شناسه خبر : 20644 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فقط زنگنه می‌تواند

قبل از پرداختن به هر موضوعی باید عرض کنم مسائل و مشکلاتی که این روزها صنعت نفت کشور را درگیر خود کرده است اگر مهندس زنگنه نتواند حل کند، هیچ‌کس دیگری توان حل آن را نخواهد داشت.

اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری

قبل از پرداختن به هر موضوعی باید عرض کنم مسائل و مشکلاتی که این روزها صنعت نفت کشور را درگیر خود کرده است اگر مهندس زنگنه نتواند حل کند، هیچ‌کس دیگری توان حل آن را نخواهد داشت. این اعتقاد قلبی من است و به نظرم ایشان تواناترین مدیر صنعت نفت کشور هستند. بسیار امیدوارم که وزارت نفت را به جایگاه واقعی خود برساند، تولید نفت را بالا ببرد و با تلاش همه کارکنان صنعت نفت ایران را به نقطه رفیع این صنعت برساند. و اما اصل مطلب. دکتر روحانی در سخنرانی‌های اخیر خود به مردم وعده داده است طی100 روز به برخی مشکلات اقتصادی مردم پایان دهد و در راستای بهبود معیشت زندگی آنان بکوشد. به همین خاطر وزرای خود را مامور کرده‌اند تا در این راستا برنامه‌ای 100روزه تدوین کرده و اولویت‌های کاری خود را در آن مشخص کنند. حال سوال اینجاست در بین تمام وزارتخانه‌های اقتصادی کشور، وزارت نفت در این صد روز چه اولویت‌هایی را باید در نظر گیرد؟

اولویت اول؛ تامین سوخت زمستانی
امروز برای تمام فعالان و زحمتکشان صنعت نفت کشور مشخص است که اولین اولویت برای وزارت نفت در این صد روز اتخاذ تدابیر لازم برای تامین سوخت زمستانی است. شرکت ملی گاز ایران باید از هم‌اکنون تدابیر لازم را برای تامین سوخت خانگی مشترکان خود فراهم کند. هنوز معلوم نیست چه زمستانی در پیش است با این حال بهتر است از همین حالا به فکر ذخیره‌سازی حامل‌های انرژی برای مصرف سوخت زمستانی‌مان باشیم. پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه تعداد زیادی از نیروگاه‌های کشور گاز‌سوزند و ممکن است به سبب پیک مصرف با کمبود گاز مواجه شویم سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌های کشور فرستاده شود و در انبارهای آنها ذخیره‌سازی شود. البته آن طور که از اخبار شنیده‌ام اقدامات لازم برای تامین گاز مصارف ‌خانگی صورت گرفته و امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود مشکل خاصی در این رابطه به وجود نیاید.

اجرای قانون به جای خود!
یکی دیگر از اولویت‌های کاری وزارت نفت در این صد روز ایجاد تغییرات اساسی در منابع انسانی وزراتخانه است. کسانی که با اتوبوس و حتی بدون بلیت به ترمینال وزارتخانه کوچ کرده‌اند باید با همان اتوبوس و با سریع‌ترین بلیت از آنجا نقل مکان کنند. امیدوارم از این گفته من ناراحتی به وجود نیاید اما نفت باید به دست اهالی نفت سپرده شود. فرصت سعی و خطا در فضای فعلی اقتصاد کشور وجود ندارد. برای مدیریت کشور به مدیران بله‌قربان‌گو نیازی نیست و باید افرادی در راس امور قرار گیرند که به قول معروف صفر کیلومتر نباشند. با شناختی که از مهندس زنگنه دارم، مطمئنم در وزارت تحت تصدی ایشان مدیرانی به کار گرفته شده‌اند یا می‌شوند که قدرت تصمیم‌گیری بالایی داشته باشند و نخواهند دم به دقیقه از مافوق خود اجازه بگیرند. مشکل امروز کشور به‌کارگیری افراد کم‌تجربه و حتی بی‌تجربه در طول سالیان گذشته است. این موضوع در وزارت نفت به خوبی دیده می‌شود که نتیجه آن وضعیتی است که امروز صنعت نفت کشور با آن مواجه شده است. سرمایه‌های این وزارتخانه افرادی هستند که زیر و بم‌های مربوط به اکتشاف، استخراج، فرآوری، بازاریابی و فروش نفت را می‌دانند و در مواقع بحرانی می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند. متاسفانه در طول سالیان اخیر جمعی از نیروهای متخصص صنعت نفت کشور به ناروا کنار گذاشته شدند و برخی که کارشان چیز دیگری بود وارد این صنعت شدند. شاید این جمع تازه‌وارد نیک‌نفس باشند و به اصطلاح مردان و زنان شریفی به نظر بیایند اما آنها در حرفه اصلی خوشان ماهرتر هستند و بدیهی است به درد صنعت نفت کشور نمی‌خورند. باید به جایی برگردند که از آنجا آمده‌اند و همان حرفه‌ای را در پیش گیرند که قبل از سال 1384 به انجام می‌رساندند.
این دو موضوعی که به آنها اشاره شد مهم‌ترین اولویت‌های صد روز اول فعالیت وزارت نفت دولت تدبیر و امید خواهد بود و همان‌گونه که اشاره کردم وزیر محترم نفت با شناخت عمیقی که از این صنعت دارند می‌توانند نگرانی‌های موجود درباره تامین سوخت نیروگاه‌ها را برطرف کنند و نیروهای زبده و کاربلد را به وزارتخانه برگردانند و قانون هر کس به جای خود را در آنجا پیاده کنند.

برنامه‌ریزی برای احداث انبارهای نفتی
از برنامه‌های صد روزه که بگذریم برخی از اولویت‌هایی که فوریت دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرند. مهم‌ترین مساله در این رابطه این است که امکان تداوم تولید گاز را فراهم کنیم. صاحبان فن می‌دانند در پالایشگاه‌های کشور همواره میعانات گازی و نفت کوره به همراه گازوییل و بنزین تولید می‌شود. وقتی که این فرآورده‌ها در بازار مشتری نداشته باشد پالایشگاه‌ها مجبورند انبارهای خود را از این محصولات پر کنند. انبارها که پر شد، کشتی‌های کشور هم به انباری برای میعانات گازی و نفت کوره تبدیل می‌شوند. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که به سبب برخی مشکلات ناشی از تحریم و بیمه‌های حمل و نقل دریایی مجبوریم با کشتی‌های خودمان نفت را حمل کرده و به فروش برسانیم اما اگر این کشتی‌ها خود به انبار تبدیل شده باشند مشکلات زیادی بر سر راه انتقال نفت کشور به دست مشتریان به وجود می‌آید. در چنین حالتی باید چه کرد؟ مهم‌ترین تدبیری که در این صورت باید در نظر گرفت اقدام برای احداث انبارهای نفت کوره و میعانات گازی است. در این صورت دغدغه‌ای برای تولید این محصولات وجود نخواهد داشت و از کشتی‌ها به جای انبار برای حمل و نقل استفاده خواهد شد.

***

نگاه وزیر:
پارس جنوبی اولویت وزارت نفت
*بیژن زنگنه / وزیر نفت
- برنامه‌های متعددی برای اعتلای صنعت نفت داریم که مهم‌ترین آن تسریع در تولید گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی است.
- جایگاه ایران در سازمان اوپک، تضعیف شده و تنها راه تقویت جایگاه کشور در اوپک بالا رفتن تولید و ظرفیت تولید است.
از وحدت و همکاری اوپک برای ثبات بازار و قیمت‌ها حمایت می‌کنیم و سیاست‌هایی را که در گذشته برای وحدت اوپک داشتیم دنبال خواهیم کرد.
- باید بخش خصوصی‌مان را تقویت کنیم و دولت به جایگاه سیاستگذاری خود برود و به بخش خصوصی کمک کند تا این بخش تقویت شود؛ همچنین باید سعی کنیم فرصت‌هایی برابر بدون اینکه به کسی رانت بدهیم ایجاد کنیم.
- تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نان شب هم واجب‌تر است چرا که با دستیابی به تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضعیت تولید و تامین بنزین کشور پایدار شده و حتی علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد وجود خواهد داشت.
نگاه نماینده:
بازارها احیا شود
*حسین امیری‌خامکانی/ عضو کمیسیون انرژی
گمان می‌کنم بیش از هر زمان دیگری مردم به سیاست‌های وزارت نفت حساس شده‌اند. آنها به خوبی لمس کرده‌اند که نفت چه نقشی در معیشت‌شان دارد و می‌دانند که اگر پروژه‌های نفتی به ثمر برسد چه تغییرات مثبتی در رفاه اجتماعی آنها به وجود خواهد آمد. از نظر من اجرای هر‌چه سریع‌تر فازهای مختلف پارس جنوبی باید در اولویت وزارت نفت قرار گیرد. سامان‌دهی و پویایی این پروژه به زمان‌بندی دقیقی نیاز دارد تا روزی به عنوان پایان برخی فازهای آن به مردم اعلام شود. زیبنده کشور ما نیست که از میادین مشترک بهره‌برداری نکنیم و این ثروت ملی را در اختیار کشورهای همسایه قرار دهیم. دیپلماسی فعال انرژی از اولویت‌های دیگری است که باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد. با دیپلماسی فعال می‌توانیم از خطر تحریم‌ها بکاهیم و با هزینه کمتری نفت‌مان را در بازارهای جهانی به فروش برسانیم و تجهیزات مورد نیازمان را به راحتی وارد کشور کنیم. در چند سال گذشته بازارهای زیادی را از دست داده‌ایم که احیای این بازارها باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد. در همین راستا هم باید برای تولید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و هزینه‌ها مدیریت شود چرا که هزینه‌های تولید نسبت به گذشته افزایش یافته است.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها