شناسه خبر : 20665 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا مجلس می‌خواهد به ماجرای زنجانی ورود پیدا کند؟

تفحص یا تلافی؟

پای بسیاری به میان آمده؛ از وزارت اطلاعات تا دیوان محاسبات؛ از سردار قاسمی تا محمود بهمنی؛ مجلس به میدان آمده و می‌گوید که درست است مملکت قوه قضائیه دارد و دیوان محاسبات، اما در یک سال و نیم گذشته هیچ کدام به خاطر پول‌های نفتی که به ادعای وزارت نفت بین دو تا ۸/۲ میلیارد دلار است، اقدام نکرده‌اند.

پای بسیاری به میان آمده؛ از وزارت اطلاعات تا دیوان محاسبات؛ از سردار قاسمی تا محمود بهمنی؛ مجلس به میدان آمده و می‌گوید که درست است مملکت قوه قضائیه دارد و دیوان محاسبات، اما در یک سال و نیم گذشته هیچ کدام به خاطر پول‌های نفتی که به ادعای وزارت نفت بین دو تا 8/2 میلیارد دلار است، اقدام نکرده‌اند. به همین دلیل اصرار دارند که باید تحقیق و تفحص شود.
کمیسیون انرژی پیشقدم شده؛ جلسه‌های متعددی گرفته‌اند و به گفته اعضا به جز کارشناسان وزارت اطلاعات، دستگاه‌های دخیل دیگر نمایندگان‌شان در این جلسه‌ها حضور پیدا کرده‌اند تا مشخص شود که چطور می‌شود فردی نفتکش بگیرد و ببرد و بفروشد و هنوز پولش را برنگرداند.
بابک زنجانی پیشتر توسط سایت‌ها نامش به میدان آمد. رسانه‌ها لقب بزرگ‌ترین دلال تحریم را به او دادند و از نفت‌هایی که برده و پولش هنوز به خزانه برنگشته خبر دادند، اما مجلس هیچ‌گاه وارد میدان نشد؛ تا روزی که محمود احمدی‌نژاد آن فیلم جنجالی را در مجلس نشان داد و برای خط و نشان کشیدن برای برادران لاریجانی، بابک زنجانی و مرتضوی شدند قربانیان. چند باری از زنجانی نام برده شد؛ در مجلس زمزمه شد که این مرد بدهکار بزرگ نفتی است و چرا باید وقتی به وزارت نفت بدهکار است، دلارهایش در سرمایه‌گذاری‌های تامین اجتماعی خرج شود؟
باز هم بیش از زمزمه نبود؛ نه احضاری، نه جوابگویی‌ای؛ تا اینکه بیژن‌ زنگنه، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، نرفته خانه‌تکانی کرد و از بدهکار بزرگی گفت که نفت برده و پول نیاورده.
بابک زنجانی که چند ماه پیش با همین گزاره مطرح شده، خود را محق به شکایت از رسانه‌های طرح‌کننده این «ادعا» می‌دانست، این بار از رسانه‌ها خواست تا بیایند و با او گفت‌و‌گو کنند تا پاسخ‌های زنگنه را بدهد.
بی‌فایده بود. وزیر چند بار دیگر اصرار و تاکید رسانه‌ای کرد. گفت حرف از نفتی است که رفته و پولی که نیامده. گفت که قرار بوده بسته تحریمی‌شان تحریم را دور بزند اما انگار بیت‌المال دور زده شده؛ زنجانی مکرراً می‌گفت مشکل تحریم بانک مرکزی است. منتقدانم جوابش را دادند که از قبل هم تحریم بوده و اگر زنجانی‌نامی آمده و نفت گرفته و برده که بفروشد، می‌دانسته که بانک مرکزی تحریمی بوده و مسلماً تدابیرش را باید لحاظ می‌کرده است.
در همین بگومگوهای رسانه‌ای بود که چند تن از اعضای کمیسیون انرژی اصرار کردند باید تحقیق و تفحص از وزارت نفت دوران قبل صورت بگیرد تا مشخص شود، داستان چیست و آیا پول‌های نفت در تامین اجتماعی مرتضوی سرمایه‌گذاری شده یا در بانک مالزی مانده یا گزاره سوم که می‌گوید پول دست زنجانی است و با آن کسب‌و‌کار می‌کند، حقیقت دارد.
کمیسیون انرژی هنوز در ابتدای کار است. از دیوان محاسبات تا بانک مرکزی و وزارت اطلاعات خواسته‌اند که بیایند و در کنار مسوولان وقت وزارت نفت جوابگو باشند تا مشخص شود مقصر کیست؟
هر چند وزارت نفت چندین بار اعلام کرده که اصلی‌ترین اولویت برایش برگشتن پول به خزانه است. زنجانی مدعی است وزارت نفت اقدام به مصادره برخی از اموالش کرده است و اکنون او شاکی است که چرا هم باید پولش در بانک مالزی بلوکه شده باشد و هم اموالش در ایران؟
مجلسی‌های عضو کمیسیون انرژی می‌گویند ادعای هر طرف داستان پیچیده‌ای است و با چند بار احضار و سوال در کمیسیون انرژی امکان‌پذیر نیست جواب تمام این سوال‌ها را یافت، به همین دلیل بهتر است که کار به تحقیق و تفحص سپرده شود. به همین دلیل برخی از اعضا اصرار دارند و تلاش می‌کنند که تفحص از وزارت نفت دوران آقای قاسمی تصویب شود. هرچند مخالفان‌شان کم نیستند. آنهایی که می‌گویند چرا مجلس خود را در نقش پلیس و قوه قضائیه و دیوان قرار می‌دهد و این مسوولیت نهادهای ضابط است که بررسی کنند و روند قانونی را اجرایی کنند و هشدار می‌دهند مبادا تفحص و کشاندن داستان زنجانی به صحن علنی مجلس نوعی تلافی روزهای زمستانی سال گذشته باشد که زنجانی بابی شد برای تخریب برادران لاریجانی در صحن مجلس توسط رئیس‌جمهور سابق.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها