شناسه خبر : 20264 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آخرین وضعیت طرح‌های هشت‌گانه فولادی در گفت‌وگو با رئیس هیات عامل ایمیدرو

هفت طرح فولادی تعیین تکلیف شدند

طرح‌های فولادی در دولت نهم و دهم با نقاط ضعفی روبه‌رو بود ولی در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو و واگذاری و گشایش اعتبارهایی که این سازمان انجام داده است سر و سامان گرفته‌اند و خط مشی خود را در راستای توسعه صنایع فولادی طی خواهند کرد. شاید هم به قول برخی از فعالان این عرصه ایمیدرو موظف شده است این طرح‌ها را از یک شکست ناخواسته نجات دهد.

طرح‌های فولادی در دولت نهم و دهم با نقاط ضعفی روبه‌رو بود ولی در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو و واگذاری و گشایش اعتبارهایی که این سازمان انجام داده است سر و سامان گرفته‌اند و خط مشی خود را در راستای توسعه صنایع فولادی طی خواهند کرد. شاید هم به قول برخی از فعالان این عرصه ایمیدرو موظف شده است این طرح‌ها را از یک شکست ناخواسته نجات دهد. در همین زمینه با مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت‌وگویی انجام دادیم تا او وضعیت فعلی این طرح‌های فولادی را روایت کند.



از دولت نهم تا به حال پروژه هشت طرح فولادی روزهای خوش و ناخوشی را گذرانده است. یک دولت این پروژه را طرح کرد و دولت دیگر جانمایی آن را بر عهده داشت و سرانجام به مزایده گذاشت و یکی از طرح‌های فولادی هم به فروش رسید. اما برای باقی طرح‌ها بخش خصوصی‌ ‌از این طرح‌ها استقبال نکرد. حال که این طرح‌ها تبدیل به ارثی شده است که از دولت نهم و دهم به دولت یازدهم رسیده است، این دولت برای این پروژه چه نقشه‌ای دارد؟
در حال حاضر قصد داریم با حل مشکلات اجرای واحدهای فولادسازی هفت طرح استانی در انتهای سال 1393 راه‌اندازی واحدهای احیای آنها را در دستور کار قرار دهیم و در راستای ورود بخش فولادسازی هفت طرح فولادی به سیکل تولید ظرف سه سال آینده تلاش کنیم. با این وجود رقمی حدود پنج میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد، منتها در حال حاضر دولت در نظر دارد با مشارکت و حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی ظرفیت تولید فولاد را به 55 میلیون تن افزایش دهد. در خصوص وضعیت اخیر طرح هشت‌گانه فولادی هم می‌توان گفت طرح‌های فولادی استانی با مشارکت بخش خصوصی تعیین تکلیف شدند. در طرح قائنات گشایش اعتبار صورت گرفته است، سپیددشت با گشایش اعتبار انجام‌شده در حال واگذاری به فولاد مبارکه است. طرح نی‌ریز هم پس از گشایش اعتبار به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار خواهد شد. بافت و سبزوار هم در مرحله نهایی گشایش اعتبار قرار گرفته است. طرح شادگان هم پس از گشایش اعتبار قرار شده به فولاد خوزستان واگذار شود. طرح میانه هم به صورت پیش‌آگهی گشایش اعتبار شده و به خریدار فولاد آذربایجان واگذار شده است.

جایگاه صنعت فولاد کشور در جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آینده این صنعت به کجا می‌رسد؟
بررسی صنعت فولاد ایران از نظر جایگاه جهانی با توجه به آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد ایران در سال 2013 میلادی بیش از 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام که 6/6 درصد بیشتر از سال 2012 است، تولید کرد و توانست در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست قرار گیرد. این انجمن در گزارش خود ایران را با تولید 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام به عنوان پانزدهمین فولادساز بزرگ جهان در سال 2013 میلادی معرفی کرده است. با توجه به طرح‌های در دست اجرای فولادی در کشور اعم از ایمیدرو و بخش غیردولتی و خصوصی، تولید فولاد در ایران در مسیر توسعه قرار دارد. در برنامه چشم‌انداز ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن پیش‌بینی شده است اما با توجه به عقب ماندن اکثر طرح‌ها و توسعه کشور از برنامه زمان‌بندی،‌ برای رسیدن به این هدف، به پیش‌زمینه‌های مشخص نیاز است که با یک تلاش مضاعف دست‌یافتنی خواهد شد. به هر حال کشور ما در ردیف کشورهای در حال توسعه است و بدیهی است متناسب با رشد و توسعه کشور، نیاز به محصولات فولادی بیشتر خواهد بود.

اکنون میزان ذخایر سنگ‌آهن کشور چقدر است؟ در زمینه اکتشافات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
میزان ذخایر زمین‌شناسی سنگ‌آهن به بیش از 5/4 میلیارد تن می‌رسد که حدود 5/2 میلیارد تن آن به عنوان ذخیره قطعی شناخته می‌شود. با توجه به آغاز برنامه اکتشافات جدید،‌ این امید وجود دارد که میزان ارقام فعلی به طور قابل توجهی افزایش یابد. در این میان معادن سنگ‌آهن سنگان پتانسیل بالایی برای اکتشاف ذخایر دارند. در حال حاضر برنامه اکتشاف 12 هزار کیلومترمربع از معادن سنگان و نوار شمال شرقی آغاز شده و به تدریج تا چابهار ادامه خواهد یافت که محدوده وسیع‌تری را در‌بر خواهد گرفت. این برنامه بخشی از برنامه اصلی اکتشافات 200 هزار کیلومتری در کل کشور محسوب می‌شود به طوری که با عملی شدن این برنامه، دو برابر کل اکتشافات انجام‌شده در 100 سال اخیر خواهد بود.

با توجه به اینکه صنعت فولاد ما مزیت‌های مناسبی برای بهره‌برداری دارد، برنامه‌های دولت یازدهم برای توسعه صنعت فولاد ایران چیست؟
توسعه پایدار با توجه به آینده مشترک انسان‌ها به معنی برآورده کردن نیازهای حال حاضر بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده است. در واقع توسعه پایدار مفهوم جدیدی است که به دلیل نگرانی‌های بشر در خصوص کمبود منابع طبیعی، رشد سریع جمعیت و تخریب شدید محیط زیست مورد پذیرش تمامی کشورهای جهان است بر این اساس مدیریت پایدار منابع معدنی و تولید کنسانتره معدنی و در پی آن تولید فولاد که هر دو انرژی زیاد مصرف می‌کنند و آلودگی زیست‌محیطی دارند دو چالش مهم در صنعت معدن و فولاد محسوب می‌شوند. از سویی بهره‌وری انرژی یکی از عوامل کلیدی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، انرژی مصرفی و هزینه تولید است. بنابراین همه برنامه‌های توسعه معدن و صنایع معدنی دولت در جهت توسعه پایدار برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. در حقیقت ایمیدرو تاکنون در راستای توسعه سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای فولادسازی اکتشافات وسیعی را آغاز کرده و همان طور که اعلام شد قرار شده است ظرف یک سال آینده 200 هزار کیلو‌متر‌مربع را تحت پوشش اکتشافات قرار دهد.

وضعیت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این صنعت به چه شکلی است؟
در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت فولاد می‌توان گفت در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که عمده آنها معدنی هستند، با سرعت مناسبی در حال اجرای واحدهای احیای فولادسازی جدید هستند که پیش‌بینی می‌شود از سال 1394 به بعد وارد فاز راه‌اندازی و بهره‌برداری شوند اما برای ورود سرمایه‌گذاری جدید در این بخش نیاز به انجام یکسری زمینه‌سازی‌هایی در جهت تامین زیربناهای مورد نیاز واحدهای فولادسازی است. از سویی تاکنون جلسات متعددی در خصوص همه موارد از قبیل بررسی مشکلات شبکه ریلی کشور، تامین گاز، آب، برق و... با ارگان‌ها و نهادهای مسوول کشور برگزار شده و اطلاع‌رسانی خبری هم شده، در برخی از موارد نظیر تامین برق قدم‌های اولیه در جهت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس برداشته شده که مهم‌ترین آن انعقاد قرارداد برای ساخت دو نیروگاه 235 و 500 مگاواتی است.

در دولت یازدهم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی چه برنامه‌هایی را پیش رو داریم؟
از ابتدای شروع دولت جدید تاکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های صنعتی مهم دنیا در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی انجام شده و از آنها دعوت به همکاری دوجانبه به عمل آمده است. البته بدیهی است موفقیت در این راه بستگی به بهتر شدن تعاملات بین‌المللی، تامین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد. از طرف دیگر تامین زیربناهای مورد نیاز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که برنامه‌ها در این بخش نیز در حال اجراست. همان‌طور که توضیح داده شد مذاکراتی در خصوص همکاری‌های دوجانبه به منظور سرعت بخشیدن در بخش معدن و صنایع معدنی با شرکت‌های معتبر خارجی به عمل آمده و به آنها اطمینان داده شده که فضای سرمایه‌گذاری در کشور با توجه به پتانسیل‌های فراوان موجود، فضایی امن در جهت سود بردن بر اساس قانون برد-‌برد است. در این میان از شرکت‌های مهم فولادساز اروپایی دعوت شده تا مرحله جدید سرمایه‌گذاری در ایران را با ایجاد کارگاه‌های ساخت در داخل کشور به منظور جذب نیروهای داخلی و اشتغال‌زایی آغاز کنند که بدین طریق ضمن سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های فولادسازی، امکان کاهش هزینه‌های ساخت فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاری در این بخش برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر خواهد شد. به علاوه از این طریق انتقال تکنولوژی به داخل کشور انجام خواهد شد که می‌تواند در آینده با حفظ جوانه‌های خلاقیت در کشور در زمینه‌های نو، به محلی جهت صدور ساخت تجهیزات فولادسازی به سایر کشورها مبدل شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها