شناسه خبر : 20022 لینک کوتاه

سومین پی‌سی‌ساز دنیا خصوصی می‌شود

نسخه‌ای برای عبور از بحران

میلاد محمدی: دو فرد مطلع به خبرگزاری بلومبرگ اطلاع داده‌اند شرکت Dell، تولیدکننده کامپیوترهای شخصی، که تقریباً یک‌سوم ارزش سهام خود را در سال گذشته از دست داده، وارد مذاکره با شرکت‌های خصوصی سهامی شده است.

بنا بر اظهارات یک فرد مطلع که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات خواسته نامش فاش نشود، شرکت Dell مشغول مذاکراتی با شرکت TPG (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار در سهام خصوصی) و «سیلور لیک» است. گفته شده جزییات قرارداد منعقد‌شده بین این دو شرکت به محض نهایی شدن در هفته آتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. البته این افراد گفته‌اند ممکن است این مذاکرات بی‌نتیجه بماند، زیرا احتمالاً شرکت‌ها قادر نخواهند بود بر سر تامین مالی مورد نیاز یا حل و فصل اختلافات بر سر چگونگی خروج سرمایه در آینده به توافق برسند.
یکی از این افراد اظهار کرده که چندین بانک بزرگ برای تامین منابع مالی اعلام همکاری کرده‌اند. ارزش بازار این شرکت بزرگ کامپیوتری در 11 ژانویه بیش از 9/18 میلیارد دلار برآورد شده بود.
خصوصی‌ شدن شرکت Dell ممکن است باعث شود که شرکت دل (سومین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی) تلاش برای احیای رشد خود را تسریع کند. این اقدام همچنین می‌تواند از چند پاره شدن شرکت توسط سهامداران عمومی جلوگیری کند. مدیر‌عامل شرکت، مایکل دل 47ساله، به تازگی محصولات متنوع‌تری را نسبت به گذشته تولید کرده و به بازار رقابت عرضه کرده است. به عنوان مثال تبلت‌هایی که توانایی اجرا کردن برنامه‌های شرکت گوگل و اپل را در خود دارند و مصرف‌کنندگان امروزی آن را به لپ‌تاپ ترجیح می‌دهند.
آپی لمبا (تحلیلگر Mizuho: اوراق بهادار و ارز آمریکا) در اظهاراتی گفته است: «شرکت تولید‌ چندانی ندارد و مایکل دل برای افزایش تولید تحت فشار قرار دارد. او می‌خواهد دو‌سوم از نیروهای شرکت را به حالت تعلیق درآورد، اما عملی‌سازی این تصمیم بسیار دشوار است.»

سهام شرکت
ارزش سهام دل بعد از اینکه بلومبرگ مذاکرات را اعلام کرد و از وقوع آنها خبر داد، جهشی 13‌درصدی داشت و هر سهم در بورس نیویورک به بهای 29/12 دلار بسته شد. سهام دل به پایین‌ترین سطح در 19 ماه اخیر رسیده بود، چرا که هزینه‌های مربوط به تضمین بدهی‌ها و وام‌های شرکت در مقابل زیان، همان طور که در گزارش‌های CDS آمده (توافقنامه‌هایی که در آن وام‌گیرنده درصدی از مبلغ وامی را که تقاضا داده، به عنوان تضمین به بانک می‌پردازد) افزایش یافته است. مایکل دل کمپانی خود را در سال 1984 در سن 19سالگی در خوابگاه دانشگاه تگزاس با سرمایه اولیه هزار دلار بنا نهاد. او شرکتش را با ایده کم‌حجم کردن کامپیوترهای خانگی و تحویل مستقیم آن به مشتری با قیمتی بسیار کمتر از رقبا، به یکی از غول‌های صنعت تبدیل کرد. شرکت دل در سال 2006 در رقابت با شرکت HP صدر جدول بازار را از دست داد. از سال 2006 تا به امروز شرکت‌های دیگری همچون اپل هم وارد بازار رقابت شده‌اند و شرکت دل در رقابت با آنها مجدداً متحمل شکست شده است. یکی از این افراد مطلع به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که مدیر عامل شرکت، مایکل دل، صاحب 7/15 درصد از کل سهام شرکت است و این موضوع، این را برای شرکت‌های طرف مذاکره ساده کرده که دارایی خود را به منظور تامین مالی و فاینانس کردن Dell در کنار هم قرار دهند و به صورت جمعی عمل کنند.

سرمایه‌ میلیاردرها
مایکل دل دارای سرمایه خالص 7/13میلیاردی و رتبه 65 از لیست میلیاردرهای بلومبرگ است. طبق تخمین‌های بلومبرگ، «سرمایه‌گذاری MSD»، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری وی، 9 میلیارد دلار از سرمایه او را مدیریت می‌کند. دل می‌تواند بخشی از آن سرمایه را برای نجات کمپانی خودش و تامین مالی معاملات، به کار گیرد.
طبق آمارهای بلومبرگ ارزش سرمایه‌گذاری 1/19 میلیارد‌دلاری کمپانی در 12 ماه، 4/4 برابر درآمدها، بدون در نظر گرفتن سود، مالیات و اقساط بانکی است و از این لحاظ، کمترین ارزش را در بین شرکت‌های سازنده قطعات سخت‌افزاری (با ارزشی بزرگ‌تر از یک میلیارد دلار) دارد، البته به جز شرکت HP که طبق داده‌های موجود ارزش 5/3میلیاردی دارد. با توجه به ارزش بازاری دل در 11 ژانویه، واگذاری کمپانی دل به دیگر شرکت‌های خصوصی، می‌تواند بزرگ‌ترین خرید یک شرکت تکنولوژیک از سال 2007 بدین سو (به ازای مبلغی بالغ بر 25 میلیارد دلار طبق تخمین‌های بلومبرگ) باشد. همچنین طبق آمار رسمی، این می‌تواند بزرگ‌ترین تصاحب یک شرکت کامپیوتری بعد از سال 2002 باشد. (در آن سال HP شرکت Compaq را به قیمت 19 میلیارد دلار خرید.) انتشار خبر مذاکرات مربوط به خصوصی‌سازی شرکت Dell، موج بزرگی را در صنعت تکنولوژی به راه انداخته و جان تازه‌ای را در کالبد سهام‌ شرکت‌های اچ‌پی، لکس‌مارک اینترنشنال و وسترن دیجیتال دمیده است.

خریداران اندک
تعداد خریداران کلان و قدرتمند از زمان بحران اقتصادی کاهش چشمگیری داشته است. دیگر شرکت‌های تکنولوژیک همچون «سیگیت تکنولوژی» (سازنده هارد‌دیسک‌های اکسترنال و موارد مشابه) به سوی خصوصی شدن پیش ‌رفتند و مذاکرات‌شان در باب ارزش سرمایه‌ شرکت و دشوار بودن معاملات تامین مالی فعالیت شرکت به شکست انجامید. گروه گلدمن ساکس (شرکت سرمایه‌گذاری چند‌ملیتی) سهام Dell را در ماه دسامبر افزایش داد، این شرکت علت این اقدام را این دانسته بود که تراز نقدی خالص کنونی این شرکت، به خاطر فرصت خرید کامل Dell در آینده، سود‌بخش است. در حالی که تقاضا برای کامپیوتر کم شده است، تراز نقدی خالص 15/5 میلیارددلاری شرکت Dell در این شرایط، شرایط مناسبی را برای خریداران کلان فراهم آورده است. بیل شاپ (تحلیلگر گلدمن زاکس) گفته است: Dell ‌یک شرایط بسیار عالی و جذاب را در اختیار ما گذاشته که باید از آن استفاده کرده و از خریداران سهام آن باشیم. مایکل دل که در سال 2007 دوباره به سمت مدیر‌عامل منصوب شد، سه سال بعد و در سال 2010 اعلام کرد که به خصوصی‌ کردن شرکت فکر می‌کند. طبق داده‌های موجود در سیستم گزارش‌دهی اوراق قرضه زیر نظر سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی، میزان بدهی کنونی شرکت، پایین‌ترین مقدار بدهی از دوم ژوئن 2011 بدین سو است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها