایرلاین‌های ایرانی چطور؟
فلوریان اشتال: ما اطلاعات کامل در مورد هواپیماها و شرکت‌های ایرانی داریم و به نظرم رقابت خوبی با آنها داریم. بقیه موارد را می‌گذاریم تا در واقع زمان به ما ثابت بکند که چطوری خودمان را در ایران جا می‌اندازیم. شرکت جرمنیا برای هرگونه همکاری و هر گونه حمایت از ایرلاین‌های ایرانی آماده است و با کمال میل حاضر به همکاری با ایرلاین‌های ایرانی هستیم. حتی با بعضی ایرلاین‌های ایرانی نیز مذاکره کرده‌ایم تا با هم همکاری داشته باشیم.

آنها هم استقبال کرده‌اند؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده: بله، برخی از ایرلاین‌ها داخلی حتی استقبال کرده‌اند.

کدام ایرلاین‌ها هستند؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:با کیش‌ایر و آسمان در این زمینه صحبت کرده‌ایم. البته با ایران‌ایر هم مذاکراتی انجام شده است. به هر حال در زمینه صنعت هوایی خیلی کارها در ایران می‌توان انجام داد و اصلاً هیچ جای شکی وجود ندارد. باید دو طرف توانایی‌های همدیگر را بشناسند و بر اساس توافق‌هایی که انجام می‌شود می‌توان توسعه بیشتری در زمینه همکاری‌ها داد.

فلوریان اشتال: در زمینه زیرساخت‌های فرودگاهی، ایران را چگونه می‌بینید؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:با توجه به بازدیدی که به تازگی از فرودگاه امام خمینی داشته‌ایم مطمئن هستیم که هر امکاناتی را که احتیاج داشته باشیم این فرودگاه دارد و می‌توانیم از امکاناتش بهترین استفاده را کنیم. آمادگی و همکاری در فرودگاه‌های ایران بسیار عالی است و آن‌طور که استنباط کردیم وقتی پروازهایمان را شروع کنیم همکاری خوبی خواهیم داشت. خوشبختانه ایران در این زمینه کمبودی ندارد. ما بسیار خرسندیم که با این کشور تعامل و همکاری حمل و نقلی داریم. نگرانی در زمینه زیرساخت‌ها و امکانات هوایی نداریم.

به‌جز تهران در کدام شهرهای ایران پرواز برقرار می‌کنید؟
فلوریان اشتال: برنامه‌ریزی کردیم که از دوسلدورف به تهران پرواز داشته باشیم و از برلین به تهران و از هامبورگ به مشهد پروازهایمان انجام شوند. برنامه‌ریزی شده است که تمام این پروازها همزمان در ابتدای سال جدید شروع شود.

در ایران مسافران در زمینه خدمات شرکت‌های هواپیمایی گله و شکایت دارند و همیشه می‌گویند خدمات چندان مناسبی به آنها ارائه نمی‌شود. جرمنیا چه برنامه‌ای دارد تا خدمات با‌کیفیتی را به مسافران ایرانی در جهت کسب رضایت آنها ارائه دهد؟
فلوریان اشتال: اولویت اول ما این است که خدمات را با کیفیت عالی و با قیمت مناسب ارائه بدهیم و تجربه‌ای هم که در این زمینه داریم و با توجه به استقبالی که مشتری‌های ما تاکنون از ما کرده‌اند مطمئن هستیم که مشتری‌های ما در ایران یعنی در واقع مسافران ایرانی راضی خواهند بود. باید منتظر بود تا پروازهای ما به زودی انجام شود تا نشان بدهیم کیفیت در اولویت کارهای ماست.
علی‌اکبر کوکب‌زاده:در مجموع هفته‌ای پنج پرواز از آلمان به ایران انجام خواهد شد که چهار پرواز به مقصد تهران و یک پرواز به مشهد است. علاوه بر مشهد و تهران، شهرهای اصفهان و شیراز نیز در لیست پروازهای آتی این شرکت هستند. قیمت‌ها هم مناسب‌اند چون برای جذب مسافر قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم تا مسافران تشویق شوند از این ایرلاین در مقابل ایرلاین رقیب لوفت‌هانزا و ایرلاین‌های دیگر استفاده کنند. معتقدم خدمات ممتاز شرکت هواپیمایی جرمنیا از جمله امتیازات این شرکت هواپیمایی است و مسافرتی مطمئن را برای ایرانی‌ها ترتیب خواهد داد.

پروازهای جرمنیا رسماً چه زمانی آغاز خواهد شد؟
علی‌اکبر کوکب‌زاده:طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده از 25 دی‌ماه سال جاری اولین پرواز این شرکت هواپیمایی به مقصد ایران انجام خواهد شد. یعنی درست ابتدای سال جدید میلادی پروازهای جرمنیا شروع می‌شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها