شناسه خبر : 20453 لینک کوتاه

برگزیده وقایعی که در سال آینده روی خواهد داد

برگزیده وقایعی که طی ۱۲ ماه سال ۲۰۱۵ به وقوع خواهند پیوست.



ژانویه
لیتوانی به منطقه یورو می‌پیوندد. آلمان ریاست گروه 7 را بر عهده می‌گیرد. لاتویا اولین دوره کوتاه‌مدت شش‌ماهه ریاست اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند. بریتانیایی‌ها در پنجاهمین سالگرد وفات وینستون چرچیل هیچ‌گاه و هرگز او را از یاد نمی‌برند.

فوریه
سال چینی بز شروع می‌شود. گفته می‌شود متولدین سال بز افرادی آرام، معتدل، خلاق و بدبین هستند. بهترین تیم‌های فوتبال آمریکایی در فونیکس آریزونا مقابل هم قرار می‌گیرند. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری را برگزار می‌کند.

مارس
کسوف کامل بیستم مارس آخرین کسوف قابل مشاهده در اروپا تا آگوست 2026 خواهد بود. جسد ریچارد سوم پادشاه انگلستان که در سال 2012 در یک پارکینگ عمومی کشف و از طریق آزمایش دی‌ان‌ای شناسایی شد مجدد در کلیسای لسیتر به خاک سپرده می‌شود.

آوریل
بیسمارک اولین صدراعظم امپراتوری آلمان و پدیدآورنده اولین دولت رفاه مدرن 200 سال پیش در پروسیا متولد شد. آمریکاییان پایان جنگ داخلی را که با تسلیم رابرت لی در 150 سال پیش و ترور آبراهام لینکلن شش روز پس از آن همراه بود یادآوری می‌کنند. هفتمین اجلاس سران آمریکا که در آن رهبران منطقه گردهم می‌آیند در پاناما برگزار می‌شود.

می
نمایشگاه گل چلسی تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد. اکسپو 2015 در میلان افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان به هنرهای معاصر برای شرکت در همایش دوسالانه به ونیز می‌روند. بریتانیایی‌ها در انتخابات عمومی شرکت می‌کنند.

ژوئن
رهبران کشورهای ثروتمند در دامنه‌های آلپ به میزبانی آنگلا مرکل گردهم می‌آیند تا در اجلاس گروه 8 (یا گروه 7 -‌ در صورت عدم دعوت از پوتین رئیس‌جمهور روسیه) شرکت کنند. اولین بازی‌های اروپایی شامل 49 کشور المپیکی اروپا در 20 رشته ورزشی در باکو پایتخت آذربایجان آغاز می‌شود. هفتمین جام‌جهانی فوتبال زنان نیز در کانادا برگزار می‌شود. ترکیه انتخابات عمومی برگزار می‌کند.

جولای
لوکزامبورگ ریاست اتحادیه اروپا را در دست می‌گیرد. کاوشگر فضایی ناسا به نام افق جدید که سفر سه میلیارد مایلی خود را از سال 2006 آغاز کرده است برای اولین بار به پلوتون می‌رسد. کشتی بزرگ دیگری با نام کوین‌ مری2 از لیورپول تا هالیفکس و بوستون حرکت می‌کند تا خاطره اولین عبور از عرض اقیانوس اطلس در 175 سال پیش را دوباره زنده سازد.

آگوست
10 سال پس از گردباد کاترینا، نیواورلئان دوران بهبود را به پایان می‌رساند. دریانوردان و عاشقان موسیقی به بندر پیمپول می‌روند تا در فستیوال دوسالانه دوشان دوماری شرکت کنند. مسابقات دوسالانه قهرمانی دوومیدانی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی پکن پس از المپیک 2008 در چین برگزار می‌شود. در ماردل پلاتای آرژانتین ورزشکارانی که با موفقیت عمل پیوند عضو داشته‌اند در بیستمین بازی‌های پیوند عضو جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

سپتامبر
در طولانی‌ترین حکمرانی ملکه ویکتوریا که با 63 سال و هفت ماه و سه روز پرسابقه‌ترین سلطنت را در بریتانیا دارد جای خود را به ملکه ویکتوریا دوم می‌دهد. جام‌جهانی راگبی که هر چهار سال برگزار می‌شود در انگلستان و ولز شروع خواهد شد. با فرارسیدن پایان سال 2015 به عنوان مهلت مقرر برای تحقق اهداف توسعه فقر (مصوب 2000)، رهبران جهان در نیویورک گردهم می‌آیند تا پیشرفت در مقابله با فقر مطلق را اندازه‌گیری و اهداف بعدی را تعیین کنند.

اکتبر
مردم کانادا در انتخابات عمومی شرکت می‌کنند. تازه‌ترین فیلم جیمزباند و بیست‌وچهارمین فیلم از این مجموعه به هنرپیشگی دانیل کرگ به همراه فیلم موزیکال «شرور» عرضه می‌شود. روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای ملاقات‌های سالانه خود به سمت جنوب یعنی لیما در پرو می‌روند.

نوامبر
ترکیه میزبان دهمین اجلاس سران گروه 20 است و رهبران 21 کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-‌پاسیفیک در مانیل پایتخت فیلیپین گردهم می‌آیند. مبارزه علیه گرمایش جهانی به پاریس کشیده می‌شود، جایی که دولت‌ها برای تازه‌ترین کنفرانس بین‌المللی در مورد تحولات اقلیمی دورهم جمع می‌شوند. شرکت‌های هوایی در بیابان و در نمایشگاه هوایی دوبی با یکدیگر تعامل می‌کنند.

دسامبر
کاروان صلح جهانی در مسیر ملکه شبا از اردن به بیت‌المقدس حرکت می‌کند. اسپانیا انتخابات عمومی خود را برگزار می‌کند. آمریکایی‌ها یکصدوپنجاهمین سالگرد غیرقانونی شدن برده‌داری را گرامی می‌دارند. سیزدهمین اصلاحیه این قانون زمانی اجرایی شد که جورجیا به عنوان بیست‌وهفتمین ایالت آن را پذیرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید