شناسه خبر : 20500 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با رضا تقی‌زاده معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا

آینده برای خودروهای اتومات است

خودروسازان داخلی در شرایطی به سمت عرضه محصولات اتومات رفته‌اند که به گفته معاون فروش و بازاریابی سایپا، ذائقه مشتریان به سمت اتومات‌ها تغییر کرده است.

خودروسازان داخلی در شرایطی به سمت عرضه محصولات اتومات رفته‌اند که به گفته معاون فروش و بازاریابی سایپا، ذائقه مشتریان به سمت اتومات‌ها تغییر کرده است. وی با تاکید بر اینکه آینده بازار خودرو از آن محصولات اتومات است، از تداوم تولید و عرضه این خودروها صحبت به میان می‌آورد. به گفته تقی‌زاده، زیرساخت‌های مربوط به خودروهای دنده‌اتوماتیک بهبود یافته و مشتریان دیگر مانند گذشته نگران استفاده از این نوع محصولات نیستند. وی معتقد است هم‌اکنون شرایط برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب به خودروهای اتومات فراهم شده و لوازم یدکی آنها نیز در دسترس است و از همین رو دیگر نگرانی‌های گذشته وجود ندارد.



آمارهای جدید نشان می‌دهد خودروسازان داخلی تمایل ملموسی به محصولات دنده‌اتوماتیک پیدا کرده و چندین خودرو اتومات روانه بازار کرده‌اند. چه شد که به سمت عرضه محصولات اتومات آن هم با قیمت نسبتاً پایین رفتید؟
دلیل اصلی این موضوع طبعاً تغییر ذائقه مشتریان و چرخش آنها از مدل‌های دنده‌ای به اتوماتیک است. وقتی تقاضا برای محصولات دنده‌اتوماتیک افزایش یافته، ما هم باید به سمت عرضه این محصولات می‌رفتیم که رفتیم.

مشتریان پیشترها چندان تمایلی به استفاده از محصولات دنده‌اتوماتیک نداشتند، اما به قول شما، الان ذائقه آنها تغییر کرده است. فکر می‌کنید چه شد که تمایل مشتریان از سمت خودروهای دنده‌ای به اتومات تغییر کرد؟
بهبود زیرساخت‌های فنی به نظرم اصلی‌ترین علت حرکت مشتریان به سمت اتومات‌هاست. پیشتر مشتریان استقبال چندانی از خودروهای اتومات نمی‌کردند، چون نگرانی‌هایی داشتند، اما حالا به واسطه زیرساخت‌های بهبود‌یافته و ایجاد‌شده، دغدغه آنها برای خرید محصولات دنده‌اتوماتیک کمتر شده است. مشتریان بیشتر از ناحیه مسائلی مانند نبود و کمبود قطعه خودروهای اتومات و همچنین تعمیرات تخصصی آنها احساس نگرانی می‌کردند. در واقع آنها به دلیل آنکه گمان می‌کردند قطعات خودروهای اتومات به سختی یافت می‌شود و در صورت خرابی، تعمیر آنها سخت خواهد بود، کمتر به سمت خرید این نوع محصولات می‌رفتند. با این حال هم‌اکنون شرایط برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب به خودروهای اتومات فراهم شده و لوازم یدکی آنها نیز در دسترس است و از همین رو دیگر نگرانی‌های گذشته وجود ندارد. اینکه می‌گویم زیرساخت فنی فراهم شده، منظورم همین مسائل مربوط به خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی اتومات‌هاست.

به نظر می‌رسد مسائل دیگری نیز در عدم استقبال مشتریان از خودروهای اتومات (در گذشته) وجود داشته است، از جمله مصرف سوخت بیشتر نسبت به مدل‌های دنده‌ای. آیا واقعاً اتومات‌ها بیش از دنده‌ای سوخت مصرف می‌کنند؟
بله اما اختلاف مصرف خودروهای اتومات در مقایسه با مدل‌های دنده‌ای خیلی خیلی جزیی است. بنابراین فکر نمی‌کنم این مصرف سوخت اصلاً به حدی باشد که توسط رانندگان لمس شده و سبب نگرانی آنها شود. نکته دیگر اینجاست که میزان مصرف سوخت خودروهای مختلف به رفتار رانندگان نیز بستگی زیادی دارد، به نحوی که گاهی ممکن است یک خودرو دنده‌ای بیش از مدل مشابه اتومات خود سوخت مصرف کند. این را هم فراموش نکنید که مصرف سوخت بیشتر، جزو ذات خودروهای اتومات به شمار می‌رود و ایراد نیست. با همه اینها، خودروهای اتومات آنقدر مزیت دارند که بتوان آنها را برتر از مدل‌های دنده‌ای دانست. تازه همان‌طور که اشاره کردم، الان زیرساخت بهتر و شرایط برای استفاده از مدل‌های اتومات بیش از پیش مهیا شده است. به هر حال خودروهای دنده‌اتوماتیک دیگر دردسر دنده عوض کردن را ندارند و بنابراین در این ترافیک شدید کلانشهرها، می‌تواند به کمک مشتریان بیاید. از طرفی، دنده عوض کردن‌های پی در پی در این ترافیک‌های سنگین، سبب بروز دردهای عضلانی می‌شود و بنابراین استفاده از خودروهای اتومات می‌تواند سلامتی مشتریان را در برابر این مساله‌ بیمه کند.

با توجه به تغییر ذائقه مشتریان، به نظر شما در حال حاضر چند درصد آنها به سمت اتومات‌ها گرایش دارند و چند درصد به سمت خودروهای دنده‌ای؟
اگر قیمت متناسب باشد، فکر می‌کنم حدود 80 درصد مشتریان به دنبال محصولات اتومات هستد و تنها 20 درصد آنها به سراغ خودروهای دنده‌ای می‌روند. اتفاقاً ما در سایپا سعی کرده‌ایم این نسبت را برای برخی از محصولات‌مان رعایت کنیم. به عنوان مثال، در حال حاضر 80 درصد سراتوهای تولیدی‌مان، اتومات هستند و 20 درصد نیز به دنده‌ای‌ها اختصاص یافته است. در مورد آریو و برلیانس نیز تقریباً همین نسبت برقرار است.

در حال حاضر تناسب قیمت میان خودروهای دنده‌اتومات و معمولی داخلی، برقرار است؟
بله، ‌اختلاف قیمت میان یک محصول اتومات با مدل دنده‌ای آن، دارای تناسب است.

تناسب از نظر شما یعنی چقدر؟
فاصله منطقی میان قیمت یک خودرو دنده‌ای و مدل اتومات آن، بین پنج تا 10 میلیون تومان است. البته هرچه قیمت خودروها پایین‌تر باشد، فاصله قیمتی میان مدل‌های دنده‌ای و اتومات آن نیز بیشتر است. به عنوان مثال، تفاوت قیمت یک خودرو دنده‌ای 30 میلیون‌تومانی با مدل اتومات آن، بیش از اختلاف قیمت یک خودرو دنده‌ای 100 میلیونی با مشابه اتوماتیک آن است.

آن‌طور که از آمار تولید خودروسازان داخلی برمی‌آید، آنها حرکتی جدی را برای ساخت و عرضه محصولات اتومات آغاز کرده‌اند. آیا این حرکت تداوم خواهد داشت؟
مطمئن باشید آینده مال خودروهای اتومات است و ما نیز به این سمت می‌رویم. اتفاقاً علاوه بر خودروهای فعلی، برخی دیگر از محصولات‌مان را نیز در آینده به صورت اتومات عرضه می‌کنیم.

به‌طور مشخص کدام محصولات؟
ساینا و احتمالاً تیبا. البته برنامه اصلی حول محور ساینا می‌چرخد، اما برای تیبا هم برنامه داریم.

پراید چطور؟
خیر، برای پراید چنین برنامه‌ای نداریم.

چرا؟ به دلیل آنکه قصد دارید آن را از رده تولید خارج کنید؟
البته خروج پراید، بحث دیگری است که باید در فرصتی دیگر به آن پرداخت، با این حال به دلیل مسائل فنی امکان اتومات کردن این خودرو را نداریم. در واقع اصلاً فضای گیربکس پراید اجازه نمی‌دهد آن را اتومات کنیم.

خودروهای اتومات معمولاً از قیمت بالایی برخوردارند و این موضوع اجازه دسترسی بسیاری از مشتریان را به این محصولات نمی‌دهد. با این حال خودروهای اتومات داخلی قیمت نسبتاً مناسب‌تری دارند؛ به نظر شما این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت در بازار اتومات‌ها بینجامد؟
به اعتقاد من آنچه در بازار خودرو اهمیت دارد، کیفیت است نه قیمت. به شخصه معتقدم بازار خودرو باید به سمتی برود که کیفیت اولویت مشتریان باشد نه قیمت. الان با توجه به شرایط ویژه فروش و همچنین وام و تسهیلات احتمالی، مساله‌ قیمت قابل حل است، بنابراین بهتر است کیفیت در اولویت قرار بگیرد. از طرفی، دنیا نیز به سمت خودروهای اتومات رفته و خودروسازان خارجی نیز بیشتر محصولات‌شان را به صورت دنده‌اتوماتیک عرضه می‌کنند، بنابراین بازار داخل نیز بیش از پیش به سمت این نوع خودروها خواهد رفت. اصلاً گزاف نیست اگر بگویم جهان خودروسازی به سمت اتومات‌ها حرکت کرده است و آینده از آن آنهاست.

مساله‌ دیگری که در مورد خودروهای اتومات مطرح می‌شود، استهلاک بیشتر گیربکس آنها نسبت به مدل‌های دنده‌ای است. آیا واقعاً این چنین است؟
در خودروهای اتومات اگر موتور با گیربکس به اصطلاح مچ شود، مشکلی فنی رخ نخواهد داد و نمی‌توان گفت استهلاک آنها بیش از خودروهای دنده‌ای است. اگر می‌بینید برخی اتومات‌ها دارای مشکلات فنی هستند، این موضوع بیشتر به دلیل مچ نبودن قطعات و مجموعه‌های آن است، وگرنه اگر مونتاژ مناسبی صورت گرفته و قطعات به اصطلاح با هم همخوانی داشته باشند، مشکل فنی خاصی رخ نمی‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها