شناسه خبر : 19995 لینک کوتاه

خبرهای کوتاه - ۲

دبیرکل بانک مرکزی از احتمال آغاز پیش‌فروش سکه برای روزهای پایانی سال خبر داد. محمود احمدی گفت: احتمالاً امسال سکه‌های بانک مرکزی با بسته‌بندی جدید و امنیتی از طریق ثبت‌نام در سامانه مخصوص این امر در بازار توزیع خواهد شد.

سررسید تیرماه هم آمد
قرارداد آتی سکه طلا، تحویل تیر‌ماه سال 93 روز شنبه، بیست و یکم دی‌ماه 92 راه‌اندازی می‌شود. این قرارداد در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز می‌شود و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی که همان قیمت کشف‌شده در حراج تک‌قیمتی است مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار می‌گیرد. بورس کالا از حدود 9‌ماه پیش تاکنون در روزهای پایانی هفته منتهی به پایان معاملات تعداد سررسیدها را به پنج سررسید افزایش می‌دهد. این در حالی است که سررسید تیرماه دومین موقعیت با سررسید زوج محسوب می‌شود که بورس کالا عرضه می‌کند.

ورود سکه‌های جدید برای شب عید
دبیرکل بانک مرکزی از احتمال آغاز پیش‌فروش سکه برای روزهای پایانی سال خبر داد. محمود احمدی گفت: احتمالاً امسال سکه‌های بانک مرکزی با بسته‌بندی جدید و امنیتی از طریق ثبت‌نام در سامانه مخصوص این امر در بازار توزیع خواهد شد. پیش از این فقط سکه‌های یک گرمی با بسته‌بندی امنیتی وارد بازار شده بود و این برای اولین بار است که تمام ابعاد سکه با بسته‌بندی امنیتی وارد بازار خواهد شد. مدیر کل سازمان تولید اسکناس با اشاره به اینکه سکه‌های یک، نیم و ربع بهار آزادی به ترتیب دارای وزن 126/8، 068/4 و 034/2 گرم هستند، گفته بود: ابعاد بسته‌بندی سکه‌های جدید 74 در 44 میلی‌متر در قطع کارت‌های بانکی و شفاف است و کلیه عملیات بسته‌بندی این سکه‌ها در داخل کشور انجام شده است.

فعلاً نمی‌توان ارز را تک‌نرخی کرد
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد فعلاً تک‌نرخی کردن ارز امکان‌پذیر نیست، گفت: به نظر می‌رسد مسوولان بتوانند تورم را 15 الی 20 درصد کاهش دهند، اما بعد از آن کاهش نرخ تورم به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. وی همچنین از راه‌اندازی رصدخانه اقتصادی برای رصد بازارهای مالی و آمارهای اقتصادی در کوتاه‌مدت خبر داد و با تاکید بر اینکه به دلیل غیر‌قابل تبدیل بودن نرخ ارز حاصل از صادرات نفتی فعلاً امکان یکسان‌سازی نرخ ارز وجود ندارد، تصریح کرد: اگر نرخ دلار 2650 تومان در نظر گرفته شد به این خاطر بود که می‌خواستیم این نرخ نزدیک به بازار آزاد باشد. دکتر نیلی افزود: ارز اتاق مبادله‌ای نمی‌تواند دارای نرخ مشترکی با نرخ ارز صرافی باشد.

پیمان‌سپاری ارزی پابرجاست
نایب‌رئیس اول کنفدراسیون صادرات گفت: پیمان‌سپاری ارزی در گمرکات پابرجاست و همچنان از صادرکنندگان تعهد ارزی گرفته می‌شود. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: دو بخشنامه‌ای که سازمان امور مالیاتی در 10 آبان و 25 دی‌ماه 1391 منتشر کرده است، مربوط به مالیات صادرکنندگان و ارزش افزوده است و هیچ‌کدام از این بخشنامه‌ها که روز دوشنبه هفته گذشته لغو شده است مربوط به تعهد ارزی صادرکنندگان نیست. وی افزود:‌ همچنان گمرکات کشور از صادرکنندگان تعهد ارزی دریافت می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها